Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9488485
Hej! Jag är ny här, och hoppas att jag ställer den här frågan på rätt ställe :) Jag funderar nämligen på om det är någon mening med att prova att bära vårt barn i en vävd sjal, eller om det är onödigt. Jag bär i nuläget henne jättemycket i en Ergobaby, och är supernöjd. Så mysigt och praktiskt, och bekvämt!

När hon var nyfödd bar vi henne lite i en trikåsjal, men jag tyckte inte att det var så bekvämt för ryggen, och dessutom slappade knytningen liksom till sig. Troligen hade jag inte tillräckligt med tålamod för att lära mig ordentligt... men när vi sen skaffade selen var jag frälst :)

Så, som sagt, är det nån vits att prova sjal nu när hon är lite större och stabilare (fem månader), eller ska jag fortsätta med bara sele när den funkar så bra? Är det mycket annorlunda att bära i vävd sjal, och tar det lång tid att lära sig knyta? Är det inte krångligt när man vill plocka upp barnet en stund, att man måste göra om knytningen när man ska fortsätta sen? Bär man all vikt på ryggen eller är det som med selen avlastning på höfterna också?

Många frågor... Om ni har svar på någon av dem blir jag jätteglad :)

Ha det gott!
/Filippa
#9488490
Jag bar Linus mycket o gärna i sjal i nästan 4 år. Men nu med Molly så bär jag bara i ergon faktiskt. Hon är lite sprattligare och otåligare och ergon är ju så himla enkel ;-)
Funkar det bra och du inte hemskt gärna vill bära i sjal så går det hur bra som helst med ergon skulle jag säga. Det är inte svårt att lära sig knyta, tycker man lär sig fort, gärna med hjälp från nån annan. Men som sagt så är ju ergon bra och skön.
#9488494
En väl knuten vävd sjal upplever jag fördelar vikten över hela överkroppen, som en korsett. Så inte bara på ryggen. Självklart kan du fortsätta med ergon och inte prova sjal, men är du nyfiken så prova! Om du köper begagnat kan du sälja för samma summa om det inte var något för dig. Jag personligen har lättare för att knyta vävd sjal, eftersom jag i regel knyter den med barnet i. Det har varit lättare för mig att dra åt medan barnet är i jmf med en trikå som ska knytas tajt innan barnet sätts i. Jag har burit i både sele och sjal. Sjal är mysigare och närmre än vad selen kan bli. Jag kan klappa barnet på ryggen och över rumpan och känna det på ett annat sätt än då barnet är i selen. :loving:
#9488506
Jag tyckte om vår sele men tycker sjalar är så vackra att jag köpte en vävd långsjal. Tyckte det var skönare att bära i sjal (som Kronärtskocka skriver blir det som att man bär med hela kroppen, inte bara där axelbanden och höftbältet är). Tyvärr var barnet otåligt och sjalen blev liggande. Den fick vandra vidare och jag köpte en wallabi wrap tai från wearababy. Den har ett höftbälte med spänne, en panel (som på sele och mei tai) och sen axelband i sjaltyg som går att breda ut över hela överkroppen. Dessutom är den sydd av en girasolregnbågssjal :love: . För oss blev det den gyllene medelvägen. Fin, skön och bara liiiite omständigare än en sele. Bor du i Göteborg får du gärna prova!
#9488533
Välkommen hit!
Jag funderade i lite samma banor i höstas när mitt barn var i samma ålder som ditt, och då nöjde jag mig med selen. Det fungerade jättebra då och var väldigt smidigt. Men jag har funderat lite fram och tillbaka på olika bärdon och nu när E är drygt ett år har jag till slut köpt en vävd sjal (så nyligen att jag inte har fått hem den än så jag vet egentligen inte om den kommer passa oss). Nu när E är lite större vill hon gärna se sig omkring och jag hoppas få upp henne lite högre på ryggen med sjalen så att hon kan kika över min axel och inte luta åt sidan... Jag hoppas också på ännu bättre avlastning. Det jag vill komma fram till är nog att behoven kan förändras. Om du är nöjd med selen nu kanske det räcker med den i nuläget, och längre fram kanske något annat passar bättre. :)
#9488549
Jag har så ont i ryggen så för mig funkar ergon bäst för då sitter hon där jag har ont, dvs långt ner. Att ha henne högre upp blir fel för mig, då får jag ondare i ryggen. Fast nu kan jag knappt bära alls, har såna problem med fogarna =(
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?