Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Changan
#9231577
Börjar bli dags för mig att börja bära min snart 1-åring på ryggen. När han vart nyfödd hade jag en MaM Eco som jag älskade. Nu har jag en Calin bleu gauze och jag erkänner, jag blir inte riktigt vän med den. Tycker den skär in :(

Så nu undrar jag av er lite mer erfarna sjalbärare, vad som skulle kunna vara skönt att bära i på ryggen. Fortfarande vävd sjal men ändå mer lik MaM Econ i komforten. Antar att den behöver vara tjockare än skrynkelgåsen? Några förslag på sköna men ändå ganska billiga sjalar? Är sugen på en kokadi men vill inte betala 1000+ kr för en sjal. Sedan vilken längd tror ni skulle behövas till ryggbärande? Vill kunna korsa på bröstet, iaf till en början. Gåsen jag har i 4,6 m är på tok för lång för ryggbärande känns det som. Är visserligen inte kort med mina 176 cm men spinkis med ca 50 kg. Så blir så mycket tyg över.

Tar tacksamt emot tips på hyffsat billiga sjalar, som är sköna på ryggen och lagom långa :)
Av Sofie
#9231584
Köp en dyr sjal som du verkligen gillar, men begagnad! Då är den billigare i inköp men du får ändå större delen tillbaka om du säljer den sedan :tumup:
Det är roligare att sjala upp om man känner sig fin och glad över sjalen :wink:
Av Isadora
#9231616
Jag håller helt med. En ful sjal eller bara halvfin sjal, blir gärna liggande eller hängandes fint flätad på sin krok hur skön den än är. Jag tycker man får vad man betalar för vad gäller sjalar, oftast iaf. Köp begagnat, gärna här inne. För här är sjalsäljarna i regel erfarna bärare, som vet vad som är bra. Men smaken är förståss olika. Men Didymos och Girasol är nog mina personliga fevoritmärken. Hellst Girasols regnbågar och Didymos indio och Wellen.
Av Changan
#9232050
Tack för era svar. Det ni säger är förvisso sant, men har inte råd att bekosta en dyr sjal. Inte just nu i alla fall. Då får jag förlita mig på selen istället eller bli kompis med gåsen. Som ensamstående mamma (i vårdnadstvist), med en son som är förliten för dagis men där föräldradagarna tryter och pappan inte vill se honom knappt (1 gång på totalt 15 min sedan vi separerade i april), är ekonomin inte den bästa. Alltså är kostnaden också en ekonomisk fråga. Även om jag får mycket av pengarna sedan så går det inte just nu. Därför söker jag efter billig men skön på ryggen. Tänkte att någon av er kanske kunde ha något bra tips. Hittar jag ingen får jag fortsätta förlita mig på selen vi har (hittade en beco butterfly i kanonskick för 400 kr, vart mitt livs bästa köp tror jag :love: ) och som barnet mitt älskar. Tyvärr sitter selen inte så bra på ryggen. Magen funkar den bra men ryggen blir den för stor.
Av Sofie
#9232063
Alla de diagonalvävda kända märkena är verkligen likvärdiga i komfort :)
Tunnare kan vara lite svalare möjligen men i gengäld så kan de lättare skära in.

Storchenwiege, ellevill, didymos och allt vad de heter :) alla är nice!

Leta ngn begagnad av känt märke som du åtminstone gillar färgen på så kommer det antagligen bli bra! :heart:
Av Sofie
#9232065
Alltså alla de jaquardvävda eller kypertvävda är ett steg upp från både gås och sele tycker jag personligen. Sen kan det ju skilja lite i stuns, elasticitet mellan olika vävar och även hur glidiga/halkiga de är, men det är verkligen en smaksak och svårt att veta vad man gillar innan man provat!
Av Changan
#9232088
Jo, svårt att veta vad man gillar när man inte provat och svårt att prova när man bor i världens avkrok (känns det som). Närmast där de anordnas träffar verkar vara Malmö (har kollat i det forumet) men är ändå 20 mil bort. Har inte råd att åka på en sådan resa... Är lite av ett dilemma. Vagnen finns ju alltid... men den står snällt i garderoben och ska bli sovvagn på dagis sedan. Gillar inte vagn. Har aldrig gjort.

Tänker du på en sådan --> http://www.hoppediz.de/en/jacquard-tragetuecher.html Vad menar du med stuns, elasticitet i detta fall. Vill att sjalen ska avlasta bra eller iaf inte skära in. Den ska kännas skön på och inte skava. Att den är varm gör inget. Tillhör de människor som knappt vet vad svettas är.

Letar på flera sidor och inte bara här. Känns just nu som Hoppediz kan vara ett bra "budjet"-alternativ. Men jättesvårt när man inte kan prova.

Ellevill hade ett par på rea. Är de i 100 % bommul där bra? Jag är mest rädd att de ska vara för tunna och skava.
Användarens profilbild
Av camsch
#9232181
Om du kan tänka dig Hoppediz så röstar jag för den tunna varianten. Jag har haft båda sorterna och gillat dem båda, men den tjocka är rätt tjock.
Det vissa tycker om den tunna är att den känns som ett lakan. Och det kan jag hålla med om på ett sätt, för den är inte luftig som gåsen, utan mer som ett stretchlakan liksom.
Tunn hoppe var en av mina favoriter (jag gillade gåsen starkt på mage, men för ryggen var den inte optimal)

Tjockleken handlar inte bara om värme utan även om att knuten blir stor och att tyget känns otympligt.
Men håll ögonen öppna på begagnatsidan, eller sätt in egen annons. Hoppas du får napp snart :tumup:
Av Sofie
#9232192
Ja, hoppediz är också bra, alla deras vävda.

Alla de stora märkena är bra.

Begagnat är verkligen att föredra, då är de uppmjukade av bärande redan :tumup:
Om du köper begagnat känt märke så behöver du inte tänka budget, kan verkligen rekommenderas!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?