Köpråd handikappcykel : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör apr 17, 2021 23:50

Köpråd handikappcykel

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Köpråd handikappcykel

Inläggav Storasyster » sön dec 27, 2020 18:33

Skriver anonymt då jag inte vet om det är ett känsligt ämne för min lillebror. Han drabbades av en hjärnblödning för ett par år sedan. Detta innebär att han fortfarande har problem med ena benet och balansen är inte helt ok. Han kan gå utan hjälp igen men en tvåhjulig cykel fungerar inte längre.
Vi letar alltså efter ett alternativ med flera hjul. Jag hoppas att ngn sjalbarnare har input på om man ska satsa på vanlig cykel med övningshjul, trehjuling eller en lådcykel. Är det någon som har erfarenhet av vad som är smidigast att cykla på? Vilket alternativ är mest prisvärt? Hur mycket pengar bör man betala för att få en cykel som håller?
Storasyster

Re: Köpråd handikappcykel

Inläggav Fryle » sön dec 27, 2020 21:39

Det bästa är nog en trehjuling för vuxna. Det finns de med två hjul bak och de med två hjul fram. Jag tror att den som ska ha cykeln själv ska prova vilken modell som fungerar bäst. Det är lite olika cyklingsteknik med de olika modellerna. Överhuvudtaget är det en helt annan teknik att cykla med tre hjul istället för två och det krävs lite övning för att inte välta i kurvorna.

Men detta bör vara något han kan få hjälp med via rehabiliteringen tänker jag. Det bör finnas någon kunnig fysioterapeut eller arbetsterapeut som kan hjälpa till med utprovning. Sedan är det säkert olika beroende på var i landet en bor om det finns möjlighet att få hela eller delar av kostnaden subventionerad.
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Re: Köpråd handikappcykel

Inläggav Storasyster » fre jan 01, 2021 10:38

Tack Fryle. Tror inte att han kände till att rehab kunde hjälpa. Jag ska skicka vidare infon när jag träffar honom nästa gång.
Storasyster

Återgå till Anonyma inlägg