Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
mly skrev:Nån som har tips på bra dk garner? Har hittat en kofta jag är lite sugen på men det är en garntjocklek jag inte är helt van vid. Har kollat kommentarerna på rialto dk, men det verkade inte vara så bra. Likadant med drops merino extra fine. Jag har inte råd att köpa garn till en kofta nu, men jag skulle vilja planera å drömma lite...
Wollmeise :loving:
Användarens profilbild
Av Mosan
Aborre skrev:Jag har ett eller två dagprojekt att arbeta med, enklare som inte kräver detaljläsning av mönster. Ett virknings och ett stickningsprojekt brukar det bli. Sen har jag ett kvälls/lugnprojekt som är lite mer avancerat och som kräver lite mer läsning och koncentration. Dagsprojektet fungerar även när man är för trött för att göra något mer än att bara göra något enkelt. Typ.

Trodde alla hade så :lol:
Jag stickar oftast bara på en sak i taget. :D
Användarens profilbild
Av Mosan
Ponyo skrev:
Mosan skrev:
melon skrev:
Mosan skrev:
Ponyo skrev:
Mosan skrev:Jag får inte sticka någonting just nu! :gaah: Att ha en ett-åring tar all tiden. För ett par månader sen var han så nöjd med att krypa omkring och jag kunde sticka då.
Nu vill han ju plötsligt umgås och sitta på mig, dra i garnet, stickorna, hoppa på min mage eller amma i två sekunder. :notworking: :roll:
B gillar att sätta min stickning på huvudet :lol:
:tumup: :lol:
Måste börja på något enklare som bara går runt runt kom jag på. Jag har börjat på en kofta med slanted sleev men måste läsa mönster hela tiden och sen igår har jag kommit 4 cm på ena axelklaffen för jag tappar bort mig hela tiden och måste läsa o räkna igen. :roll:
En enkel som man kan sticka på samtidigt som man har koll på barn och lagar mat och en svår som man kan sticka på när barnen sover :tumup:
Men det får inte blir för enkelt heller för då blir det tråkigt. Har just stickat två mössor på st 10 och det var trist.
Än så länge håller Ysoldas MKAL en perfekt nivå. Man måste kolla lite, sen kan man sticka fritt. Lika så med hennes sjal Marin.
Kul!
Av mly
Ponyo skrev:
mly skrev:Nån som har tips på bra dk garner? Har hittat en kofta jag är lite sugen på men det är en garntjocklek jag inte är helt van vid. Har kollat kommentarerna på rialto dk, men det verkade inte vara så bra. Likadant med drops merino extra fine. Jag har inte råd att köpa garn till en kofta nu, men jag skulle vilja planera å drömma lite...
Vart kan man få tag på och spana på det?
Av Ponyo
mly skrev:
Ponyo skrev:
Vart kan man få tag på och spana på det?
Vi vanliga dödliga får nöja oss med att hoppas varje fredag. Då släpper de nya färger.
http://www.rohrspatzundwollmeise.de
Grymt fin kvalitet. Spunnet för minimalt noppande. Tyvärr superwash dock
Användarens profilbild
Av brisea
Över julen har barnen och maken med förenade krafter lyckats bryta av tre stickor för mig, en stl 4 knit pro i trä som någon satte sig på när jag tappat den i soffan, och två glittriga plaststickor i stl 10 som gick sönder när de var trollspön åt ett par små féer som sprang runt i vårt hus :D 10:an gör inte så mycket, men eftersom en stl 3,5 också gick sönder för ett tag sedan behövde jag verkligen nya stickor så i helgen tröstade jag mig med att köpa ett nytt set stickor, hiya hiya i metall. Fick precis mail att de är postade nu, så de borde vara här inom de närmsta dagarna. :eld: :app: :eld: det ska bli så spännande, det var de stickorna jag egentligen ville ha innan jag köpte mina knit pro, men inte hade tålamod att vänta på just då. Lite garn blev det visst också när jag ändå var i shoppingtagen :oops:
brisea skrev:Över julen har barnen och maken med förenade krafter lyckats bryta av tre stickor för mig, en stl 4 knit pro i trä som någon satte sig på när jag tappat den i soffan, och två glittriga plaststickor i stl 10 som gick sönder när de var trollspön åt ett par små féer som sprang runt i vårt hus :D 10:an gör inte så mycket, men eftersom en stl 3,5 också gick sönder för ett tag sedan behövde jag verkligen nya stickor så i helgen tröstade jag mig med att köpa ett nytt set stickor, hiya hiya i metall. Fick precis mail att de är postade nu, så de borde vara här inom de närmsta dagarna. :eld: :app: :eld: det ska bli så spännande, det var de stickorna jag egentligen ville ha innan jag köpte mina knit pro, men inte hade tålamod att vänta på just då. Lite garn blev det visst också när jag ändå var i shoppingtagen :oops:
Här har de tjockaste plaststickorna agerat stavar när Lilleman lekte Vasaloppet här hemma för nåt år sedan. :lol:
Nån här som stickar retromönster? Typ 60-talet och bakåt i tiden tänkte jag. Tips, trix och annat - typ var får man tag på mönster, är de svåra/lätta att sticka, går det att hitta garner idag som matchar mönstren? :D

