Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
isbl skrev:
Ponyo skrev:
isbl skrev:
Ponyo skrev:
isbl skrev:Någon som har tips något supermjukt garn som absolut inte kliar eller sticks? Tänkte sticka en kofta eller tröja till min fyraåring, men hon vägrar allt som har en tillstymmelse till sticktendenser. Det ska inte vara jättetunt garn, gärna stickor 4-5 så att det inte tar så lång tid att slutföra. Finns det något vettigt bomulls(blandnings)garn?
:floet2:
Jag vet ett.
Handfärgat, ekologiskt, och så mjukt att den mest känslige klarar det.
Tar man det dubbelt så blir stickor 5 perfekt.
Haha, hade faktiskt Dandelion i åtanke... Men det är handtvätt va? Skulle gärna ha något maskintvättbart, annars kommer det bli liggande ändå, hur mjukt det än är :roll:
Nej då, det är maskintvättbart :tumup:
Ja men då så, då ska jag nog trotsa mitt garninköpsförbud :app: När blir det påfyllnad i shoppen? :wink:
Snart :tumup:
Användarens profilbild
Av berit
tack för svar! Skönt att inte vara ensam även om det inte är kul att andra har samma svårigheter.

Håller med om att all inspiration ibland kan verka hämmande för den egna kreativiteten.

För mig är stickning rekreation och terapi och att ägna den tiden åt att surfa runt på nätet (som absolut inte är terapeutiskt eller engeripåfyllande för mig) känns väldigt kontraproduktivt. Måste stänga av ravelry! Men har precis fått garn i födelsedagspresent och måste ju hitta ett passande mönster först... :roll:
berit skrev:tack för svar! Skönt att inte vara ensam även om det inte är kul att andra har samma svårigheter.

Håller med om att all inspiration ibland kan verka hämmande för den egna kreativiteten.

För mig är stickning rekreation och terapi och att ägna den tiden åt att surfa runt på nätet (som absolut inte är terapeutiskt eller engeripåfyllande för mig) känns väldigt kontraproduktivt. Måste stänga av ravelry! Men har precis fått garn i födelsedagspresent och måste ju hitta ett passande mönster först... :roll:
Be någon byta lösenord åt dej å så får du det om en månad eller i ett slutet kuvert elller nåt :wink:

Jag har precis hittat tillbaka till ravelry efter några års sticktorka.
Användarens profilbild
Av berit
Aborre: jag vet att det finns ett sätt som typ är att sticka alla maskor i en färg först och sen sticka de andra, fram och tillbaka på nåt sätt. Men jag vet inte hur och jag har aldrig gjort det. Någon som förstår vad jag menar?
Användarens profilbild
Av Fryle
isbl skrev:
Ponyo skrev:Måste bara komma på vad jag ska färga härnäst.
Har färgat nytt:
Gult
Grått
Rosa/grått
Mintgrönt/turkost
Chokladbrunt, petrol :tumup:
Grönt! :vågen:

Limegrönt, lindblomsgrönt, äppelgrönt, olivgrönt, ärtgrönt... :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Mosan
Aborre skrev:Hur gör ni när man ska sticka runtt runt och vill ha ett mönster på ena sidan? Alltså. En tub med mönster på ena halvan.. Att dra tråden runt runtt verkar ju slööseri. Men att kliopa tråden varje varv blir ju många trådae att fästa.
Ursäkta mitt analfabetiska inlägg. Mobiltanngebtbord är inte min grej :roll:
Jag stickade en mössa med bara en mönsterrapport. Många lösa trådar blev det. Att sticka fram o tillbaka kanske men då måste man sticka mönster avigt. :hmm:
telistant skrev:
berit skrev:tack för svar! Skönt att inte vara ensam även om det inte är kul att andra har samma svårigheter.

Be någon byta lösenord åt dej å så får du det om en månad eller i ett slutet kuvert elller nåt :wink:

Kke läge att bli mer aktiv i sjalbarnsgruppen?! :D
CrazyMagpie skrev:
telistant skrev:

Kke läge att bli mer aktiv i sjalbarnsgruppen?! :D
Finns det en sjalbarnsgrupp på ravelry?
Jag har ju intalat mig själv att jag inte kan sticka efter engelskspråkiga beskrivningar, så Ravelry är inte så farligt :roll:

Fick lite glädjefnatt på vägen hem igår, det har öppnat en liten garnaffär väldigt nära där jag bor :app:
Aborre skrev:
Mosan skrev:
Aborre skrev:Hur gör ni när man ska sticka runtt runt och vill ha ett mönster på ena sidan? Alltså. En tub med mönster på ena halvan.. Att dra tråden runt runtt verkar ju slööseri. Men att kliopa tråden varje varv blir ju många trådae att fästa.
Jag stickade en mössa med bara en mönsterrapport. Många lösa trådar blev det. Att sticka fram o tillbaka kanske men då måste man sticka mönster avigt. :hmm:
Det kanske inte är ett så vanligt problem :hmm: Frågade i Garn och frihetsgruppen på Facebook men jag blev utkastad ur gruppen.. tror ni frågan var för påträngande? :shock: Tråkigt hur som för det fanns mycket inspiration där!

