Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Gratis buss resor för föräldrar som bär sina barn sbärande?

Bra ide!
38
54%
Ingen bra ide.
4
6%
Vet inte.
Inga röster
0%
Tror inte SL går med på det.
28
40%
Av belinda
Innana skrev:I stockholm är det så att man åker gratis även om man bara har en vagn med sig och inget barn! Eller rullator eller vad som helst så länge du inte sitter ¨på nån av de "riktiga" platserna. Det är det det kommer an på.

är det så? jag har alltid hört att det är så som Tyche sa för att man ska slippa lmna barnet ensamt!
Av Tyche
Innana skrev:I stockholm är det så att man åker gratis även om man bara har en vagn med sig och inget barn! Eller rullator eller vad som helst så länge du inte sitter ¨på nån av de "riktiga" platserna. Det är det det kommer an på.
Här säger en del busschaufförer till dom som inte har barn i vagnen att dom får lov att betala iallafall.

Och en sak till, om det är fullt så man måste stå i bussen så får man ju oxå betala fulltpris och då använder man inte heller någon av de "riktiga" platserna så jag är rätt säker på att det inte handlar om vilken plats man tar upp utan det handlar om att man åker.
Användarens profilbild
Av Maerion
Jag trodde att det handlade dels om att de inte kan garantera dig en plats (de ska kunna garantera betalande platser, med extrabussar om inte annat) och dels om att det är jäkligt bökigt (och tar tid) att gå "motströms" fram för att betala i en full buss.
Av Tyche
Saxat från SL: ( http://sl.se/templates/Page.aspx?id=38 )

Barn på hjul

Barn i barnvagnar är alltid välkomna hos oss.
Tänk på att inte parkera vagnen intill dörrar och se till att andra obehindrat kan passera i gångarna.

Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet. Men när du åker med en buss där det inte är föraren som tar betalt eller kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens nya bussterminal, eller när du reser med tunnelbana, tåg eller spårvagn måste du ha en giltig biljett.

I varje ände av SLs nya tunnelbanevagn, vagn 2000, är ett säte borttaget för att ge bättre plats för barnvagnar. Det är viktigt att du inte blockerar dörren till förarhytten.

När du åker tunnelbana eller tåg med barnvagn under rusningstid, kan du få plats bättre om du åker i mitten av tåget.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
verre skrev:sådant system skulle vi ha här i gbg. här måste ALLA betala, med eller utan vagn.. alla som har barn under 7 år borde åka gratis, om barnet är med då förståss..
Å andra sidan behöver man sällan gå mer än någon meter för att betala på Gbgs spårvagnar och bussar... (åtminstone stombussarna men jag åker aldrig de vanliga ;))
Användarens profilbild
Av verre
Auroratiger skrev:
verre skrev:sådant system skulle vi ha här i gbg. här måste ALLA betala, med eller utan vagn.. alla som har barn under 7 år borde åka gratis, om barnet är med då förståss..
Å andra sidan behöver man sällan gå mer än någon meter för att betala på Gbgs spårvagnar och bussar... (åtminstone stombussarna men jag åker aldrig de vanliga ;))
nä det är ju såklart.. men om man åker med expressbussarna måste man ju lämna barnet i vagnen.. men jag tänkte närmare på att gbg borde vara snälla mot alla som reser med barn :D
Användarens profilbild
Av Innana
Tyche skrev:
Här säger en del busschaufförer till dom som inte har barn i vagnen att dom får lov att betala iallafall.

Och en sak till, om det är fullt så man måste stå i bussen så får man ju oxå betala fulltpris och då använder man inte heller någon av de "riktiga" platserna så jag är rätt säker på att det inte handlar om vilken plats man tar upp utan det handlar om att man åker.
Det är dessvärre inte åkandet du betalar för utan platsen du tar upp, stående eller sittandes. I bussarna står det "plats för X antal sittande och max X antal stående" och åker du med öht får du betala. Detta gäller dock inte de som jag räknade upp, vagn, rullator etc. (Konstigt nog eftersom de tar upp mest plats egentligen :roll: ) Och för att de räknar med att har du barnvagn eller rullator har du svårt att röra dig därifrån...tidsbesparing alltså. Det är ju därför vissa chaufförer vill ha betalt även om du skulle åka med tom barnvagn, men det har de egentligen inte rätt till om man orkar bråka :)

(...så hävdar sambons mor som arbetat med att skriva texter till SL-upplysningen att det är i alla fall, själv är jag indifferent i frågan :lol: )
Av Emmiez
bra ide, men tror inte sl går med på det :roll:
Användarens profilbild
Av Luna
Jag tycker kollektivtrafiken borde vara gratis för alla. :D
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Absolut!
Det går smidigt, tar ingen plats osv...
Här verkar alla ta med vagnen bara för att åka gratis, tar otrolig tid vid varje busshållplats för att lasta in alla vagnar och barn + att med 3 vagnar i bussen får folk inte plats att gå av, vilket leder till jätteirritation. :roll:
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag tror inte SL går med på det eftersom anledningen till att det är gratis på bussarna för de som kör barnvagn inte är för att vara snälla, utan för att föraren ska slippa vänta på att man trasslar sig fram bland massa folk (tänk 4an i rusningen), och bli jätteförsenad.
Användarens profilbild
Av Alven
zandrama skrev:Jag tror inte SL går med på det eftersom anledningen till att det är gratis på bussarna för de som kör barnvagn inte är för att vara snälla, utan för att föraren ska slippa vänta på att man trasslar sig fram bland massa folk (tänk 4an i rusningen), och bli jätteförsenad.
:iagree:

Men jag slapp betala en gång för länge sedan för att jag hade David sjal, det var när det var lövmarknad (något man måste vara kalrskronit för att fatta) och alla bussar var totalt överfulla. En barnvagn hade gett chauffören gråa hår... Han slängde en blick på sjalen, sken upp och vinkade förbi mig... :D
Användarens profilbild
Av schmut
det handlar om säkerhet...tydligen.
sådant tror vi inte på härnere. :lol:
här ska det minsann betalas! dock brukar trevliga chaufförer påminna mig om att jag behöver inte betala för själva vagnen så som jag hade behövt om det vore en cykel... :roll:

det är nog därför jag aldrig åker stadsbuss och försöker ta tåg hellre än regionsbuss. eller bara stanna hemma. sitta på en pall och stirra in i väggen :wink:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Marit skrev:Njäe, det var vä inte så lysande. Om någon trivs med att bära i armarna så kan ju inte det straffas? Däremot är det tråkigt om banr får åka vbagn för att föräldern då får gratis buss. Jag tror nog på att gå andra hållet, att ha en biljettstation vid bakdörrarna för dem med vagn. :?
vi tar med vagnen för att slippa betala. Fast vi har inga barn i vagnen. De stora går och den lille sitter i sjalen. Vagnen brukar vara fylld med kassar på hemvägen. Vi vill inte betala 50-80 kr för att kunna komma fram och tillbaka till stan med två vuxna. Med vagn med blir det bara 25-40 kr eftersom en av oss åker gratis
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?