Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sussry
glis skrev:Tröjorna var väl fina, men JÖSSES vilka söta barn!
Tack och tack igen. De älskar just nu att vara med på bilder.
"Cheese!" säger de och stor skrattar.
Användarens profilbild
Av emindy
melon skrev:emindy: sån här menar jag. Du börjar i mitten som en vanlig mormorsruta och sen fortsätter du tills du är nöjd med storleken.

Bild
Bild från ravelry, hoppas du ser den.
Hmmm
Ja, jätteruta var ju också en ide! Funderar bara på hur man snyggast kan få till rätt mått på den...
Men först måste jag ju hitta rätt på en lagom stor virknål kom jag på!
Huvudbry, huvudbry :hmm:

Nu är kroppen på autumn färdig, och det är dags att besluta sig för hur jag ska göra med ärmarna. Förra försöket stickade jag kroppen i M och ärmarna i L. Trots det är ärmarna bra tajta, men iofs lagom i längd....

Nu stickar jag kroppen i L, och hade tänkt att jag skulle gå upp en storlek i stickor för att få ärmarna lite vidare - men det var medans jag kom ihåg det som att ärmarna också var lite korta förra gången. Men nu har jag provat, och jag tror INTE att jag behöver få ärmarna längre....

Visst, kanske kan jag modifiera mönstret lite, så att det blir färre varv om jag stickar på större stickor - men lite meckigt och otäckt känns det allt...
leonie skrev:
Juliusdotter skrev:
Ketronya skrev:
leonie skrev:
Ketronya skrev:Hur stickar ni skaften i strumpor för att de inte ska kasa ner så lätt? De jag stickat hittills töjs liksom ut efter att man haft de på sig ett litet tag och kasar sedan bara ner... :?
Testa vriden resårstickning, det blir tajtare än vanlig resår. :tumup:
Intressant, hur gör man då?
Var tvungen att kolla i min bok (bonniers stora bok om handarbete) som beskriver det mesta.
Hittade följande, Vriden resårmaska: Maskantal delbart med 3+2 m. Varv1 Avigsidan, rätt Varv2 2a, *1vr, 2a*. Upprepa varv 1 och 2.
Kanske kan det vara det leonie menar?
Njae, med vriden resår menar jag att man stickar maskorna i den bakre maskbågen. Det blir tajtare, mycket lämpligt för t ex strumpor och vantar.
Så jag stickar som vanligt 2 räta och 2 aviga men jag stickar i bakre maskbågen istället? Ska jag sticka i bakre både på de aviga och de räta?
Hmm... ett enkelt sätt att lösa problemet är ju att sticka på "rätt" storlek och att lägga till någon/några maskor varje varv. Antingen underst på ärmen, eller genom att lägga till en maska mellan varje löv.
emindy skrev:
melon skrev:emindy: sån här menar jag. Du börjar i mitten som en vanlig mormorsruta och sen fortsätter du tills du är nöjd med storleken.

Bild
Bild från ravelry, hoppas du ser den.
Hmmm
Ja, jätteruta var ju också en ide! Funderar bara på hur man snyggast kan få till rätt mått på den...
Men först måste jag ju hitta rätt på en lagom stor virknål kom jag på!
Sån har jag gjort :D Gjorde den jättestor, som ett sängöverkast, den blev ju kvadratisk och det tycker jag funkade bra :D
Maddemoa skrev:Åkpåsen är färdig :vågen:
Måste säga att jag är löjligt stolt. Det första stora stickprojektet jag gett mig in på med flätor och allt.
Bild
Millies docka fick agera modell i väntan på bebis.

Ikväll ska jag börja på ett par knallgröna blöjbyxor.
Jättesnygg! :love:
Användarens profilbild
Av sussry
Måste säga att jag är löjligt stolt. Det första stora stickprojektet jag gett mig in på med flätor och allt.
Bild

:loving: :loving: :loving:
Kaffemoster skrev:Hmm... ett enkelt sätt att lösa problemet är ju att sticka på "rätt" storlek och att lägga till någon/några maskor varje varv. Antingen underst på ärmen, eller genom att lägga till en maska mellan varje löv.
Tycker också att det låter som den säkraste sättet, nu när du har en ärm sedan tidigare att utgå ifrån! :D
Ska bli spännade att se bilder sen!
(eller förresten, det kan jag kanske på ravlery, eller?)

Maddemoa - :vågen:
(ang. det där med att sy ihop och sy i knappar så är det inte för inte som jag hitills stickat alla mina plagg i ett stycke. Det är fullt tillräckligt med att fästa garnändar och sy i knappar... :wink: )
CrazyMagpie skrev:
Kaffemoster skrev:Hmm... ett enkelt sätt att lösa problemet är ju att sticka på "rätt" storlek och att lägga till någon/några maskor varje varv. Antingen underst på ärmen, eller genom att lägga till en maska mellan varje löv.
Tycker också att det låter som den säkraste sättet, nu när du har en ärm sedan tidigare att utgå ifrån! :D
Ska bli spännade att se bilder sen!
(eller förresten, det kan jag kanske på ravlery, eller?)
Huvvet på spiken där :tumup:
Nu uppdaterat med en suddig bild med ärmlös kofta på mig. Den är nog större än den förra varianten, men inte så himla mycket :fnissa: Men mönstret finns inte i XL, så om den här inte passar MÅSTE jag bli smalare!!
Bild

:love: :tumup:
Bild

Den är jättefin!!
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?