Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Korp
EmilsMamma skrev:Om pengar inte är en begränsning
Det låter nåt det! :wink:
Andas liksom lyxliv.
Men det kanske är ett alternativ, vet inte riktigt hur en lite räddhågsen 3-åring kan tänkas reagera?
Användarens profilbild
Av svas
Jag tycker det låter lite märkligt med helikopter-vart-man-vill i Kebnefjällen. På den tiden jag jobbade där var det endast Nikka-Kebne för turister, och även denna sträcka var väldigt kritiserad för det störde fjällivet. Hur som helst är det VÄLDIGT KUL OCH VACKERT att åka helikopter i fjällen. Jag hade förmånen att agera i en liten reklamfilm för Norrlandsflyg - då flög vi upp till foten av själva snötoppen av Sydtoppen. Vackert värre!
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Från Kebnekaises hemsida:
Helikopter
Regelbunda transporter under säsong finns med Norrlandsflyg. Kostnad ca 500 kronor (år 2003) för en person med 20 kilos packning. Det finns också möjlighet att flyga helikopter direkt från Kiruna flygplats. Givetvis går det även att chartra en helikopter och i viss mån själv välja var man vill bli avsläppt. Tänk dock på att helikopterresan är väderberoende och ställs in vid dåligt väder (låga moln, regn, stark vind mm).
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Från Nikkaluoktas hemsida:
Helikopter
Under sommarsäsongen finns Kallax Flyg stationerade hos oss i Nikkaluokta, man erbjuder reguljära turer till/från Kebnekaise fjällstation samt chartertrafik ut i den svenska fjällvärlden.

För den som har ont om tid, men vill ändå se och uppleva Sveriges högsta fjäll Kebnekaise eller för den riktiga finsmakaren, födelsedagjubilören, brudparet eller konferensgruppen så kan man flyga en rundtur över massivet och dalgången. Det finns både en kort samt lite längre tur där man får möjlighet att landa på platån och mingla med champagne.

Bokning av reguljära turer Nikkaluokta - Kebnekaise (juni-september)
samt bokning av chartertrafik och rundflygningar
Tel: 0980-81 000

Vi hjälper gärna till att skräddarsy ett arrangemang med rundflyg etc,
Välkommen med Din förfrågan!
Användarens profilbild
Av emelie
Korp skrev:
Åkte ni verkligen buss Umeå-Abisko? :shock:
Det är ju aplångt, typ 70 mil.

Eller var det kanske till Kiruna ni flög. :this: *norrbottning i förskingringen som inte gillar när orter i norr blandas samman*
:oops: :oops:
klart det var Kiruna. Nu får jag skämmas! :oops: Men vi mellanlandade i Umeå på hemvägen, en extrainlagd landning, för Maud Olofson skulle till Almedalen... :roll:
Jag brukar iaf inte blanda ihop Umeå o Luleå, alltid något.

Tåg kan man åka till Abisko, men från Sthlm tar det minst typ 20h.
Användarens profilbild
Av svas
EmilsMamma: ja det är med sorg i hjärtat jag läser dina citat. Fy vad trist. Helikoptertrafiken stör verkligen tycker jag. Det är en nödvändighet för att transportera förnödenheter till stationen samt för hjälpinsatser, men chartertrafik hit och dit. Urk.

Jag jobbade förresten säsongerna 95-98, då det är ett tag sedan. Jag har blivit äldre och helikoptrarna fler. Ingen skojig utveckling.
Användarens profilbild
Av Luna
Korp skrev:Trådkapning :wink: : är det nån som har nåt tips på en plats att utgå ifrån för dagsturer.?
Mina tips som känns hyfsat nära kalfjäll. Jag gillar :heart: Jämtland!

Storulvån - tror man kan boka tågtaxi/buss i anslutning till tågen.
http://www.svenskaturistforeningen.se/t ... rce=search
Storlien - här finns ju flera boendealternativ
http://www.svenskaturistforeningen.se/t ... rce=search
Användarens profilbild
Av Kusmi
Vi har fjällvandrat med 8 månaders kille på 10 kg.
Jag bar honom på magen och ryggsäck på ryggen. Funkade bra och funkar säkrt ännu bättre för någon som är större och längre. Jag är 162 och väger ca 46 kg.

Vi sov i tält och bar all packning med oss. Här kommer lite bilder.
Anledningen till att ryggsäcken är öppen är att vi precis tagit ur kameran!
På sista bilden är det morgon och lite kallt!

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag försöker peppa maken på en fjälltur i höst, men han är inte riktigt lika förtjust i fjällen som jag är. Isåfall blir det Björkliden för oss, och så dagsturer. Man tar sig dit med tåg.
Användarens profilbild
Av jag71
Fru Längtan skrev:Bild
den bilden var det jag kom ihåg! En sån som det är svårt att glömma!
Användarens profilbild
Av Korp
:iagree:
Var är ni någonstans?

emelie: jag brukar också blanda ihop platser ibland.
Kunde bara inte låta bli. :wink:
Användarens profilbild
Av svas
jag71 skrev:
Fru Längtan skrev:Bild
den bilden var det jag kom ihåg! En sån som det är svårt att glömma!
:iagree: den har etsat sig fast. Fru Längtan du är så söt. Och din ryggsäck så stor. Och barnet så gulligt. Och bergen så vackra. Och sjalen say-no-more. Underbar bild.
Användarens profilbild
Av emelie
Korp skrev: emelie: jag brukar också blanda ihop platser ibland.
Kunde bara inte låta bli. :wink:
Det bor en besserwisser :this: i oss alla. :wink:
Jag hade inte heller kunnat låta bli :lol:

Vilka underbara fjällbilder det har varit i den här tråden! :love:
Jag vill genast åka iväg o vandra!
Användarens profilbild
Av Kusmi
Vi började i storlien och gick över till norska sidan. Tack för alla fina komplimanger.
Av Mirja
Vi har inte fjällvandrat men som jag berättade i en annan tråd precis igår gick vi delar av etapp 33 och 34 med vår tvååring igår. Terrängen var för svår för att hon skulle ha orkat gå själv. Och det funkar inte så bra när hon vill stanna hela tiden. Men hon stortrivdes i patapum. Jag bar ingenting annat förutom henne. Maken fick bära allt som behövdes på en dagstur dvs lite ombyte, stormkök och vår mat. Vi har dock planer att åka till fjällen. Vi hade eventuellt tänkt på Björkliden. Alternativt åker vi till Idre. Om det nu skulle bli tvärstopp på dess planer får vi nöja oss med Sörmlandsleden och Östgötaleden här i närheten.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?