Har precis börjat nosa på detta område, och köpte en Året runt (tror jag det var) där de utlovade ett koftmönster från 30/40-talet som i original gjorts åt tidningen då det publicerades första gången. Men de hade nu "omarbetat" mönstret och tagit bort fickorna mm. Jag blev lite småpaff och besviken så kom mig aldrig för att titta närmare på det. Men är det alltså så att gårdagens mönster inte är kompatibla med dagens kroppar och garn? :hmm:

Nu ska jag gå och ta en kopp kaffe så jag vaknar till lite. :kaffe: Vill ju inte börja svamla... :roll: :lol:
Smultronbarn skrev:Nån här som stickar retromönster? Typ 60-talet och bakåt i tiden tänkte jag. Tips, trix och annat - typ var får man tag på mönster, är de svåra/lätta att sticka, går det att hitta garner idag som matchar mönstren? :D

Har precis börjat nosa på detta område, och köpte en Året runt (tror jag det var) där de utlovade ett koftmönster från 30/40-talet som i original gjorts åt tidningen då det publicerades första gången. Men de hade nu "omarbetat" mönstret och tagit bort fickorna mm. Jag blev lite småpaff och besviken så kom mig aldrig för att titta närmare på det. Men är det alltså så att gårdagens mönster inte är kompatibla med dagens kroppar och garn? :hmm:

Nu ska jag gå och ta en kopp kaffe så jag vaknar till lite. :kaffe: Vill ju inte börja svamla... :roll: :lol:
Har stickat lite grann, har massor av allt om handarbete från 70 och 80 tal och massor av gamla böcker från den tiden med. Har köpt på second hand till löjligt låga priser... Garner kan man också hitta på second hand från den tiden men jag som hatar acryl är inte så förtjust i deras garntips från den tiden så jag använder ändå inte samma :P
Användarens profilbild
Av melon
Smultronbarn skrev:Nån här som stickar retromönster? Typ 60-talet och bakåt i tiden tänkte jag. Tips, trix och annat - typ var får man tag på mönster, är de svåra/lätta att sticka, går det att hitta garner idag som matchar mönstren? :D

Jag orkar inte svara så långt nu men kort kan jag säga att storlekarna har arbetats om en del sedan dess. Jag har en hel del mönster och det går bra att anpassa efter nya garner tycker jag.

Som tidigare nämnt, storlekarna är inte riktigt jämförbara med dagens. Mönster fyndar man lätt på loppisar, secondhand butiker.
brisea skrev:Över julen har barnen och maken med förenade krafter lyckats bryta av tre stickor för mig, en stl 4 knit pro i trä som någon satte sig på när jag tappat den i soffan, och två glittriga plaststickor i stl 10 som gick sönder när de var trollspön åt ett par små féer som sprang runt i vårt hus :D 10:an gör inte så mycket, men eftersom en stl 3,5 också gick sönder för ett tag sedan behövde jag verkligen nya stickor så i helgen tröstade jag mig med att köpa ett nytt set stickor, hiya hiya i metall. Fick precis mail att de är postade nu, så de borde vara här inom de närmsta dagarna. :eld: :app: :eld: det ska bli så spännande, det var de stickorna jag egentligen ville ha innan jag köpte mina knit pro, men inte hade tålamod att vänta på just då. Lite garn blev det visst också när jag ändå var i shoppingtagen :oops:
De stickorna såg fina ut, hoppas vi får höra en utvärdering snart. Var köpte du dem ifrån, svensk eller utländsk försäljare?
Juliusdotter skrev:
De stickorna såg fina ut, hoppas vi får höra en utvärdering snart. Var köpte du dem ifrån, svensk eller utländsk försäljare?
Jag bor i England så jag köpte från en engelsk återförsäljare. Jag har velat testa dem länge, jag är nyfiken på de roterande kablarna och hoppas att de inte skruvar isär sig lika lätt som knit pro. Utvärdering kommer så fort jag hunnit testa dem ett tag.
Juliusdotter skrev:

Som tidigare nämnt, storlekarna är inte riktigt jämförbara med dagens. Mönster fyndar man lätt på loppisar, secondhand butiker.
melon skrev: Jag orkar inte svara så långt nu men kort kan jag säga att storlekarna har arbetats om en del sedan dess. Jag har en hel del mönster och det går bra att anpassa efter nya garner tycker jag.
Tack för input! :D Skulle ni säga att storlekarna ar arbetats om så att de idag är större eller mindre än förr? Eller är de bara annorlunda?
Användarens profilbild
Av melon
Smultronbarn skrev:
Juliusdotter skrev:

melon skrev: Jag orkar inte svara så långt nu men kort kan jag säga att storlekarna har arbetats om en del sedan dess. Jag har en hel del mönster och det går bra att anpassa efter nya garner tycker jag.
Tack för input! :D Skulle ni säga att storlekarna ar arbetats om så att de idag är större eller mindre än förr? Eller är de bara annorlunda?
En small idag är större än den var förr. Generellt sett. Sedan beror det mycket på vilken tid du jämför med, men när du skriver 30/40-tal så stämmer det. Om man däremot jämför med 80-talet är det ju en helt annan femma :wink:

Jag tror att det räcker att gå upp ett par storlekar, jag brukar freebejsa rätt mycket så jag har egentligen inte full koll. Du kan alltid återkomma hit och be om hjälp när du har fler detaljer. Om du hittar något bra mönster dvs. :D
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?