Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ja alltså, jag köpte ju en BB Active när Malto var pyttis (hata vagnen!) och fick ont som apa i axlarna av den efter en stunf, men det fick ju gå ändå (tills jag köpte Ellaroon en månad senare ;)) Ms pappa bar dock M i den hela sommaren, tills M var typ...ett halvår? (sen köpte vi en Ergo) och M verkar idag ha undkommit utan permanenta skador. (Eller så är det därför han är så himla argsint ibland :fnissa:) Så jag tror inte det är nån risk. Men det kanske är för att man inte ORKAR bära så himla värst länge (både längd på bärpass och innan bebin blir för tung)! :mrgreen:
johanna skrev:Ja alltså, jag köpte ju en BB Active när Malto var pyttis (hata vagnen!) och fick ont som apa i axlarna av den efter en stunf, men det fick ju gå ändå (tills jag köpte Ellaroon en månad senare ;)) Ms pappa bar dock M i den hela sommaren, tills M var typ...ett halvår? (sen köpte vi en Ergo) och M verkar idag ha undkommit utan permanenta skador. (Eller så är det därför han är så himla argsint ibland :fnissa:) Så jag tror inte det är nån risk. Men det kanske är för att man inte ORKAR bära så himla värst länge (både längd på bärpass och innan bebin blir för tung)! :mrgreen:
Ja, jag tänker också att det är lite så. Men jag undrar ändå varifrån det här enorma HATET mot babybjörn kommer. Som när man läst på pepplons sida om bärsjal och ergonomi och allt det där får man ju känslan av att man skadar barnet för livet om man bär "fel". Ofta när jag läser på sjalbarn får jag känslan av att människor anses vara sämre föräldrar och mindre pålästa för att de valt ett alternativ som passar dem, utifrån den information de har. Jag ser fortfarande folk skriva så i trådar här på sjalbarn, och jag blir mörkrädd. Det känns som att de som vill bära "fel" mobbas! (Ja, det var en sån tråd som inspirerade den här tråden :roll: ) Så kan vi väl inte ha det?
Din mamma skrev: Ja, jag tänker också att det är lite så. Men jag undrar ändå varifrån det här enorma HATET mot babybjörn kommer. Som när man läst på pepplons sida om bärsjal och ergonomi och allt det där får man ju känslan av att man skadar barnet för livet om man bär "fel". Ofta när jag läser på sjalbarn får jag känslan av att människor anses vara sämre föräldrar och mindre pålästa för att de valt ett alternativ som passar dem, utifrån den information de har. Jag ser fortfarande folk skriva så i trådar här på sjalbarn, och jag blir mörkrädd. Det känns som att de som vill bära "fel" mobbas! (Ja, det var en sån tråd som inspirerade den här tråden :roll: ) Så kan vi väl inte ha det?
Nej så tycker jag inte det ska vara här i forumet. :(
Det enda sättet jag kan komma på är att reagera på övertramp som du ju gjorde i tråden du nämner.
Det var bra gjort av dig Din mamma!
Visst är BB utan midjebälte obekväm att bära i men jag hatar inte BB fast det är nästan bara BB-selen som stora kedjor som Babyproffsen säljer så vi kke borde starta en namninsamling om att vi tycker de ska sälja andra selar också och skicka insamlingen till dem?
Det som kan störa mig mest är att folk inte ens verkar veta att det finns alternativ till BB. Eller tja,d et vet de ju inte eftersom den enda reklam man ser för selar är för BB. och nån Ergo ibland.

Det är lite tråkigt. För jag har förstått att de flersta BB-bärare jag känner tycker att viktbegränsningen är vettig eftersom de ju ändå har slutat bära eftersom de inte orkat mer. Så då tycker de att det är jätteknasigt at tjag har en sele som kan ta 20 kilo. För då kommer man ju ha slutat bära, för det orkar man inte. Som om de tror att en BB och en ergonomisk sele är precis samma, bara tt man kan bära tyngre barn i en ergonomisk sele utan att den går sönder typ.

Och sen får de låna min Beco och märker oftast att det är skillnad, jättestor skillnad.

