Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
leonie skrev: Affären erbjöd mig förresten en kurs sen när jag använt maskinen några veckor och känt mig för, det ingick i priset.
En kollega till mig gick en sån kurs hos dem och var jättenöjd.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Är på jakt efter en symaskin, men vet inte riktigt vad jag ska satsa på, mekanisk eller datoriserad? Den info jag hittat på nätet om datoriserade jämfört med mekaniska är att datoriserade är mer pålitliga och ger "perfekt" resultat, är de verkligen så mycket bättre??

Jag vill ha en tyst maskin också eftersom vi bor i lägenhet så det är också en viktig aspekt och eftersom budgeten inte är jättebra så är nog begagnat det som är mest aktuellt...

All hjälp och tips emottages tacksamt :)
Av leonie
Jag valde bort datoriserad pga allt krångel jag haft med dem då jag vickade som slöjdlärare för x antal år sedan... :whut:

Vad gäller tystgående, den jag har är väl varken eller. Jag störs inte av ljudet och ingen annan heller. Men så bor jag i en stor villa med 100 meter till närmaste granne och inga barn har jag heller ännu som kan tänkas bli störda. Men sen när de kommer så får jag kanske flytta ut i vårt extrahus och sy! :lol: Fast jag hoppas jag inte får så lättstörda barn, för det är ju en hel del annat som kan väsnas här hemma... :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Ketronya
Ja, efter att ha kollat i symaskinsbutiken i stan har jag också valt bort datoriserad, men mest pga priset...

Jag står och väljer mellan en begagnad och nyrenoverad Husqvarna 2000 sl för 2900:- med ett års garanti och en ny Husqvarna emerald 116 för 3495:- med 5 års garanti, någon som har erfarenhet av någon av dom?? Vilken hade ni valt?

Husqvarna 2000 sl (fast den i affären var röd)
Bild

Husqvarna emerald 116
Bild

Snälla ge mig råd! :?
Av leonie
Jag tror båda kan vara bra. Men med tanke på vad den begagnade kostar så hade jag valt en ny.

Jag har en Husqvarna Viking Emerald 118. Den kan du få för 3395 kr hos Symaskinsexperten
Fraktfritt! Enda nackdelen är väl att om något händer med maskinen så måste man skicka den till Göteborg för att kunna få det på garantin. Men du kanske bor däromkring.

118-modellen har några fler finesser än 116, bl a nålpåträdare och att man kan välja om nålen ska vara uppe eller nere när man stannar. Och några fler sömmar så klart...
Användarens profilbild
Av Ketronya
leonie skrev:Jag tror båda kan vara bra. Men med tanke på vad den begagnade kostar så hade jag valt en ny.

Jag har en Husqvarna Viking Emerald 118. Den kan du få för 3395 kr hos Symaskinsexperten
Fraktfritt! Enda nackdelen är väl att om något händer med maskinen så måste man skicka den till Göteborg för att kunna få det på garantin. Men du kanske bor däromkring.

118-modellen har några fler finesser än 116, bl a nålpåträdare och att man kan välja om nålen ska vara uppe eller nere när man stannar. Och några fler sömmar så klart...
Upptäckte precis att jag aldrig svarade på det här inlägget, dumt av mig... :x

Den begagnade kostade så pass mycket, menade butiksinnehavaren, eftersom att det var en "supermaskin" i så god kvalitet och om den hade tillverkats idag så hade den varit en "hundratusenkronors"-maskin... Aningens överdrivet kanske, men han menade på att man gjorde inte så bra maskiner längre....

Men jag är ändå inne på att köpa en ny, troligtvis husqvarna emerald, hur tycker du att din husqvarna 118 låter när du syr? För det är en sak som är väldigt viktig för mig att den är tystgående. Sen måste jag bara bestämma mig om jag ska ha 116 eller 118 :hmm:
Användarens profilbild
Av LumLumLum
leonie skrev:Jag tror båda kan vara bra. Men med tanke på vad den begagnade kostar så hade jag valt en ny.

116 har också nålpåträdare.

