Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Kaffemoster skrev:
glis skrev:Jo, svårigheterna med löven är att jag inte förstår hur ökningarna skall göras. Framför allt är det

m3: pick up the running thread that lies befor the next st, twist it and knit in front, back and front of the st

Men jag är också osäker på

Inc: Pick up the running thread that lies befor the next st and knit it

Det verkar ju enkelt, symboliseras av ett M och det står två M med en tom ruta mellan i diagrammet. Den tomma rutan är såklart en rät maska, men om jag plockar upp, stickar själva M-maskan, stickar en rät och plockar upp framför nästa M så får jag en maska för mycket. På bilderna ser det ut som om man kan få till en prydlig mittnerv på bladet men på mitt försöksblad syns inte det:
Bild
Efter vad du beskriver låter det ju som om det är fel på diagrammet.. :hmm: om nu alltså en Inc symboliseras av M och en tom ruta är en rät maska.
m3 är ju "gör tre" du plockar upp en tråd mellan maskorna och stickar upp tre nya maskor i den. Men vad du beskriver kring "Inc" verkar ju minst sagt lite mystiskt...
Gör tre begriper jag då, tack för hjälpen! Då förstår jag var hålen på sylvi-bilden kommer ifrån, för det borde det väl bli om man ökar så?
Av Ponyo
Jag lade mitt stora koftprojekt åt sidan i en vecka och repade upp en troja som jag stickat till Ville. Tyckte att den blev för bred. Satte igång och stickade en kofta istället. I ett enda stycke. Helt på fri hand. Minimalt med montering.
Den blev skitsöt. Men lite liten. Han kan ha den. Men det går inte att knäppa knapparna.
ellla skrev:är det bara här i ume som drops har 40% på mpnga av sina garner maj ut?? Annars tipsar jag om att köpa dropsgarn NU!
Nix, det är garnstudio som håller i rabatten, så det ska vara i alla affärer, vad jag förstått!
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
ellla skrev:är det bara här i ume som drops har 40% på mpnga av sina garner maj ut?? Annars tipsar jag om att köpa dropsgarn NU!
På Hemflit? Jag var där igår, men då var det ingen rea :hmm:
Det var vi med och köpte rea-garn! :D

Det sitter en lapp då man kommer in, och sen sitter det lappar vid de garner som det är rea på! Kolla igen, för det blir ju en hel del billigare! Jag ska tex passa på att köpa kidsilk och sånt till sjalar så att jag har hemma...
Jag behöver sjaltips! Jag vill sticka en sjal i tunn ull eller mohair (har liggande av båda). Har kollat runt efter mönster men hittar inget som riktigt faller mig i smaken. Vill gärna ha något lite roligare än bara rätstickat (även om det kan vara fit det med) men inte allt för avancerat, speciellt om mönstret är på engelska då jag är kass på att läsa engelska mönster.
Har ni några trevliga förslag? Jag har inte mönsterstickat så mkt så jag vill gärna börja lite lätt men fint om man säger så. Tipsa om fina tunna sjalar tack! :D
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:

Det sitter en lapp då man kommer in, och sen sitter det lappar vid de garner som det är rea på! Kolla igen, för det blir ju en hel del billigare! Jag ska tex passa på att köpa kidsilk och sånt till sjalar så att jag har hemma...
Ah, då var det väl bara inte rea på det jag köpte. Har du händelsevis en EC Purpursky? Jag såg en sån på Renmarkstorget nämligen. Fast det kanske var ett större barn i förresten? :hmm:
skulle behöva hjälp av nån i närheten av enköping/sthlm. jag håller på med en tröja till anna som bör bli klar snart så hon kan börja ha den de kyla kvällarna. problemet är att jag ska plocka upp maskor längst ärmhål och hals och sticka en resår.
men när jag plockar upp maskor ser det jätte konstigt ut, å när jag börjar sticka blir det typ hål mellan tröjan å resåren, så om nån har lust å hjälpa mej å plocka upp maskor skulle jag bli MEEEEGA glad
Användarens profilbild
Av ellla
Alecsandra skrev:skulle behöva hjälp av nån i närheten av enköping/sthlm. jag håller på med en tröja till anna som bör bli klar snart så hon kan börja ha den de kyla kvällarna. problemet är att jag ska plocka upp maskor längst ärmhål och hals och sticka en resår.
men när jag plockar upp maskor ser det jätte konstigt ut, å när jag börjar sticka blir det typ hål mellan tröjan å resåren, så om nån har lust å hjälpa mej å plocka upp maskor skulle jag bli MEEEEGA glad
Vrid maskorna du plockar upp, så försvinner hålen! :tumup:
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:

Ah, då var det väl bara inte rea på det jag köpte. Har du händelsevis en EC Purpursky? Jag såg en sån på Renmarkstorget nämligen. Fast det kanske var ett större barn i förresten? :hmm:
nej, jag hade med mig bilen och bar barn i babyskyddet :D

Det är typ "vinterkvaliteerna" det är rea på.... Eskimågarn till en sylvi exempelvis!
Av Ponyo
Alecsandra skrev:skulle behöva hjälp av nån i närheten av enköping/sthlm. jag håller på med en tröja till anna som bör bli klar snart så hon kan börja ha den de kyla kvällarna. problemet är att jag ska plocka upp maskor längst ärmhål och hals och sticka en resår.
Om du inte får bukt med dem så skulle jag kunna hjälpa dig.
Och så skulle jag kunna passa på att ge dig en menskopp som jag utlovat, men inte skickat iväg än :oops:
Av Ponyo
Rea på drops...

Eftersom Villes kofta blev för liten så borde jag få lov att gå och köpa nytt garn och sticka en till, lite större kofta?
Fastän jag inte är klar med koftan till mig själv ännu?
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?