Hursomhelst. jag tror ergonomin med BBselen är värre för bäraren än för barnet, iallafall i början.
Användarens profilbild
Av Lundie
Vi får väl se om en si så där 25-30 år om han har tagit någon skada. Kommer jag att kunna bli farmor eller kommer jag inte att kunna bli farmor? Än så länge fungerar den bra att kissa med i alla fall...
Kan turerna framåtvänd i BB ha givit men för livet? Det återstår att se. Härskadetvaraensmiliesombiterpånaglarnaispändförväntan.
Av Katharina
Hat mot babybjörn har jag aldrig upplevt. Däremot så har jag upplevt att de som provat sjal inte går tillbaka till babybjörn. Ergonomisk sele ger ju inga garantier för att barnet inte tar skada, likväl som en oergonomisk sele inte med automatik ger skador.

Mitt barn satt i bb någon månad innan jag vågade prova sjal. I bbn bar jag en halvtimme max sedan hade jag ont och Leo skrek (varför? ja det går ju inte att fråga honom om han led av selen eller av annat ;-) ) När vi började med sjal så sov Leo på mig i sjalen hela dagen ibland. Det finns ju inga oberoende vetenskapliga studier på bärselar vad jag vet så det är väl mest en massa tyckande baserat på mode/trend och användarvänlighet.

Det är väldigt svårt att låta bli att tipsa om sjal om man har en vän som vill prova BB. Å andra sidan så kan man ju uppfattas som en rabiat bb-motståndare om man lägger ihop allt som skrivits om BB på sjalbarn och lägger över alla dessa åsikter på en genomsnittlig sjalbarnare ;-) Men jag tror int etat det finns något hat?

Babybjörn gör enligt mig usla bärselar. Men hellre bära i en bb än att inte bära alls. BB gör väldigt bra pottor däremot :heart: ;-)
Katharina skrev:... Men hellre bära i en bb än att inte bära alls. BB gör väldigt bra pottor däremot :heart: ;-)
min åtta åring säger att han skäms för att jag har en skötväska av märket BB :lol: (var bara tvungen)den e också mycket bra
Kanske en dum och knasig fråga men vad är det egentligen som är så fel, ergonomiskt, med Baby Björn? Är det att barnet hänger i selen, att det inte sitter klokt???

Sedan håller jag definitivt med alla som säger att det inte fungerar att bära mer än kortare stunder i BB för att man förstör rygg och nacke (som bärare). Det är ju inte alls bekvämt... och i min underbara och snygga Beco kan jag ju i princip bära barnet hur länge som helst utan att känna av rygg/axlar :tumup:
Har faktiskt lånat ut selen till min BB-bärande granne ett par gånger och hon är nu inne på att köpa en sele dels för att den har längre användningstid samt att den är så mycket skönare att bära i (och snygg, har hon också sagt) :wink: :D
Av Neva
fröken_zombie skrev:
Katharina skrev:... Men hellre bära i en bb än att inte bära alls. BB gör väldigt bra pottor däremot :heart: ;-)
min åtta åring säger att han skäms för att jag har en skötväska av märket BB :lol: (var bara tvungen)den e också mycket bra
Min sambos (mycket bra) ryggsäck är egentligen en skötväska från BB säger han - och vi har inte ens några barn. :tumup:
Användarens profilbild
Av mica
Neva skrev:
fröken_zombie skrev:
Min sambos (mycket bra) ryggsäck är egentligen en skötväska från BB säger han - och vi har inte ens några barn. :tumup:
Och deras tallrikar och skedar, speciellt de med mjukt blad som är omöjliga att hitta, är också
bra.

