Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Zilver
#9433369
De enda sjalarna jag har provat är Moby Wrap trikåsjal och Amazonas Carrysling. Moby slutade jag använda när lillan var 7 månader och sedan dess har jag använt Amazonas dagligen (hon är 15 månader nu). Ibland med Double Hammock på ryggen men oftast med ett kryss på magen (vet inte vad knytningen heter).

Nu har jag tittat på en uppsjö av filmer på internet för att lära mig nya knytningar att testa och det ser så mycket lättare ut med alla andras sjalar. Jag tror inte att det bara har med vana att göra för det ser ut som att deras sjalar beter sig annorlunda än min. Andras sjalar känns mer följsamma, ungefär som platt blont hår jämfört med mörk affro. Så jag tror att de är tunnare?

Är det någon här som har en Amazonas och några andra märken som kan dela med sig av upplevda skillnader? Är Amazonas hårdare/stelare/tjockare än vissa andra eller har jag fel? Vilket är er favoritsjal? Jag är mest ute efter något som är snabbt och lätt att knyta, som sprider belastningen bra och som är bekvämt i en timme. Den perfekta sjalen alltså ;) Utseende spelar ingen roll. Just nu passar det också bra med en sjal att ha på varma sommardagar.

Om någon nära Göteborg vill låta mig prova en annan sjal så åker jag gärna en liten bit :tumup:
Av Altariel
#9433371
Inget direkt svar på din fråga, men det finns ju mängder av olika material/blandningar som också påverkar både hur sjalen är att knyta och hur det är att bära med den.

Hampa är ett material som brukar vara både lättknutet men också stabilt för lite större barn.

Jag har en 50/50 bomull/hampa som är utlånad just nu men lånar gärna ut den igen när jag får tillbaka den om du vill testa.

Jag har inte testat Amazonas så kan inte jämföra med just den.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9433378
De Amazonas jag haft har varit fantastiskt mjuka och väl avlastande med tanke på tjockleken. Den tunnaste och svalaste jag haft var en gås, men lite svårt att få riktigt bekväm ibland.
Lenny lamb med bambuviskos är den gosigaste svala jag haft, men den avlastade inget vidare över typ 10kg.
Easycare gillar jag oxå. I klass med de Amazonas jag haft.
Girasol är ljuvligt flanellmjuka och avlastar bra men jag tycker att de känns för varma på sommaren.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9435358
Hur är BB Slen jämfört med Amazonas? Jag har hittat en billig som jag kanske vill köpa men vet inte om det skulle göra någon skillnad.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9435365
Zilver skrev:Hur är BB Slen jämfört med Amazonas? Jag har hittat en billig som jag kanske vill köpa men vet inte om det skulle göra någon skillnad.
De jag har haft har varit tjocka, men ljuvligt mjuka.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9435386
Okej, tack. Då låter jag bli, låter som att tjock sjal blir dumt på sommaren.
Av Smultronbarn
#9474623
Jag har inte testat en själv, men en tunn sommarsjal är väl den som hette Bali breeze och som nu heter nåt annat?

Och hur är storkarna i tjocklek och värme?

Jag har en gås och kan hålla med om att det kan vara trixigt att få till den bra. Girasolen gillar jag, men visst den är lite tjockare men gosig och stadig när jag får till den bra. Är lite smått nybörjare på vävda sjalar, och den är kanske något för kort, så har inte jättemycket att jämföra med.

Nån med mer sjalvana kanske har för tips? :D
Av Smultronbarn
#9474626
Oj, såg nu att det var typ förra året du frågade om råd.. :oops:

Hur har det gått? Vad blev det för sjal och är du nöjd med den? :D
Användarens profilbild
Av Zilver
#9474670
Jag har inte köpt nån ny :hide: Det blev Amazonas på sommaren också, till och med under semestern när hon sov i sjalen under högsol ett par dagar. Jag löste det med extra svala kläder istället. Resten av sommaren ville hon helst gå själv.
Av Smultronbarn
#9474803
Vad bra att det löste sig så fint! :loving:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?