Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Deviant
#9503799
Sen jag tyckte det blev för tungt att bära barnet i trikåsjal så har vi bara burit i andra bärdon i princip. Det fungerar ju men jag saknar sjalmyset.

Jag har en vävd sjal och försöker öva. På mage lyckas vi ok men då tycker jag mina andra bärdon är bekvämare. Det blir antingen för löst eller så skär det in någonstans. Jag är hopplös på att lära mig också så det är samma knyt som jag körde med trikåsjalen som gäller eller att svettigt försöka hänga med i någon video samtidigt som jag knyter. Skulle så väldigt gärna vilja lära mig ett bra avlastande knyt för rygg också men när vi försöker öva slutar det med att barnet går upp i limningen och jag blir svettig och frustrerad. :cry:

Börjar fundera på att sälja sjalen och ge upp.. jag har kanske inte det som krävs helt enkelt. Men det finns ju så många fiina och ser så underbart gosigt ut att kunna bära även större barn i sjal. Jag vill så gärna kunna!

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. allmän pepp eller era bästa tips för själva inlärningen kanske..
Användarens profilbild
Av Zilver
#9503800
Det var väldigt frustrerande att lära sig ryggknyt alldeles själv :heart: Tungt att göra fel och sen helt hopplöst att rätta till ett dåligt knyt. Jag fortsatte dock prova, för jag tyckte att det blev skönt med 20 minuters rask promenad till öppna förskolan en gång i veckan. Det blev mycket mer givande efter ett halvår när barnet började kommunicera med mig. Nu när hon väger över 15 kg har jag däremot nästan gett upp ryggknyt, det avlastar bättre på magen. Men nu är hon också gammal nog att rida rygg utan sjal...

Kort sagt är jag glad att jag kämpade regelbundet så att jag lärde mig, men du kanske inte går miste om så mycket ändå. Jag tror ryggknyt är mest användbart om man har fler barn kanske :hmm:

Som magknyt fastnade jag för en variant som är tvärtom det jag gjorde med trikån. Smokingbältet först, sen kors i ryggen och fram över axlarna. Sen sätter jag barnet innanför smokingbältet och korsar ändarna under barnets rumpa och spänner åt. Det tog ett tag att lära sig spänna bra också.

Kämpa på om du trivs med det :heart: Men man kan ju mysa på andra sätt också.
Användarens profilbild
Av rithelo
#9503815
:heart: Har du provat andra sjalar? Jag har sjalar som skär in och sjalar som inte gör det :tumup:
Plus en på den Zilver skriver - smokingbälte innanför istället för utanför för stor skillnad!
Av krakri
#9503817
Kämpa på! Och öva öva öva! ❤️

Rent instinktivt tänker jag om du kanske knyter för löst med den vävda sjalen? Spänn riktigt hårt. Man kan inte knyta för hårt.

Videos hjälpte mig ingenting. Det som gjorde susen för mig var sjalträffar där vi övade tillsammans. Kolla om det finns sådana i din närhet. På Facebook finns en del grupper för sjalandet. Kanske finns någon person nära dig som skulle kunna hjälpa.

Och skulle det ändå inte funka: Det är ingen tävling! :klappa: Kanske funkar MeiTai eller något annat bättre för er när ni bär på ryggen. :heart:
Användarens profilbild
Av thanisa
#9503819
Det är svårt att ge råd på distans. När det gäller ryggknut så kan det vara bra att börja med en snabb ryggsäck just för att de första gångerna är snabbheten viktigast för barnet bör ju vara medgörligt. Ett generellt råd vid ryggbärande är att luta sig så lite framåt som det bara går. Ofta böjer man sig själv längre och längre fram och barnet sätter sig upp mer och mer och det blir liksom en ond spiral. Helst knappt något framåtlut alls och barnet blir då att sitta närmare din rygg och det är lättare att få till tyget.

Vad man trivs med är väldigt olika. Jag har alltid behövt ha barnen högt upp på ryggen medan det för andra känns bäst om barnet sitter närmare rumpan. Jag fick ont i ryggen om jag bar med barnet långt ner på ryggen.

Hur får du barnet till ryggen? Jag tyckte det var enklast att breda ut sjalen över barnet när det stod upp och sen ta tag i barn och sjal under barnets armar med mina armar i kors och så lyfta barnet på plats. Då är sjalen i läge att bara göra första knuten över bröstet mycket snabbt efter att barnet kommit till ryggen. Efter den så hade jag liksom mer tid att få till det andra så det blev bra.

En sak till, vad har ni på er? Tänker att det är olika saker att tänka på om man bär utanpå jackan eller om man har barnet närmast kroppen och sen något över. Hade jag bärt utanpå ytterkläder så hade nog sele varit det jag föredragit.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9503822
För att öva ryggknyt är det bra att stå så att barnet kan se en skäm med något kul på, blir en varm så ha så lite kläder på er båda som möjligt. Titta på en knytvideo innan så att du typ kan den utantill och bara behöver den som stöd. Alltid bra med någon som kan hjälpa till även om den personen inte är knytexpert.