Jag har en 116, och jag tycker den har en ganska behaglig ljudnivå.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Okej :D

Det enda som man kan sakna på 116 är då att man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere... Frågan är om man behöver det mycket?
Användarens profilbild
Av teres
Nål uppe eller nere är viktigare för mig än nålpåträdare, det är en funktione jag använder massor och kommer inte någonsin att skaffa en ny symaskin utan den funktionen MEN det beror på hur mycket du ska sy med den, är det bara någon gång så kvittar det.
Användarens profilbild
Av melon
teres skrev:Nål uppe eller nere är viktigare för mig än nålpåträdare, det är en funktione jag använder massor och kommer inte någonsin att skaffa en ny symaskin utan den funktionen MEN det beror på hur mycket du ska sy med den, är det bara någon gång så kvittar det.
Jag syr mycket men har aldrig saknat den funktionen. :wink: Men skulle jag köpa en sån maskin skulle jag nog vänja mig fort och aldrig kunna vara utan.
Av leonie
Ketronya skrev: Men jag är ändå inne på att köpa en ny, troligtvis husqvarna emerald, hur tycker du att din husqvarna 118 låter när du syr? För det är en sak som är väldigt viktig för mig att den är tystgående. Sen måste jag bara bestämma mig om jag ska ha 116 eller 118 :hmm:
Jag vet inte om 118-modellen är speciellt tyst, det är inget jag tänker på i alla fall och jag har inget att jämföra med. Men vill du ha en riktigt tyst så får du nog köpa en som har med det i sin objektsbeskrivning. Eller gå till en symaskinsaffär och provsy.
Användarens profilbild
Av Ketronya
leonie skrev:
Ketronya skrev: Men jag är ändå inne på att köpa en ny, troligtvis husqvarna emerald, hur tycker du att din husqvarna 118 låter när du syr? För det är en sak som är väldigt viktig för mig att den är tystgående. Sen måste jag bara bestämma mig om jag ska ha 116 eller 118 :hmm:
Jag vet inte om 118-modellen är speciellt tyst, det är inget jag tänker på i alla fall och jag har inget att jämföra med. Men vill du ha en riktigt tyst så får du nog köpa en som har med det i sin objektsbeskrivning. Eller gå till en symaskinsaffär och provsy.
Den behöver ju inte vara speciellt tyst, men den får ju inte dundra och hålla på så att man inte kan sy på natten när man bor i lägenhet, vilket jag gör. Tyst för mig är väl att man kan föra ett samtal samtidigt som man syr i lite lägre samtalston, ungefär...

Men man kan kanske anta om du inte tänker på det, att den är ganska tystgående ändå, eller?
Användarens profilbild
Av LumLumLum
Ketronya skrev: Den behöver ju inte vara speciellt tyst, men den får ju inte dundra och hålla på så att man inte kan sy på natten när man bor i lägenhet, vilket jag gör. Tyst för mig är väl att man kan föra ett samtal samtidigt som man syr i lite lägre samtalston, ungefär...

Men man kan kanske anta om du inte tänker på det, att den är ganska tystgående ändå, eller?
Som sagt, jag har en 116. Den kan jag sitta och sy på i samma rum som barnen tittar på Bolibompa utan att dom protesterar. Drar jag däremot igång overlocken blir det sura miner.
Av leonie
Ketronya skrev: Den behöver ju inte vara speciellt tyst, men den får ju inte dundra och hålla på så att man inte kan sy på natten när man bor i lägenhet, vilket jag gör. Tyst för mig är väl att man kan föra ett samtal samtidigt som man syr i lite lägre samtalston, ungefär...

Njaeeeej... den är inte så tyst att jag inte stannar om jag ska föra ett samtal med någon. Men jag är inte så förtjust i att hojta så det kanske är därför jag stannar maskinen.

Som jag skrev innan, vill du garanterat ha en tyst, köp en som lovar det i sin beskrivning!
Användarens profilbild
Av Ketronya
Hmm, okej, så man behöver ändå hojta ifall man ska prata samtidigt...

Den jag har lånat nu, är en gammal Pfaff tiptronic 1029, och den kan jag sy på samtidigt som jag pratar i normal samtalston och det tycker jag är lagom. Man vill ju iaf tro att en ny maskin inte låter mer än den...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?