- ons mar 03, 2010 19:08
Jag har aldrig spunnit förr men har velat prova det länge så nu ska det bli av, vet bara inte om jag ska välja spinnrock eller slända....
Nettan skrev:Kul med fler som spinner.Tack det låter som en metod som passar mig bra
Jag lägger ullen i varmt (kanske 40-50 grader) vatten och låter det ligga en kvart eller så. Sedan byts vattnet mot nytt rent likavarmt vatten. Gör detta några gånger så ullen blir ganaka ren.
Det går ganska snabbt att få ullen torr om man lägger ett tunnt lager på handduk och sedan rullar ihop och kramar ordentligt. Sedan på galler, gärna över värme.
Tycker att helt otvättad ull är ganska äcklig att hantera vid kardor/spinnrock/slända, blir en tjock hinna med klet snabbt.

Jag har aldrig spunnit förr men har velat prova det länge så nu ska det bli av, vet bara inte om jag ska välja spinnrock eller slända....
Elias 2012
Mio i himlen 2015
Zelda 2017
Mirjam 2019
Didymos Stella Adventus, Vatanai Aialik, Easycare Norrsken och Lava, Oscha Okinami och en Turkos Gås.
Mio i himlen 2015
Zelda 2017
Mirjam 2019
Didymos Stella Adventus, Vatanai Aialik, Easycare Norrsken och Lava, Oscha Okinami och en Turkos Gås.