Jag vill som thanisa ha barnet högt på ryggen, mitt bästa ryggknyt har alltid varit double hammock eller variationer på den. Den anses svårare än många andra vanligare ryggknyt av någon anledning men för mig funkade den nästan direkt så var inte rädd för att experimentera med ovanligare knyt.

Lycka till!!
Användarens profilbild
Av rithelo
#9503827
Angående ryggknyt så gillar jag den här bäst; https://www.youtube.com/watch?v=C5MSDf8UkJc, https://www.youtube.com/watch?v=ZDvxaGYiofc, den kräver minimalt med tillrättaläggning - vilket passar mig som tycker att det är trååååkigt att hålla på att fixa med veck o dylikt :roll: . Den går snabbt att få bebisen säker och man kan pula lite med det andra i lugn och ro.
Jag dansade alltid framför en spegel som en tok när jag övade och sen gick det som en dans :tumup:
Jag svingar alltid bebis som i video nr 2.
Användarens profilbild
Av thanisa
#9503832
rithelo skrev:Angående ryggknyt så gillar jag den här bäst; https://www.youtube.com/watch?v=C5MSDf8UkJc, https://www.youtube.com/watch?v=ZDvxaGYiofc, den kräver minimalt med tillrättaläggning - vilket passar mig som tycker att det är trååååkigt att hålla på att fixa med veck o dylikt :roll: . Den går snabbt att få bebisen säker och man kan pula lite med det andra i lugn och ro.
Jag dansade alltid framför en spegel som en tok när jag övade och sen gick det som en dans :tumup:
Jag svingar alltid bebis som i video nr 2.
Tittade på video två och som nybörjare måste man vara mycket mycket mer upprätt för att barnet inte ska försöka få sin tyngdpunkt bort från din rygg.När barnet är vant vid ryggbärande kan man stå så framåtlutad men inte i början för barnet kommer om man gör det göra det som är naturligt för den och det är att vara rakt upp och då kommer barnet väldigt långt ifrån dig.
Användarens profilbild
Av rithelo
#9503834
thanisa skrev:
rithelo skrev:Angående ryggknyt så gillar jag den här bäst; https://www.youtube.com/watch?v=C5MSDf8UkJc, https://www.youtube.com/watch?v=ZDvxaGYiofc, den kräver minimalt med tillrättaläggning - vilket passar mig som tycker att det är trååååkigt att hålla på att fixa med veck o dylikt :roll: . Den går snabbt att få bebisen säker och man kan pula lite med det andra i lugn och ro.
Jag dansade alltid framför en spegel som en tok när jag övade och sen gick det som en dans :tumup:
Jag svingar alltid bebis som i video nr 2.
Tittade på video två och som nybörjare måste man vara mycket mycket mer upprätt för att barnet inte ska försöka få sin tyngdpunkt bort från din rygg.När barnet är vant vid ryggbärande kan man stå så framåtlutad men inte i början för barnet kommer om man gör det göra det som är naturligt för den och det är att vara rakt upp och då kommer barnet väldigt långt ifrån dig.
Sant!
Jag började ryggbära när Räserbebis var liten plutt så hon hängde ju liksom bara där i säcken. Och när hon var tillräckligt stor för att spjärna så var hon redan van vid att sitta på ryggen. Annorlunda om en börjar med större unge ju :sjal:
Användarens profilbild
Av Deviant
#9503855
:heart: :heart: :heart:

Tusen tack för era tips, vi ska kämpa lite till! Det är inte för någon prestige utan för att jag verkligen vill. Både för att det är mysigt och finns så fiiiina sjalar men även för att jag tror att bara vi lyckas så är det absolut mest avlastande. Jag kommer behöva bära barnet länge till för att tex ha honom ur vägen när vi gör något som är potentiellt farligt för en liten plutt som kilar omkring själv. Jag tycker inte jag får till mina andra bärdon bra på ryggen heller. Men ja när vi burit på mage i sjalen har jag smokingbältet innanför (det kan man ju ha i trikå med, bara man har 3 lager över bebis :) ).

Öva tillsammans med andra vore fint men jag har 7 mil till bärträffar och orkar sällan göra den turen, vi har varit med på en och där lärde jag andra att bära i ringsjal men var inte smart nog att få någon hjälp själv. Mitt barn är också rätt skeptisk mot främlingar och det är inte säkert att det skulle bli så mycket övat heller.

