Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emsens
#9315435
Hej alla!

Ny på forumet och väntar första barnet. Ser så himla mysigt ut att bära i sjal och jag letar nu info om vilken sjal jag ska köpa. Förstår att många här är kunniga när det gäller sjalar och selar så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?

Jag söker en sjal som ska vara så lätt att knyta som möjligt. Den ska fungera från nyfödd redan. Några tips?

Vill också köpa en sele för att komplettera med. Har kikat på ergobaby med spädbarnsinsats. Är det smidig och skön att bära i? Finns det andra selar som är att föredra?

Stort tack för svar! :-)
#9315529
Som första sjal till nyfödd och man själv är nybörjare så säger jag vanlig lång trikåsjal. Mitt tips är sino från looma. Tunn, sval, stadig (för att vara så tunn), lättknuten. Min trikåfavorit är mam eco men mer tyg och lite "svårare" om man är ovan.

Vad gäller ergonomisk bärsele så handlar det framför allt om vilken kroppsform du har som bärare. Jag är t.ex. för kort för ergo. Det finns många olika ergonomiska bärselar. Nu sjalar jag mest (sambon kör bärsele), men generellt tycker jag inte riktigt om den typ av tjocka och bylsiga inlägg till nyfödd som ergon har.
#9315574
Tack för svaret!

Håller med om att spädbarnsinlägget ser bökigt ut till ergo. Jag har kikat på meitai också och tycker det ser lätt och bekvämt ut. Har du någon åsikt/råd om den typen?
#9315591
Testa, beco butterfly. Vi har en som jag förvisso bara burit min dotter i när hon varit lite större men den har suttit bra på mig som är 1,70 lång och brukar väga runt 60-65 kilo.

Fördelen med den är att den har inbyggd spädbarnsinsats som bara är som ett extra tyg och att man kan sätta i barnet innan man tar den på sig. Det tyckte jag var bra när jag var nybörjare på att bära på ryggen. Stadiga men ändå inte klumpiga axelband också tycker jag.

Har som sagt inte provat på pyttis men tror att den skulle vara bra, kanske har någon annan här erfarenhet av det? Finns för övrigt på rea på knyt-an.se har jag sett :tumup:

Har provat ergo en gång bara men tyckte de axelbanden var alldeles för tjocka och klumpiga på mig.
#9315611
Tack för tipset! Ska kolla upp beco butterfly direkt. En dum fråga kanske, men kan man bära med den på magen också?
Skönt med inbyggd spädbarnsinsats! Det var verkligen en av de grejerna som drog ner ergon.

Det är ju en riktig djungel det här! Ska kolla hos knyt an också, kanske kan man till och med få prova där innan man köper. :-)
#9315615
Emsens skrev:Tack för tipset! Ska kolla upp beco butterfly direkt. En dum fråga kanske, men kan man bära med den på magen också?
Skönt med inbyggd spädbarnsinsats! Det var verkligen en av de grejerna som drog ner ergon.

Det är ju en riktig djungel det här! Ska kolla hos knyt an också, kanske kan man till och med få prova där innan man köper. :-)
Japp, man kan bära på mage.
Om du bor i Stockholm kan du ju åka till knyt-ans butik i aspudden och prova :tumup:
#9315670
Boba 4G skulle jag kika på också om jag vore du. Meitai har sina fördelar men är mer ett alternativ till vävd långsjal när de blir lite större tycker jag. Personligen tycker jag även att det är svårare att få till meitai riktigt bra än en vävd långsjal.....och trikåsjal är mycket lättare än vävd långsjal.
#9315702
Och jag skulle säga att på mage gillade jag mei-tai mycket mer än sele. Jag tyckte selen var bökig att få till bra när jag bar min lilla på magen, då var mei-taien jättebra! Fick hela tiden skavande remmar eller spännen med selen.
Växlade mellan trikåsjal, vävd sjal och mei-tai så länge jag bar på magen.
#9316580
Jag tyckte ergon var lite bökig i början med spädbarnsinsatsen
men det kan vara för att jag gick omkring :whut: och :shock:
den första tiden.

Hade tänkt en beco gemini men jag fick inte tag på nån
begagnad och sen rann det ut i sanden.

En kompis älskar sin Angelpack LX (den har ugglor på sig :love: )

Knyt an har jag inte varit iväg till men butiken verkar bra och har dessutom rea januari ut just nu.

Det verkar vara rea lite här och var på olika selar just nu.

Vi hade en tricot slen som första sjal och det gick bättre efter några
månader när vi vågade trycka ner honom i den.
Den är rätt varm men stadig och hade jag inte fått den så hade jag
nog valt en annan.
Det bästa är nog att klämma och känna.
Om du kan få hjälp och tips på en butik så är det bra.
Man ska knyta hårdare än man tror.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?