Alltså, BB diskussionen kommer ju upp här då och då. Och visst är det så att BBs selar faller fort i jämförelse med sjalar och andra, bra, selar. Och då är det ju oerhört frustrerande att se hur mycket de säljer. Men det är ju ännu mer frustrerande att se att så många inte kan ställa in sin BB rätt. :whut: Så många jag möter som har bebisen hängande nere mot låren. Så en hel del BB skäll är nog mest ett sätt att ventilera sin frustration över att folk vill så bra = bära men väljer så obekväma sätt att göra det. :D :(
Användarens profilbild
Av Elflin
Skorpan081 skrev:
Vår närmsta Babyproffsen säljer Ergo och Tricot Slen iaf. Så jag tror det kommer fler alternativ mer och mer.
I den "leksaks/barnvagns" affär jag handlar mest i (Jättekul i Lund) har de BB, ergo, tricot slen, BB-tai och In the pocket baby-selen! (De skyltar mest med BB men de finns!)
Din mamma skrev:
Ja, jag tänker också att det är lite så. Men jag undrar ändå varifrån det här enorma HATET mot babybjörn kommer. Som när man läst på pepplons sida om bärsjal och ergonomi och allt det där får man ju känslan av att man skadar barnet för livet om man bär "fel". Ofta när jag läser på sjalbarn får jag känslan av att människor anses vara sämre föräldrar och mindre pålästa för att de valt ett alternativ som passar dem, utifrån den information de har. Jag ser fortfarande folk skriva så i trådar här på sjalbarn, och jag blir mörkrädd. Det känns som att de som vill bära "fel" mobbas! (Ja, det var en sån tråd som inspirerade den här tråden :roll: ) Så kan vi väl inte ha det?
jag tror att det är en normal mänsklig gruppreaktion. man måste liksom hitta faktorer som avskiljer oss från dem. och om man lever lite "alternativt" (dvs inte gör som "alla andra" föräldrar), så behöver man liksom ha nåt att hålla fast vid, att ens eget val är bättre och mer upplyst. det här tror jag är grunden till de väldigt starka känslorna här inne angående mindre ergonomiska bärhjälpmedel/bärställningar. jag ska inte säga att jag själv är bättre, för jag har känt sådär, att jag liksom vill springa fram och kritisera folk som bär framåtvänt i bb. men jag försöker tagga ner lite, dels för att jag faktiskt inte har några vetenskapliga bevis, men framförallt för att det bara alienerar folk och gör dem mer negativt inställda till bekvämare bärhjälpmedel. för ärligt talat, hur trevligt är det att bli kritiserad av en total främling?

men jag tycker alltså inte att det är konstigt att det blir en sån känsla här på sjalbarn. men jag tror att det är bra att diskutera, och reflektera över om det verkligen är konstruktivt att förfasa sig över andras val.
Jag hatar absolut inte Babybjörn. Jag kunde bära äldsta barnet en hel dag i den när han vägde 12 kg men det skulle jag inte orka nu när jag är mindre vältränad. Det var Babybjörn som förde mig in på bärande med sjal och ergonomiska selar och jag blir glad när jag ser föräldrar som bär sina barn, även om det är i Babybjörn.
Jag började inte med Babybjörn utan gick från sjal till Babybjörn. Hade en lånad trikåsjal och en bärpåse från början. Allra först kunde han acceptera trikåsjalen men efter ett tag vägrade han. Korta stunder sittande i bärpåse kunde fungera ibland, men oftast inte. Vi var på Knyt an och fick hjälp att prova olika sjalar, lånade hem en MT men det gick bara inte.

E gillade inte att vara instängd. Jag bar honom mycket i famnen och då byter man ju mer eller mindre automatiskt position när barnet ger signaler om det. Han ville ofta sprattla med benen och vara utåtvänd. Tanken på den förbjudna Babybjörn hade börjat formas, men jag kunde inte förmå mig att säga det högt. Så var jag i en butik för begagnade barnkläder och såg en gammal babybjörn hänga där. Fick hjälp att sätta på mig den och han trivdes med att sitta vänd utåt men inte inåt. Han var tre-fyra månader då. Han ville inte sitta långa stunder utan jag bar honom fortfarande mest i famnen. Ute växlade jag mellan vagn, babybjörn och famnen. Efter ett tag började jag ha honom inåt och när han varit bekväm med det ett tag gick jag över till MT och senare Patapum.

Jag hade ett par kompisar som bar i sjal, men ingen av dem reagerade negativt på att jag använde Babybjörn. De var bara glada för att jag äntligen hade hittat något som funkade. Däremot tänkte jag ibland på folk som FL som ondgör sig över babybjörn och på vad de skulle tänka på om de såg mig. Såna som svarar "Aldrig" på frågan "När kan jag börja med Babybjörn" eller "När kan jag vända barnet utåt".

E tog ingen som helst skada av Babybjörn. Och det hjälpte mig att stegvis gå över till andra bärredskap. Hade det inte gått hade jag nog skaffat en mer modern Babybjörn för mina axlars skull. När han blev större började han i stället avsky selen och MT-n och jag gick över till ringsjal. Inte heller det så skönt att bära i längre stunder, men det har ändå inte varit aktuellt. E har aldrig gillat att sitta i sjal/sele länge och inte heller att vara i vagnen länge när han är vaken. Det har varit olika i olika perioder med vad som funkat bra. Att bära på ryggen har aldrig gått.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?