Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Snälla ni! Vill någon snäll själv förklara för mig hur man stickar eller virkar ett par barnsockor? :help: Jättegrundligt!
Jag kan verkligen inte och har svårt att förstå stick och virk-bekrivningar och bus är i akut behov av ett par sockor.
Förklara så att en 3-åring förstår tack! :oops:
Användarens profilbild
Av Asereht
Det är halvknepigt innan man fått beskrivningen att kännas logisk. Det är bra om du har ett par stickade sockar att titta på medan du håller på. Då växer liksom logiken fram. Det allra bästa är iofs att ha någon kunnig som kan visa i närheten annars får man ställa frågor till folk här. :)

Jag har skrivit av ett mönster och skrivit om det lite enklare så om du vill kan jag klistra in det. :)
Användarens profilbild
Av Fina
Tack! Ska kolla, men tyvärr är inte engelska riktigt min grej (brukar unvika sidor på engelska fast jag eg kan språket rätt bra, tycker att det är lättare att höra än att läsa)
Användarens profilbild
Av Fina
Asereht skrev:Det är halvknepigt innan man fått beskrivningen att kännas logisk. Det är bra om du har ett par stickade sockar att titta på medan du håller på. Då växer liksom logiken fram. Det allra bästa är iofs att ha någon kunnig som kan visa i närheten annars får man ställa frågor till folk här. :)

Jag har skrivit av ett mönster och skrivit om det lite enklare så om du vill kan jag klistra in det. :)
åå kan du? Klistra gärna in det om du vill! :D
Användarens profilbild
Av Asereht
Here you go! :)

Nu är det skrivet för garn och stickor nr 3, måste leta upp ursprungsbeskrivningen för att kolla omräkning så det har jag inte tagit upp.

Mina stickade sockor

Storlek: 1 (2) 4 år (38-40) 42-44

Fotlängd: 12 (14) 16 (25) 29 cm

Garnåtgång: ca 50 (50) 50 (100) 150 g

Strumpstickor nr 3 + garn i passande tjocklek

Lägg upp 40 (44) 44 (64) 72 m, fördela m på strumpstickorna.

Börja med att sticka resårstickning, 2 räta m, 2 aviga m i 8 (8) 9 (18) 20 cm.

Sticka hälen på de 20 (22) 22 (32) 36 mittersta m genom att sticka slätstickning fram och tillbaka i 3 (3,5) 4 (5) 6 cm.

Ta sedan ihop hälen genom att från rätsidan sticka 11 (12) 12 (17) 19 räta m, 2 räta m tillsammans, 1 rät m. Sedan vänder du och stickar 5 (5) 5 räta m, 2 räta m tillsammans, 1 rät m och vänd. Sticka en maska mer före varje hoptagning tills alla maskor har blivit stickade.

Vill man ha annat sticksätt ex slätstickning så stickar man som önskat men utför ändå hoptagningarna som beskrivet.

Plocka sedan upp 7 (7) 7 (10) 12 m på var sida om hälen (från kantmaskorna), sticka ett v runt över alla m (även de nya upplockade).

Ett litet tips här är att sticka de nyupptagna maskorna vridet så man slipper de små fula hål som gärna blir när man plockar upp maskor från kanten.

Ta ihop på var sida om hälen genom att göra följande:

Numrera stickorna från 1 till 4 med början mitt uppe på hälen (det är smart att tex låta uppläggningstråden markera mitten så har man något att gå efter när man ska göra detta). Sticka sedan fram till de 2 sista m på 1:a stickan (ska tas ihop) och de 2 första m på 4:e stickan (ska tas ihop). Upprepa hoptagningarna tills 36 (38) 38 (56) 60 m återstår totalt.

Fördela nu maskorna jämt på stickorna med början på sticka 1 (samma numrering på stickorna som tidigare) genom att flytta över maskor från sticka 2 till 1 och från sticka 3 till 4. Fortsätt att sticka foten tills den mäter 10 (12) 14 (20) 24 cm (mät i ytterkant dvs ytterst i kanten på hälen).

