Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag bär min fyraåring, 17kg på ryggen i en Boba. Har provat både Ergo, Manduca och Beco, men tycker bäst om Boba till så stora barn.
Men nu blir jag helt fascinerad! Jag har inte gått på vandring med barnen men helst någon gång i veckan går ändå jag och maken i timtal med barnen, vi kanske går någon mil eller så med dem. Och det skulle vara 100% totalt omöjligt ur smärtsynpunkt att göra med en sele. Sjal är det enda ergonomiska alternativet för oss där, eftersom avlastningen ju blir så jämn och är bred överallt då så att säga. Jag har en Beco Butterfly II och den är ju verkligen bekväm ända tills den börjar bli just obekväm, kanske efter någon timme, men då går det å andra sidan fort - väldigt fort. Senast jag bar i den var vi kanske ute i 2,5 timme och det var sista kilometern eller så som det började göra rejält ont i trakterna kring bröstspännet (alltid där det gör ont) och sista biten hem fick jag verkligen kämpa mentalt för att stå ut med smärtan. Sedan hade jag ont i axlarna i två dagar. Jag tycker inte att det är tröttsamt för musklerna utan det är just att det känns så oergonomiskt och liksom belastar fel då allt tryck till slut verkar hamna just på framsidan av axlarna (om man nu bär på ryggen) och då är jag mycket noga med att dra åt selen rejält i midjan och så att barnet sitter slimmat mot kroppen. Så, jag undrar om jag gör något fel, eftersom ni menar att det är fullt möjligt att vandra (underförstått i terräng?) i uppåt fyra timmar med en 3,5-åring i ergonomisk sele. :help:
Clee skrev:Men nu blir jag helt fascinerad! Jag har inte gått på vandring med barnen men helst någon gång i veckan går ändå jag och maken i timtal med barnen, vi kanske går någon mil eller så med dem. Och det skulle vara 100% totalt omöjligt ur smärtsynpunkt att göra med en sele. Sjal är det enda ergonomiska alternativet för oss där, eftersom avlastningen ju blir så jämn och är bred överallt då så att säga. Jag har en Beco Butterfly II och den är ju verkligen bekväm ända tills den börjar bli just obekväm, kanske efter någon timme, men då går det å andra sidan fort - väldigt fort. Senast jag bar i den var vi kanske ute i 2,5 timme och det var sista kilometern eller så som det började göra rejält ont i trakterna kring bröstspännet (alltid där det gör ont) och sista biten hem fick jag verkligen kämpa mentalt för att stå ut med smärtan. Sedan hade jag ont i axlarna i två dagar. Jag tycker inte att det är tröttsamt för musklerna utan det är just att det känns så oergonomiskt och liksom belastar fel då allt tryck till slut verkar hamna just på framsidan av axlarna (om man nu bär på ryggen) och då är jag mycket noga med att dra åt selen rejält i midjan och så att barnet sitter slimmat mot kroppen. Så, jag undrar om jag gör något fel, eftersom ni menar att det är fullt möjligt att vandra (underförstått i terräng?) i uppåt fyra timmar med en 3,5-åring i ergonomisk sele. :help:
Om du gör något fel kan inte jag svara på, men berätta om hur vi har det kan jag :wink: . Eftersom vi numera har två tjejer får maken det stora nöjet att bära C när vi är ute och vandrar och jag tar F. Visserligen var det ett tag sedan vi var ute så länge att C blev buren en längre tid, men förra året (då hon var 3,5 år och ca 13 kg) bar maken henne i flera timmar på ryggen utan besvär i en baby Patapum. Visst är hon för stor för den, men den funkar. Själv har jag inte burit henne flera timmar i rad sedan jag var gravid med F, men jag har i vart fall burit henne i någon timma. Visst, efter ett tag blir jag trött i ryggen, inte så mycket pga vikten som sådan, utan snarare pga viktfördelningen (lång kropp), men riktigt ont får jag inte. Så nåt måste vara "fel".

Hoppas du hittar en lösning.
Jag väljer helst vävd långsjal för vandring även om det tar lite längre tid att få barnet upp och ner från ryggen. Det är det som passar oss bäst. Då kan jag variera knytningen om det blir varmt eller känns obekvämt att bära på ett sätt.

Ett tips (om ni inte tänkt på det redan) är att träna på att bära längre stunder hemma innan ni åker annars kan det bli ganska ansträngande för ryggen oavsett om man har väl avlastande bärredskap. I och med att ett stort barn ofta rör sig mer när det sitter på ryggen så blir det inte riktigt som att bära en ryggsäck i samma viktklass. :tumup:
Hoppas ni får en trevlig vandringsresa. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?