Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Nu forstätter jag funderingarna kring amning och struntar nästan helt fräckt i bär-frågan: jag tror att i länder där kvinnor i allmänhet förväntas mer eller mindre hålla sig hemma eller åtminstone inte har lyxen att vara självständigt rörliga (likaledes länder där täckt klädsel är påbjuden) så förekommer offentlig amning i väldigt liten utsträckning. Kan dock tänka mig att männsikor som är "illa tvungna" att vara ute och omkríng (fattiga som inte har någonstans att bo eller som är tvugna att tigga eller liknande) kan ses amma i offentligheten, men tänker också att amning mer ses som barnvård, mer än bröstvisning.

Generellt sett så är den muslimska världen väldigt amningsvänlig, om än inte så att det är ok att amma bland okända. Jag har för mig att amning nämns i Koranen (nästan säker) och jag vet att muslimska kvinnor ofta ammar länge, åtminstone upp till 2 år (kan vara så att det står i Koranen att det är bra att amma i 2 år, minst). Min man är född (men i det närmaste ickepraktiserande) muslim och kommer från Libanon och mina svägerskor som bor här, och som är mer troende (men inte bär slöja etc), har inga problem med att amma bland folk, även om de bland okända skyler sig något så när (vem gör inte det) och bland släkt och vänner är man mindre "noga", ett bröst som ger di är liksom inget annat än något som är för barnet.

När det sen gäller bärande, så vet jag att det bärs en del i Marocko och även i många andra afrikanska muslimska länder, typ Senegal och Gambia (fler så klart, men det är främst dessa tre länder som jag känner folk ifrån och vet säkert.) Fast, å andra sidan, de flesta i dessa länder är inte burka så spritt, mer huvudduk. I övrigt så är ju skillnaderna när det gäller klädsel så väldigt olika i alla muslimska länder, bara tänker på att kompisar jag har från Senegal gärna har turbansjal, men inte har problem med att ha klänningar som visar hals och axlar, samt att de oftast är barbenta och barfota. Håret är oftast viktigast att dölja.

:blahblah:
Användarens profilbild
Av viola
Vilken intressant tråd! Skriv mera!!! :lol:
Av Sofie
Åh vad ni kan, jag vill också höra mera!
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
:iagree: verkligen intressant! har aldrig direkt tänkt på det innan, men vill gärna veta mer!
Användarens profilbild
Av Helene
De muslimska tjejer/kvinnor jag kommit i kontakt med här (de har inte burka men sjal) ammar iaf öppet vid matbordet på öf, oavsett om det är män i närheten!
Inte är de överdrivet diskreta heller! (som jag ungefär, visar varken mer eller mindre än vad som behövs!) ;-)

En av tjejerna fick lite "skäll" av hennes man när hon hade tagit av sig sjalen på en åtgärd vi gick på tillsammans en gång för flera år sen (det var typ en vävstuga med en massa kvinnor men det KUNDE ju komma dit en karl så hon fick inte ta av sig sjalen!)
Men han verkar då inte ha några problem med att hon ammar "offentligt".

Det är väl som vissa tidigare sagt, brösten är inte sexuella på samma sätt som här, speciellt inte brösten på en ammande kvinna!
Användarens profilbild
Av emelie
Det är ju lite svårt att säga hur muslimska kvinnor gör eftersom muslimer finns i alla kulturer och världsdelar och även om man bara skulle titta på muslimska länder så sträcker sig dessa från Västafrika till Indonesien. Svårt att säga ngt generellt om bärande då. :wink:

men iaf i mellanöstern så ammar man generellt uppåt två år.

Just burka (som framför allt bärs i Afganistan efter påbud från talibanerna) är det nog svårt att bära o amma i eftersom det är ju typ ett tält. o okunnig som jag är i just burkakunskap så tror jag det verkar bökigt att ha barn inne under burkan. Majoriteten av muslimska kvinnor bär ju inte burka.

Jag träffade flera muslimska kvinnor på ÖF när Viktor var liten, både invandrade o svenska och de ammade där lika "öppet" som ickemuslimerna.
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
I Afghanistan får kvinnor inte gå ut "ensamma" utan sina äkta makar. Detta enligt Läkare utan gränser, som skrivit om att många barn får vård försent, eftersom männen jobbar borta flera dygn i sträck och kvinnorna då inte "kan" söka vård med barnen.