Hoptagning för tån görs på följande sätt:

Använd samma numrering på stickorna som tidigare. I slutet av 1:a och 3:e stickan stickar du tills 3 maskor återstår, sticka då 2 räta maskor tillsammans i bakre maskbågen och sedan 1 rät maska. I början av 2:a och 4:e stickan stickas 1 rät maska 2 räta maskor tillsammans i främre maskbågen. Upprepa hoptagningarna vartannat varv 3 (3) 3 (4) 4 gånger och sedan varje varv tills 4 (4) 4 (8) 8 maskor återstår.

Här kan man skippa det där med bakre och främre maskbågen ifall man tycker det är krångligt att hålla reda på också och bara göra enkla hoptagningar.

Ta av garnet och dra igenom maskorna. Fäst ordentligt.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Min favorit är annars att man stickar tubsockar, så slipper man göra häl och det blir inte så kritiskt med storleken.

Då stickar man två aviga, två räta i två varv, och sen förskjuter man det en maska. Det finns en bra beskrivning någonstans här på sjalbarn som jag kan leta upp någon gång när jag inte har mat på spisen.
Användarens profilbild
Av Fina
Tack så mycket alla ni. Nu är det bara till att det verkligen blir ett par sockar också. :hide: Fast det måste det ju bli, det behövs verkligen en massa sockar här. :wink:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
elli skrev:Tubsockorna finns även på garnstudios hemsida.
Klistrar in länk till de mönstret
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 10&lang=se
Jamen, där var det ja!

Det här mönstret är verkligen suveränt! Jag menar, vilken annan sorts sockar kan barnet ha två vintrar i rad (när det är dryga halvåret och sen även när det är ca 1½)
Av meg06
Se på garnstudio.com, der er det mange fine oppskrifter.
Användarens profilbild
Av Asereht
Kaffemoster skrev:
Jamen, där var det ja!

Det här mönstret är verkligen suveränt! Jag menar, vilken annan sorts sockar kan barnet ha två vintrar i rad (när det är dryga halvåret och sen även när det är ca 1½)
Jag måste då vara den enda i universum som inte får de där sockarna bra! :? Jag kan sticka, jag stickar vanliga sockar, mössor, sjalar, halsdukar, tröjor you name it men de där blev bara pannkaka. Frågan är bara varför jag inte får till dem? Jag känner mig mer än måttligt korkad faktiskt för jag förstår ju mönstret och pricnipen men det blir inte bra! :oops:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Asereht skrev:
Kaffemoster skrev:
Jamen, där var det ja!

Jag måste då vara den enda i universum som inte får de där sockarna bra! :? Jag kan sticka, jag stickar vanliga sockar, mössor, sjalar, halsdukar, tröjor you name it men de där blev bara pannkaka. Frågan är bara varför jag inte får till dem? Jag känner mig mer än måttligt korkad faktiskt för jag förstår ju mönstret och pricnipen men det blir inte bra! :oops:
Skumt!
Hur blir de inte bra, då? Är de för korta, för vida, för smala eller är de bara diffust konstiga?
Användarens profilbild
Av Asereht
Kaffemoster skrev:
Asereht skrev:
Kaffemoster skrev:
Jamen, där var det ja!

Skumt!
Hur blir de inte bra, då? Är de för korta, för vida, för smala eller är de bara diffust konstiga?
*ha ha* Mer diffust konstiga. Svårt att förklara men om jag skulle sticka dem på vanlig sticka i rakt stycke så skulle det nog bli bra det är när det kommer på strumpstickorna det skiter sig liksom. Förmodligen blir det fel i förskjutningen någonstans och sen hittar jag inte felet om du förstår vad jag menar. Ska försöka mig på ett par igen snart för det ska väl vara själva sjutton om man inte ska klara dem när alla säger att de är så enkla! ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?