Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tattines
#9452308
Hej!

Jag behöver en ny jacka och funderar på om jag ska köpa en vanlig eller en bärjacka. Bärjacka blir ju mysigare och går att amma i men det jag funderar över är om jag går och blir varm pga att jag rör mig och vill ta av mig/knäppa upp så blir det kanske för kallt för bebis.

Vad har nu för tankar? Vad är er erfarenhet av bärjacka och kan ni rekommendera någon?

Tack på förhand! :loving:
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9452311
Jag tänker att om föräldern blir så varm att hen vill knäppa upp jackan, är det nog varmt för bebisen också, som ligger tryckt mot den varma kroppen. Man kan ju också ha en varm fuskpolo och mössa på barnet, om man vill att det ska vara varmare klädd än man själv är.

Jag tyckte att den största fördelen med bärjacka var när barnet blev stort nog för att enklast bäras på ryggen, det är svårt att få till på ett vettigt sätt i en vanlig jacka.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9452313
Jag använde inte jacka alls under bebisens första vinter. Hon var nästan ett år då och när jag skulle gå längre sträckor (10+ minuter) hade jag henne på ryggen. Hon var klädd i vanliga inomhuskläder (långärmat men inte så tjocka) plus en sån där mjuk söt heldräkt med öron på (såg ut som ett lamm/en isbjörn). Extra strumpor och vantar de kallaste dagarna. Paraply vid regn. Själv hade jag tjock tröja. Det är förvånansvärt värmande för hela kroppen att bära barn. En långsjal är ju dessutom en hel del tyg för både bärare och barn.

Jag önskade mig däremot en poncho eller liknande, mest för vindens skull.

Det jobbigaste med vintern var att lillans mössa åkte av ibland och då nådde jag inte själv för att sätta tillbaka den när hon var på min rygg.
#9452323
Jag har gillat bärjacka mycket. Både med barn som varierar mellan att ligga i vagnen och att bäras och då jag burit barn på heltid. Har haft en Mam Upgrade till båda barnen. ( Har kikat på Mam Motherhood också och tror jag gillat den mycket som gravid och bärjacka. Tunn vindtät fleece, så kan jag komplettera med mellanlager vid behov. Dock funkar den bara på mage och inte på rygg...) Mam Upgrade är inte så snygg men praktisk. Den är en vanlig jacka där jag sedan kunnat sätta i panelen för att bära barnet. Promenader i närområdet har jag burit på rygg, men då jag åkt längre och åkt buss har jag föredragit att bära på mage för att det varit lättare att öppna jackan på bussen, och inte minst: för att jag tycker det är skönt att sitta ned på bussen! Gillar att barnet är väl skyddat under jackan och inte behöver ha så mycket kläder på sig, och att jag lätt kan öppna om jag blir varm på bussen, förskolan, biblioteket osv.

Annars kan ju ett bärskydd vara bra. Extra värme för bebisen men du kan ha en vanlig jacka som du varierar dig med. Ett bärskydd är inte så dyrt begagnat heller.
#9452325
Fundera över när och hur mycket du bär. Jag har både bärskydd och bärjacka i fleece och kombinerar detta med vanlig jacka beroende av väder och hur länge jag tänker vara utomhus.
Av Nikaj
#9452359
Jag har gjort som Kronärtskocka. Brukar säga att bärjacka är den bästa barnpryl jag köpt, efter selen. Så himla smidigt att slippa böka på och av barnet en massa kläder - bara tjocksockar och mössa och så upp i selen, på med jackan och iväg! :tumup: Men så är jag frusen av mig också...
Av tattines
#9452367
Om jag blir varm för att jag rör mig så blir väl inte barnet lika varmt som sitter still? Eller tror ni jag "smittar av" mig så mycket? :)

Bär mycket. Bor 5 km till tåget in till stan, öppna förskolan, närmsta affär utan körkort så det blir mycket promenader. Sen är vi ute mycket med treåringen och då bärs alltid bebis (7 månader).
Användarens profilbild
Av Zilver
#9452376
Jag vet inte om du använder sjal eller sele och vet inte hur det funkar med sele, men med sjal så värmer du barnet väldigt mycket, förutom de delarna av barnet som är utanför sjalen liksom. Så det är bra med plagg som värmer barnets huvud, ben och armar: fuskolle, mössa, strumpor (gärna långa, upp till knäet) och vantar. Jag körde som sagt med dubbla strumpor de kallaste dagarna och efter en halvtimme utomhus var hon lite sval på fötterna när vi kom in men inte alls så att det var kallt.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?