Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#9551772
BaraSara skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:BaraSara: Jag kom på att det mjukaste garnet jag vet är Rosy Sport från Dandelion Yarns :loving: .

Fråga Ponyo!
:heart:
Jag har hört så mycket om det garnet att jag måste testa det någon gång! Men om det vita garnet är 300 m/hg och det grå 270 m/hg, blir Rosy Sport (320 m/hg) för tunt då? (Eller om det grå är lite för tjockt :hmm:) Jag har alltid hållit mig till samma sorts garn i en stickning, så jag känner mig väldigt osäker på hur det funkar när man blandar lite olika garner.
Alltså, jag blandar och ger. Jag hade lätt kombinerat dessa garner. Möjligen är 270 m/hg lite i tjockaste laget, en sjal ska väl helst inte vara klumpig.
Av Ponyo
#9551774
BaraSara skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:BaraSara: Jag kom på att det mjukaste garnet jag vet är Rosy Sport från Dandelion Yarns :loving: .

Fråga Ponyo!
:heart:
Jag har hört så mycket om det garnet att jag måste testa det någon gång! Men om det vita garnet är 300 m/hg och det grå 270 m/hg, blir Rosy Sport (320 m/hg) för tunt då? (Eller om det grå är lite för tjockt :hmm:) Jag har alltid hållit mig till samma sorts garn i en stickning, så jag känner mig väldigt osäker på hur det funkar när man blandar lite olika garner.
Så väldigt olika spunna också.
Du kanske kan kolla om ngn färgar på garnet?
#9551775
Fryle skrev:Alltså, jag blandar och ger. Jag hade lätt kombinerat dessa garner. Möjligen är 270 m/hg lite i tjockaste laget, en sjal ska väl helst inte vara klumpig.
Skönt att det inte är så kinkigt! Tycker också att 270 verkar lite tjockt, men tittar man på det föreslagna garnet och de rena ullgarner som andra använt, så ligger de där omkring. Sjalen är nog tänkt att vara lite "grövre", men jag vill ju inte att den ska kännas för klumpig heller. Jag har stickat sockor med det vita garnet och jag vill nog inte ha något tjockare än så till sjalen. Samtidigt är det väldigt trevligt med lite tjockare garner när man är en inkompetent stickare.
#9551776
Ponyo skrev:Så väldigt olika spunna också.
Du kanske kan kolla om ngn färgar på garnet?
Finns nog ingen som färgar på just detta garn. Jag skulle gärna testa att färga själv om jag var hemma, men i mitt temporära boende har jag ingen plats. Crazy Beautiful Yarns färgade ett jämtlandsgarn förut, men jag kan inte hitta dem längre. Det skulle vara roligt att sticka med Rosy Sport, men det blir en ganska dyr nybörjarsjal om jag ska köpa till allt utom de vita ränderna.

(Jag försöker hitta svenska garner att sticka med. Hittills är det bara jämtlandsullen som visat sig duglig till kroppsnära plagg. Riktigt fin alpackaull kan nog också funka. Jag köpte en härva svärdsjögarn för ett tag sedan. Ullen påstås ju vara så mjuk och osticksig, men jag skulle aldrig klara av att ha den mot halsen.)
Av Ponyo
#9551781
BaraSara skrev:
Ponyo skrev:Så väldigt olika spunna också.
Du kanske kan kolla om ngn färgar på garnet?
Finns nog ingen som färgar på just detta garn. Jag skulle gärna testa att färga själv om jag var hemma, men i mitt temporära boende har jag ingen plats. Crazy Beautiful Yarns färgade ett jämtlandsgarn förut, men jag kan inte hitta dem längre. Det skulle vara roligt att sticka med Rosy Sport, men det blir en ganska dyr nybörjarsjal om jag ska köpa till allt utom de vita ränderna.