Mina muslimska kompisar är inte så rättläriga av sig... Men sist jag va på BB var där två kvinnor med slöja som bara pratade arabiska, jag blev lite kompis med dom för att jag pekade ut vad i kantinerna som va haram respektive halal. Dom flaskmatade båda. Försökte fråga varför men det gick inte så bra.
Av Emmiez
intressant tråd, ja har aldrig funderat på det faktiskt..
Av avon
Sanfora skrev:Jag har för mig att amning nämns i Koranen (nästan säker) och jag vet att muslimska kvinnor ofta ammar länge, åtminstone upp till 2 år (kan vara så att det står i Koranen att det är bra att amma i 2 år, minst).
Googlade lite snabbt på koranen och amning och hittade detta:
Modern skall ge sina barn di under två hela år, om [föräldrarna] önskar en full amningsperiod. (Koranen 2:233).
Användarens profilbild
Av schmut
emelie skrev:Det är ju lite svårt att säga hur muslimska kvinnor gör eftersom muslimer finns i alla kulturer och världsdelar och även om man bara skulle titta på muslimska länder så sträcker sig dessa från Västafrika till Indonesien. Svårt att säga ngt generellt om bärande då. :wink:
precis. dessutom är burka tämligen ovanligt och förekommer i de områden där kvinnor ine anses ha så mycket att göra utanför hemmet när hon är nybliven mor. latteträffar bland burkamammor är nog tämligen ovanligt :lol:

sedan tror jag att det helt beror på hur sekualiserad man är och varifrån man kommer. jag har träffat på nordafrikanska kvinnor som ammar offentligt på ett sätt få av oss skulle våga, men jag vet också muslimer från balkan som är väldigt diskreta i sitt ammande.
däremot tror jag, märk väl TROR, att det finns ett samband mellan bärande kulturer och offentlig amning, vare sig det är nordafrika, mongoliet eller sydamerika.

man kan ju inte sätta generella påstående om kristna så det går inte om muslimer.
Av Sofie
schmut skrev:
man kan ju inte sätta generella påstående om kristna så det går inte om muslimer.
Nej, det är jag medveten om, det jag funderar på är kvinnor som bär burka, inte ALLA muslimer. :wink:
Jag ville väl inte tro att kvinnor i dessa områden i princip får husarrest efter barnafödsel. Men det är nog jag som är naiv... :roll:

Sen tanken med "offentlig" amning kopplat till kulturer med barnabärande. Det tror jag på! En enkel förklaring kan väl vara att när kvinnor är rörliga i samhället, även med små barn, kommer de behöva amma i offentligheten. Med det tillägget att närheten mellan mor och barn gör det naturligt på ett sätt som kanske inte ses i tex väst där mammorna väl är rörliga främst m h a barnvagnar.
Användarens profilbild
Av schmut
Sofie skrev:
schmut skrev:
Nej, det är jag medveten om, det jag funderar på är kvinnor som bär burka, inte ALLA muslimer. :wink:
Jag ville väl inte tro att kvinnor i dessa områden i princip får husarrest efter barnafödsel. Men det är nog jag som är naiv... :roll:
sorry, jag snöade in på tidigare inlägg :oops:

de mer ortodoxa (fundamentalistiska känns fördömande) muslimerna som kan tänkas bära burka bär med all säkerhet inte med tanke på att burkan ska göra så att kroppen ser formlös ut. så fort du har något slags sjal accentueras ju exempelvis midjan och då försvinner medningen med att ha burka.

jag tror knappast de får husarrest men hemmet är den sociala knutpunkten och där kvinnans 'jobb' finns, medan vi ofta möts utanför hemmet eftersom det är där vi lever halva dagen..
Av surftrollet
Jag minns en biografi jag läste när jag var liten, där berättaren skrev om en kvinna hon sett få bannor av de där sedlighetspoliserna i Iran. Hon hade ammat, men problemet var inte det utan att hon råkat visa lite hud på ena underbenet.
Användarens profilbild
Av Sanfora
avon skrev:
Sanfora skrev:Jag har för mig att amning nämns i Koranen (nästan säker) och jag vet att muslimska kvinnor ofta ammar länge, åtminstone upp till 2 år (kan vara så att det står i Koranen att det är bra att amma i 2 år, minst).
Modern skall ge sina barn di under två hela år, om [föräldrarna] önskar en full amningsperiod. (Koranen 2:233).
Aha :D Då kan man hänvisa till Koranen då, om folk börjar prata om "ammar du fortfarande?" 8)
Användarens profilbild
Av mossanvit
Sanfora skrev:
avon skrev:
Aha :D Då kan man hänvisa till Koranen då, om folk börjar prata om "ammar du fortfarande?" 8)
:lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?