Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anso
CrazyMagpie skrev:

(... att jag sedan är förtjust i div vackra tyger och andra textilier redan innan jag började bära min dotter i sjal gör ju inte att suget efter en schyst vävd sjal minskar direkt... :?)
Då är du precis som jag då. Jag kan knata omkring i tygaffärer och bara titta och titta på alla vackra färger nästan hur länge som helst.

Måste ju tipsa om ett annan rolig sak - TOVNING - en dunderhit när barnen är lite större och kan vara med. Man kan dessutom tova in t.ex silke när man gör egna sjalar och det blir jättevackert. Jag gick en kurs hos ABF med Gunilla Pateau Sjöberg som var helt suverän!!
Användarens profilbild
Av Helena
CrazyMagpie skrev:Varför väcker dessa rackarns sjalar ett sån ha-begär?!? :wink:

Vi klarar ju oss egentligen med de sjalar jag redan sett till att införskaffa/sy + att lilla fröken blir allt större och självgående - men jag är ändå så sugen på fler sjalar!

Vet inte riktigt hur mycket det är fråga om behov och hur mycket det mest är frågan om en dröm om vår och sommar (på liten utflykt m lilla fröken, vacker väder och en kort hoppediz kairo... :lol: )

Jag tror att man blir mer och mer kräsen ju längre man bär i sjalen, man vill ha den rätta längden och den rätta färgen. Och barnen blir ju inte lättare, så då vill man ha den mest avlastande sjalen också. Jag vill absolut bära i sjal i sommar, men jag är tveksam till att ta med mig min långa Storchenwiege på 5,2, nu när jag bara bär Miles på ryggen. Så då tänker jag mig att Hoppedizen som är lite kortare och tunnare kanske blir ett bra alternativ.
Och visst måste de ju bli trötta då och då och vill bäras, även när de blir större, iallafall ifall man lämnar vagnen hemma.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Anso skrev:Måste ju tipsa om ett annan rolig sak - TOVNING - en dunderhit när barnen är lite större och kan vara med. Man kan dessutom tova in t.ex silke när man gör egna sjalar och det blir jättevackert. Jag gick en kurs hos ABF med Gunilla Pateau Sjöberg som var helt suverän!!
Oh, ja! Är redan frälst i tovning! (2års konstlinje på folkhögskola sätter sin spår :wink: ) Har inte gjort nått stort arbete med tovad ull på chiffongsjalar, bara testbitar på div olika glesa tyger, men nog blir det snyggt alltid (körde dock oftast latmans-metoden m nålfilt istället för enbart kardad ull... :wink: )
Ett ytterligare tips är att blanda in ospunnet silke när du tovar. Blir verkligen vackert när silket liksom krullar sig när ullen tovas!

Va roligt med Gunilla Pateau Sjöberg som kursledare! Har själv bara läst böcker av henne, men hon verkar helt klart vara the Queen of tovning iaf här i Sverige! :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
Halloj igen!
TOVNING ALLTSÅ:
Jo, jag har tovat in både ofärgat och färgat ospunnet silke - coooolt.
Har även provat lite chiffong med siså där reslutat- gjorde ngt fel där tror jag.
Jag bodde ett tag i tvättstugan och rullade pinnvävsjalusier så att grannarna trodde jag var galen (gemensam tvättstuga) - helt knäpp såg jag väl ut när jag dängde det färdiga "tyget" i bänken för att tova till det lite extra. Bra för att avreagera sig - rekommederas.

Filtnålar - JAPP skoj, skoj, skoj men inget för barnhänder till att börja med. Snabbt reslutat. Har även provat att lägga ull i skon och har på så sätt tovat ihop en liten blomma - bisarrt men skoj!

Mer tovning åt folket. :P
Längtar så tills jag får tid igen!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Anso skrev:Jo, jag har tovat in både ofärgat och färgat ospunnet silke - coooolt.
Har även provat lite chiffong med siså där reslutat- gjorde ngt fel där tror jag.
Det finns ju hur många olika sätt att gå till väga på som helst, men mitt tips när det gäller att tova i chiffong, speciellt om du vill tova in strikta geometriska mönster (finns en kvinna här i Luleå som gör helt fantastiska långrandiga sjalar i sidenchiffong/ull. De blir liksom veckade... :lol: ) är att köpa nålfilt och klippa till de former du vill ha och lägga en bit på varje sida av sjalen så att ullen har chans att greppa tag i varandra och inte bara i chiffongen. Det ska även funka att tova in lite annan ull, silke el. så lite lätt i nålfilten innan man klipper i den om man vill få lite mer effekt.

Sedan är det ju alltid bra att tova in den lite försiktigt med fingertopparna innan man drar fram jalusit så att man vet var man har sina små ulltussar!

(känns alltmer som om den här tråden hör mer hemma på OT än på fakta om bärsjalar/selar :oops: men kanske en tovad bärpåse vore nåt? Det lär iofs bli rätt varmt, men det kan nog vara rätt bekvämt om man får till en bra modell!)
Användarens profilbild
Av Anso
CrazyMagpie skrev: (känns alltmer som om den här tråden hör mer hemma på OT än på fakta om bärsjalar/selar :oops: men kanske en tovad bärpåse vore nåt? Det lär iofs bli rätt varmt, men det kan nog vara rätt bekvämt om man får till en bra modell!)
Absolut OT men va sjutton!
Bra idé att hugga in med nålfilten och förklippa bitarna.
Din rackare, nu blev jag ju sugen på att damma av jalusiet igen!!
Tovad bärpåse kanske är ngt men på detta forum tror jag även att tovade ullbrallor till alla tygblöjsbebisar kan vara något. Kanske en ny affärsidé. tänke er ullbrallor med intovade silketrådar - ImseVimse släng dig i väggen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?