Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

jag bar väl runt på min lille i princip konstant, pga att han satt fast i tutten och ammade hela tiden :tumup:
nämen, skämt å sido, hemma så satt jag mest i soffan med honom de första månaderna, mycket ammande och annars så satt jag lite halvt nedhasat i soffan och bebisen låg mot mina ben som jag hade satt upp mot soffbordet(hm.. bästa förklaringen, hoppas du förstår!). så antingen låg han mot mitt bröst, eller låg i mitt knä. ibland gick det att lägga ner honom på en kudde i soffan så att jag fick lite "egentid", haha, alltså utan att bebisen var direkt på mig men ändå nära. jag har aldrig någonsin låtit honom ligga och skrika utan alltid plockat upp på minsta signal. jag ser det inte som att man gör barnet bortskämt utan snarare tvärtom, tryggare pga att man lyssnar på bebisens signaler.

om andra runt omkring dig kommer med kommentarer, typ "oj vad tungt det måste vara", "dom mår bra av att ligga själv och skrika lite" osv.. så säg bara att du gör vad som känns bäst för dig. skit i om andra tycker du är konstig. jag har liksom gått på toa, ätit middag, handlat, diskat, tvättat osv med ungen i sjalen. otroligt mycket enklare, då vet man ju att barnet har det bra istället för att oroligt gå och kolla i sängen, vagnen eller var man nu annars har barnet.

ett tips om bebisen inte gillar att bli uppsjalad: gå runt när du gör det! skumpa lite överdrivet så att det blir skönt gung direkt istället för att stå stilla på ett ställe och krångla runt med tyget. brukar funka bra. oftast är dom gnälliga innan dom kommit på plats liksom.

bär på så mycket du orkar, att du är trött i ryggen kan bero på förlossningen helt klart men även att du kanske inte har den bästa hållningen nu efter graviditeten. viktigt är att tänka på hållningen, spänna bålen och gå stolt med kroppen, lätt annars att sjunka ihop, dra fram axlarna osv. ju mer du bär desto mer tränar du musklerna. kroppen vänjer sig vid den ökande vikten. prova vävd sjal, dom sitter så mycket bättre enligt mig iaf, lättare att få till en tight knytning som är det bästa för onda ryggar! =)

jag bär fortfarande min 13kilosklump mycket, på ryggen i en wompat och det funkar hur bra som helst. tji fick dom som gnällde över att det såg tungt ut när han var pyttebebis! :tumup:
Jag har burit T hela tiden, tills han blev 1.5 ungefär. Han har alltid sovit i sjalen, suttit där när jag städat och lagat mat osv.
Nu bär jag bara ibland när vi är ute och han inte orkar gå (han blir 2 i dec). Han sover aldrig i sjalen längre... :( Det har hänt någon enstaka gång senaste tiden, känns lite sorgligt faktiskt. Ibland kommer han med sjalen inne och vill bli buren men vill alltid ner efter typ fem minuter.. Så det känns väldigt konstigt att det kan gå flera dagar utan att bära :|
Av Tii
litensoetis skrev:jag bar väl runt på min lille i princip konstant, pga att han satt fast i tutten och ammade hela tiden :tumup:
nämen, skämt å sido, hemma så satt jag mest i soffan med honom de första månaderna, mycket ammande och annars så satt jag lite halvt nedhasat i soffan och bebisen låg mot mina ben som jag hade satt upp mot soffbordet(hm.. bästa förklaringen, hoppas du förstår!). så antingen låg han mot mitt bröst, eller låg i mitt knä. ibland gick det att lägga ner honom på en kudde i soffan så att jag fick lite "egentid", haha, alltså utan att bebisen var direkt på mig men ändå nära. jag har aldrig någonsin låtit honom ligga och skrika utan alltid plockat upp på minsta signal. jag ser det inte som att man gör barnet bortskämt utan snarare tvärtom, tryggare pga att man lyssnar på bebisens signaler.

om andra runt omkring dig kommer med kommentarer, typ "oj vad tungt det måste vara", "dom mår bra av att ligga själv och skrika lite" osv.. så säg bara att du gör vad som känns bäst för dig. skit i om andra tycker du är konstig. jag har liksom gått på toa, ätit middag, handlat, diskat, tvättat osv med ungen i sjalen. otroligt mycket enklare, då vet man ju att barnet har det bra istället för att oroligt gå och kolla i sängen, vagnen eller var man nu annars har barnet.

ett tips om bebisen inte gillar att bli uppsjalad: gå runt när du gör det! skumpa lite överdrivet så att det blir skönt gung direkt istället för att stå stilla på ett ställe och krångla runt med tyget. brukar funka bra. oftast är dom gnälliga innan dom kommit på plats liksom.

bär på så mycket du orkar, att du är trött i ryggen kan bero på förlossningen helt klart men även att du kanske inte har den bästa hållningen nu efter graviditeten. viktigt är att tänka på hållningen, spänna bålen och gå stolt med kroppen, lätt annars att sjunka ihop, dra fram axlarna osv. ju mer du bär desto mer tränar du musklerna. kroppen vänjer sig vid den ökande vikten. prova vävd sjal, dom sitter så mycket bättre enligt mig iaf, lättare att få till en tight knytning som är det bästa för onda ryggar! =)

jag bär fortfarande min 13kilosklump mycket, på ryggen i en wompat och det funkar hur bra som helst. tji fick dom som gnällde över att det såg tungt ut när han var pyttebebis! :tumup:
Känner igen mig ;)

Tack!!!
Som riktigt liten hade vi alltid V nära, antingen i knät, famnen eller sjalen. När vi åt satt han antingen i sjal eller låg i en cocoon-a-baby på bordet precis bredvid mig.

Vi bar inte vid matlagning, dusch eller matinköp.

Jag är övertygad om att en liten bebis inte kan bäras för mycket. Däremot kan man som du upplever bli trött i ryggen. Det blev jag. För mig hjälpte det att få vila nån dag då och då, det vill säga att den andra föräldern då tog allt bärande. När V ville amma satt vi i soffan eller låg i sängen.

Det var mycket tydligt när han började vilja vara 'själv' på golvet. För oss var det runt fem månader. Då tyckte han babygymmet var galet kul. Jag satt dock alltid bredvid. Nu när han snart är åtta månader ålar han glatt runt (men lämnas aldrig ensam i ett rum) nån timma åt gången som längst. Däremellan bärs han eller sover, antingen i mitt knä eller liggandes bredvid mig.
Första sex månaderna, minst så bar vi nog mest hela tiden. Som du skriver så tror jag barnen kan behöva närhet o dyl även om de int alltid visar det. Tror bara det är bra för barnet att bli buren mkt. Har jättesvårt för när folk är såna att de försöker lägga ifrån sig sina pyttisar nån annanstans hela tiden.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?