Att låta honom titta på något är ju en idé, jag brukar ha min instruktionsvideo på tvn men stå inne i sovrummet vid sängen ifall jag skulle misslyckas på något sätt. Jag har dock hittills inte ens varit i närheten av att tappa honom. Kanske kolla på samma video hundra gånger så jag kan den, sen dra på babblarna på tvn och stå vid den och be sambon stå bredvid? Mitt barn brukar inte titta på tv alls men jag vet att babblarna har förtrollande inverkan så kanske är en bra nödlösning tills vi kommit igång. :lol:

Jag brukar svinga upp honom på ryggen som du beskriver thanisa, men med varierande trassligt resultat. Just den biten tycker barnet är rolig i alla fall. :lol: Vi brukar ha innekläder bara och jag tar av mig till linne innan vi börjar. Men ja kanske ska klä av honom lite med, jag har inte ens tänkt på att han kanske delvis lessnar för att han blir lika varm som jag. :oops:

Jag har aldrig provat någon annan vävd sjal, den jag har är en stork. Ska väl vara "lättknuten" va? Däremot känns den sådär tusen mil lång när jag väl fått upp barnet på ryggen så står jag där med flera meter sjal åt varje håll känns det som. Jag kanske borde ha en kortare sjal? Men vill ju inte gärna köpa fler heller innan det känns som att vi vet att vi kommer använda dem.

Tack igen alla som kommenterat och peppat! Nu ska jag jobba lite och sen ska vi försöka igen!
Användarens profilbild
Av rithelo
#9503863
Jag upplever storken som en av de sjalar som skär in på mig - jag behöver mer "hårt" tyg. Kanske för att jag inte är så noggrann när jag knyter eller kanske bara för att jag gör knyt som storken inte passar med.
Användarens profilbild
Av Deviant
#9504001
rithelo skrev:Angående ryggknyt så gillar jag den här bäst; https://www.youtube.com/watch?v=C5MSDf8UkJc, https://www.youtube.com/watch?v=ZDvxaGYiofc, den kräver minimalt med tillrättaläggning - vilket passar mig som tycker att det är trååååkigt att hålla på att fixa med veck o dylikt :roll: . Den går snabbt att få bebisen säker och man kan pula lite med det andra i lugn och ro.
Jag dansade alltid framför en spegel som en tok när jag övade och sen gick det som en dans :tumup:
Jag svingar alltid bebis som i video nr 2.
Jag hade heeelt missat detta knyt! Det ser verkligen ut som något för oss, inte massa spänna spänna tråd för tråd i evigheter. Min lilla sjukling sover men när han vaknar ska vi minsan prova!

Åh hoppet är högt nu, helt peppad! Detta -måste- vi ju bara klara av. :D Inte perfekt på en gång kanske men görbart. :app:
Av Mery
#9504006
Deviant skrev:
Jag brukar svinga upp honom på ryggen som du beskriver thanisa, men med varierande trassligt resultat. Just den biten tycker barnet är rolig i alla fall. :lol:
Jag känner verkligen igen mig i detta... mitt barn tycker att det är roligt att bli uppsvingad på ryggen, men tröttnar snart när hon väl är där. Jag får bara en chans för om sjaländarna trasslar sig eller jag gör fel och behöver backa några steg vill hon genast ner och vill inte prova igen. Jag har lyckats med ryggknyt EN gång (enkel ryggsäck).

Jag vet inte om jag har så många tips att komma med, med tanke på att jag är i en lite liknande situation... men lite pepp kanske i alla fall! Heja, heja! För oss har det i alla fall gått lite framåt; i somras när jag köpte sjalen ville barnet ner direkt när jag svingat upp henne på ryggen men nu brukar hon stå ut någon minut i alla fall ;)
Av Nikaj
#9504009
Deviant skrev:
rithelo skrev:Angående ryggknyt så gillar jag den här bäst; https://www.youtube.com/watch?v=C5MSDf8UkJc, https://www.youtube.com/watch?v=ZDvxaGYiofc, den kräver minimalt med tillrättaläggning - vilket passar mig som tycker att det är trååååkigt att hålla på att fixa med veck o dylikt :roll: . Den går snabbt att få bebisen säker och man kan pula lite med det andra i lugn och ro.
Jag dansade alltid framför en spegel som en tok när jag övade och sen gick det som en dans :tumup:
Jag svingar alltid bebis som i video nr 2.
Jag hade heeelt missat detta knyt! Det ser verkligen ut som något för oss, inte massa spänna spänna tråd för tråd i evigheter. Min lilla sjukling sover men när han vaknar ska vi minsan prova!

Åh hoppet är högt nu, helt peppad! Detta -måste- vi ju bara klara av. :D Inte perfekt på en gång kanske men görbart. :app:
Detta testade jag med min 3,5-åring i förmiddags efter att ha läst här. Funkade helt okej redan första gången! Honom bar jag jättemycket i sele på ryggen när han var yngre, men aldrig i sjal. Mitt tips är helt enkelt att låna ett lite större barn som kan hålla i sig och hjälpa till lite, när ni övar :tumup: :wink:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?