Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

KajsaW skrev: Dricksvattnet är jag inte det minsta orolig för utan det är alltså "bajsbrunnen" som jag funderar på om den skulle ta skada eller fiskarna/naturen i dess fortsättning.
Oj sorry, jag missförstod visst :-). "Enskild brunn" brukar man kalla en egen dricksvattenbrunn... Lite begreppsförvirring.
KajsaW skrev:Tack alla! :-) :tumup:
Vi har en djupborrad brunn som vi tar dricksvattnet ifrån, 120 meter om jag minns rätt. Samt en trekammarbrunn på tomten, men vattnet från den brunnen pumpas bort till en annan brunn och sen därefter ligger infiltrationen. Som jag har uppfattat det så kan man om man använder fosfater i tvättmedel och klorin och annat förstöra brunnen så att de "goda bakterierna" som "äter" slammet dör och man förstör både brunnen och sen därefter för fiskarna osv. Men det verkar ju onekligen ok då att färga. :-)
En annan anledning till att använda fosfatfria tvättmedel är att den här typen av reningsanläggning inte tar hand om fosfater vidare bra. Det far direkt ut i naturen och leder till övergödning (och som du säger, fiskarna dör. Bland annat).

Sen om det här med färgen. Om färgen fastläggs på organiskt material bör det fastna i slammet. Om det är "biologiskt nedbrytbart" som de säger och inte innehåller några farliga nedbrytningsprodukter är det ingen fara. Och visst kommer kommunen och tömmer trekammarbrunnen på slam årligen?
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?