(Jag försöker hitta svenska garner att sticka med. Hittills är det bara jämtlandsullen som visat sig duglig till kroppsnära plagg. Riktigt fin alpackaull kan nog också funka. Jag köpte en härva svärdsjögarn för ett tag sedan. Ullen påstås ju vara så mjuk och osticksig, men jag skulle aldrig klara av att ha den mot halsen.)
Av svenska garner klarar jag bara av just jämtlandsgarn.
Alpacka går inte. Hur mjukt det än är för handen, så är det något i det som kliar. (Sen är alpacka stumt och hänger ut sig).
Kolla med Eva i Stäket om hon färgat på jämtlandsullgarn på sistone. Hon har gjort det förr.
Svenskt garn är så dyrt i inköp, så få färgare gör det. Då skulle utpriset behöva ligga på 350 kr. Och det är lite väl saftigt.
#9551784
Ponyo skrev: Av svenska garner klarar jag bara av just jämtlandsgarn.
Alpacka går inte. Hur mjukt det än är för handen, så är det något i det som kliar. (Sen är alpacka stumt och hänger ut sig).
Kolla med Eva i Stäket om hon färgat på jämtlandsullgarn på sistone. Hon har gjort det förr.
Svenskt garn är så dyrt i inköp, så få färgare gör det. Då skulle utpriset behöva ligga på 350 kr. Och det är lite väl saftigt.
Jag har hittills inte klarat av alpacka, men jag har inte testat Royal alpacka än. Superfine alpacka funkar iaf inte.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9551788
Jag har aldrig förstått hur alpacka kan saluföras som okliigt. Det killar och sticks. Men jag som inte är känslig använder det ändå.
Av Ponyo
#9551796
BaraSara skrev:
Ponyo skrev: Av svenska garner klarar jag bara av just jämtlandsgarn.
Alpacka går inte. Hur mjukt det än är för handen, så är det något i det som kliar. (Sen är alpacka stumt och hänger ut sig).
Kolla med Eva i Stäket om hon färgat på jämtlandsullgarn på sistone. Hon har gjort det förr.
Svenskt garn är så dyrt i inköp, så få färgare gör det. Då skulle utpriset behöva ligga på 350 kr. Och det är lite väl saftigt.
Jag har hittills inte klarat av alpacka, men jag har inte testat Royal alpacka än. Superfine alpacka funkar iaf inte.
Då klarar du säkert inte av någon alls.
#9551821
Jag tror jag ska lyxa till det och köpa dandeliongarn till sjalen och bara använda jämtlandsgarnet till de tunna, vita ränderna. Men det får vänta, jag har strävt och stickigt svenskt ullgarn som måste göras upp först och eftersom klädplagg är uteslutet har jag påbörjat en #denrundafilten (Tant Kofta). Det kan ta mig ett tag att bli klar med den.
#9552151
Började på den här idag: https://www.ravelry.com/patterns/library/wingspan-3 :loving:
Har antagligen fått bihåleinflammation och orkar inte göra nåt annat vettigt. Men det lär ta tid, jag är mest van vid flerfärgsstickning så blir mycket att hålla i huvudet.
Vad stickar ni på?
Senast redigerad av Emma-Lisa den lör maj 04, 2019 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9552156
Emma-Lisa skrev:Började på den här idag: https://www.ravelry.com/patterns/library/wingspan-3 :loving:
Har antagligen fått bihåleinflammation och orkar inte göra nåt annat vettigt. Men det lär ta tid, jag är mest van vid fingerfärgsstickning så blir mycket att hålla i huvudet.
Vad stickar ni på?
Åh, den har jag kollat in :loving: !

Jag stickar just nu ett set med mössa, vantar och halsduk åt en väninna av garn jag fått av henne.
Stickor 2,5 så det tar lite tid.
#9552158
Stickar på en babyfilt åt grannen (purl Soho’s mosaic blanket) parallellt med en tröja åt mig själv :shock: (Dropsmönstret ”Madrid” fast i lite oversize och annat garn).

Sedan virkar jag lite också men det är ju en annan tråd..,,,
  • 1
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?