Det jag planerar att göra är "Halvvantar med resårkant" (finns pdfmönster om man googlar) och sen ha ett egendesignat spöke på handryggen. Får klura lite till om jag inte dyker på en bra lösning.
Låter lite väl att ta i om man blir utkastad för en sån fråga. :hmm:
Är det ett litet enkelt mönster du vill ha på handryggen kan du brodera dit det i efterhand med stygn (heter det maskstygn?) Det gjorde jag på ett par torgvantar jag stickade till sambon. Fast då valde jag att göra mönstret enfärgat.
Jag gjorde en enkel sökning; "intarsiaknit in the round", tyvärr är jag för mossig i huvudet av förkylning, så jag orkar inte kolla på allt jag fick fram, men om du gör en sån sökning kanske du kan hitta någon hjälp?
Användarens profilbild
Av Fryle
Amaltea skrev:Jag har ju intalat mig själv att jag inte kan sticka efter engelskspråkiga beskrivningar, så Ravelry är inte så farligt :roll:

Fick lite glädjefnatt på vägen hem igår, det har öppnat en liten garnaffär väldigt nära där jag bor :app:
Hurra för en garnaffär! :vågen:
Jag kan inte heller sticka på engelska, men Ravelry är ändå farligt för jag får så mycket inspiration. Jag stickar ändå nästan aldrig efter mönster, så då kvittar det vilket språk de är på, så länge bilderna är lockande.

Kanske skulle jag sticka mig ett par knittens för att komma ifrån min engelskrädsla? :hmm:
Bild
Aborre skrev:
CAKirre skrev:
Aborre skrev:
Mosan skrev:
Det kanske inte är ett så vanligt problem :hmm: Frågade i Garn och frihetsgruppen på Facebook men jag blev utkastad ur gruppen.. tror ni frågan var för påträngande? :shock: Tråkigt hur som för det fanns mycket inspiration där!

Det jag planerar att göra är "Halvvantar med resårkant" (finns pdfmönster om man googlar) och sen ha ett egendesignat spöke på handryggen. Får klura lite till om jag inte dyker på en bra lösning.
Låter lite väl att ta i om man blir utkastad för en sån fråga. :hmm:
Är det ett litet enkelt mönster du vill ha på handryggen kan du brodera dit det i efterhand med stygn (heter det maskstygn?) Det gjorde jag på ett par torgvantar jag stickade till sambon. Fast då valde jag att göra mönstret enfärgat.
Jag gjorde en enkel sökning; "intarsiaknit in the round", tyvärr är jag för mossig i huvudet av förkylning, så jag orkar inte kolla på allt jag fick fram, men om du gör en sån sökning kanske du kan hitta någon hjälp?

Tyckte jag också men kan liksom inte få något svar på varför..

Ska ta och söka på det ikväll när jag har lite mer tid att läsa utan att ta tid från något annat. Intarsiaknit? Vad.. är det? :hmm: Ska det stavas så eller är det autorättat? :lol:
Här är en länk till en beskrivning av vad intarsia är för något, på engelska, men med ganska bra bilder. Det är det du frågar efter, sticka mönster som inte går runt ett helt varv. Jag hinner inte söka just nu men kolla drops stickskola om de kanske har något om intarsia också
http://www.knitsimplemag.com/node/74
http://www.ravelry.com/patterns/library ... te="Aborre"]Hur gör ni när man ska sticka runtt runt och vill ha ett mönster på ena sidan? Alltså. En tub med mönster på ena halvan.. Att dra tråden runt runtt verkar ju slööseri. Men att kliopa tråden varje varv blir ju många trådae att fästa.
Ursäkta mitt analfabetiska inlägg. Mobiltanngebtbord är inte min grej :roll:[/quote]
Jag vet inte om det här mönstret, eller iaf tekniken att sticka fram och tillbaka men ändå få det runt, går att anpassa
Äsch, jag kan inte klistra in länken! Top knot hat, iaf. På ravelry, så klart.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?