Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9556649
Är det att svära i kyrkan att babbla om virkning i den här tråden :lol: Jag är så sugen på att testa på att virka en mössa enligt den här principen. Men jag kan
1: inte virka,
2:jag har ledvärk de luxe och
3: fattar inte hur jag skulle gör för att virka en mössa. Kan hända att jag skulle kunna lisat ut hur jag gör ett grytunderlägg men när vi kommer till att virka runt till en mössa när det sk minskas maskor och hej och hå
4: vilket gosigt garn skulle passa? :hmm:

https://m.youtube.com/watch?v=RFj9gUV1G5Q
Användarens profilbild
Av Fryle
#9556650
Egentligen finns det en virksnacktråd men eftersom frågan är ställd här svarar jag här.

Som nybörjare finns det massor av böcker och internet-filmer att lära sig av.

För alla, framförallt vid ledvärk, är det viktigt att hålla virknålen med pennfattning, INTE skedfattning (tänk på hur du håller en penna respektive en sked). Detta för att minska belastningen på handleden och på lederna i händerna. Välj en lite grövre virknål, kanske 4 eller 5, och en garn med kanske 100 meter per hekto, så är det inte så pilligt och det går snabbt.
Av Ponyo
#9556840
nrablajS skrev:Är det att svära i kyrkan att babbla om virkning i den här tråden :lol: Jag är så sugen på att testa på att virka en mössa enligt den här principen. Men jag kan
1: inte virka,
2:jag har ledvärk de luxe och
3: fattar inte hur jag skulle gör för att virka en mössa. Kan hända att jag skulle kunna lisat ut hur jag gör ett grytunderlägg men när vi kommer till att virka runt till en mössa när det sk minskas maskor och hej och hå
4: vilket gosigt garn skulle passa? :hmm:

https://m.youtube.com/watch?v=RFj9gUV1G5Q
Men om du har ledvärk så borde du kanske testa sticka istället?
Är skonsammare, och ska vara bra mot just ledvärk.
#9557529
Jag behöver garntips!

Vill ha ett ullgarn på ca 130 m/50 g, ska passa till mönsterstickade vantar så gärna lite formfast/tvinnat (klara inte riktigt av att sticka mönstrat med "sladdrigt" garn).

Gärna med bred färgskala, gör inget om det är lite syntetblandat.

Vad kommer ni att tänka på?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9557530
Amaltea skrev:Jag behöver garntips!

Vill ha ett ullgarn på ca 130 m/50 g, ska passa till mönsterstickade vantar så gärna lite formfast/tvinnat (klara inte riktigt av att sticka mönstrat med "sladdrigt" garn).

Gärna med bred färgskala, gör inget om det är lite syntetblandat.

Vad kommer ni att tänka på?
Novita Nalle
#9557548
Fryle skrev:
Amaltea skrev:Jag behöver garntips!

Vill ha ett ullgarn på ca 130 m/50 g, ska passa till mönsterstickade vantar så gärna lite formfast/tvinnat (klara inte riktigt av att sticka mönstrat med "sladdrigt" garn).

Gärna med bred färgskala, gör inget om det är lite syntetblandat.

Vad kommer ni att tänka på?
Novita Nalle
Just det ja, kan fungera :tumup:
#9557549
Tivedstrollet skrev:
Amaltea skrev:Jag behöver garntips!
Sandnes tove, men det är 160m/50 gram, det kanske är för långt från 130? Det finns i alla fall i en massa fina färger.

https://www.nystvindan.se/leverantorer/ ... garn/tove/
Tack för tipset men jag behöver något åt det grövre hållet från 150.
Vantarna blir för små, jag håller för hårt och byter jag stickstorlek blir det för glest :roll:
#9557550
Emma-Lisa skrev:Järbos nya 2tr är jag sugen på att testa, men det är nog 150m /50g. Har önskat mig i julklapp, men har inte klämt på det än. Finns i ca 50 färger har jag för mig.
Det är Järbo 2-tr (men det ”gamla”) jag har stickat med nu, grått och vitt.
Låter spännande med så många färger!
#9557551
Amaltea skrev:
Emma-Lisa skrev:Järbos nya 2tr är jag sugen på att testa, men det är nog 150m /50g. Har önskat mig i julklapp, men har inte klämt på det än. Finns i ca 50 färger har jag för mig.
Det är Järbo 2-tr (men det ”gamla”) jag har stickat med nu, grått och vitt.
Låter spännande med så många färger!
Det sägs att det nya ska vara fylligare.
#9557740
Asch, jag fick ett pussel i julklapp som tog mycket av ledighetens sticktid :lol:
Men nu är det klart!
Visst måste man förresten vara ursäktad om man kommer med fina, stickade klappar i efterskott? Har ett par vantar på gång till en kollega men hann inte med tummarna innan helgerna.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9557742
Amaltea skrev:Asch, jag fick ett pussel i julklapp som tog mycket av ledighetens sticktid :lol:
Men nu är det klart!
Visst måste man förresten vara ursäktad om man kommer med fina, stickade klappar i efterskott? Har ett par vantar på gång till en kollega men hann inte med tummarna innan helgerna.
Klart man är! Det kommer fler jular, dessutom.
Jag är lite putt över att särbon inte hann komma förbi i torsdags som planerat innan han åkte till Österrike, för han hann ju inte få sin julklappsmössa med sig. Nu går han runt i en ful en, stickad av ett ex... *muttrarf
#9557743
Min make går också omkring i en ful mössa i brist på bättre. Inte stickad av ett ex dock, utan en bajsbrun reklammössa från 80-talet. Funkar inte så bra när han har svart vinterkappa och försöker se lite konsultproper ut.

Så nu stickar jag en Twisted Lovikka beanie till honom och ska sticka vantarna också så småningom, men jag börjar vela om färger och behöver snabb hjälp att bestämma mig. Jag har garnet Mohair Tweed i grafit, silver och lime. Mössan är i grafit, lime ska vara till mönstret och silver hade jag tänkt som mönsterbotten för att mössan inte ska se så dystert mörk ut. Samma färger till vantarna. Men det kanske bara gör mönstret mindre synligt med en ljusare botten? Nu funderar jag på att göra hela mössan mörkgrå med grönt mönster och istället göra vantarna gröna med mörkgrått mönster, så att det blir lite mer färg tillsammans. Alltså skippa silver helt. Vad tycker ni?

https://www.ravelry.com/patterns/librar ... kka-beanie
https://www.ravelry.com/patterns/librar ... ka-mittens
https://magasinduett.se/garn/magasin-du ... air-tweed/
#9557744
”Konsultproper” :fnissa:

Då skulle jag köra på mörkgrå med silverdetaljer, samma till mössa och vantar.

Konsulter är lite tråkiga 8)
Senast redigerad av Amaltea den sön dec 29, 2019 00:28, redigerad totalt 1 gånger.
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?