Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flindra
Ja, jag ska ta kort imorgon!

Maken cyklade hem de sex milen i spöregnet. Jag körde bil hem och tyckte det var vattenplaningsrisk hela tiden, och torkarna gick på högsta frekvens. "Knappt duggregn" tyckte maken. Han lever nog i en annan verklighet än vi andra tror jag...

Jag provcyklade en kortis på grusvägen här hemma och cykeln kändes kanon! Det gick till och med att starta uppför med hjälp av motorn. Jag ställde sadeln extra lågt för säkerhets skull, så att det känns tryggare att kunna sätta ner foten. På nåt lustigt vis kändes denna cykeln inte lika vinglig som den vi hyrde. Det klart att den är ju helt oanvänd, men de har kanske ändrat konstruktionen lite också?

Maken handlade på ICA och då var det en bil som nästan körde på cykeln där den stod parkerad! Hur parkerar man en tre meter lång cykel? Det blir nog till att ställa den på en vanlig p-plats. De bygger dessutom om på ICA så allt är en enda röra och folk kör som galningar...

Hoppas att cykeln kommer funka bra för oss. Den kostade ju 34000 med den starka elmotorn och alla tillbehör, så då ska man ha höga krav tycker jag. Materialen ser iaf väldigt fina ut. Vi valde till nästan allt extra som fanns. Jämfört med att köpa en till bil är ju ändå 34000 inga pengar alls!
Av Ponyo
mimme skrev:
flindra skrev:Shit vad modigt att köra med släp i Stockholm... Jag är impad!
Tack.
Jag är ganska nöjd själv faktiskt.
Speciellt som det var fjärde gången jag körde med släp, och första ggn jag körde över huvud taget i Sthlm (har bara åkt med tidigare).
:tumup:

Om man vill så kan man det mesta. :vågen:
:fnissa:
Jag tänker inte riktigt på att det kan vara jobbigt att köra bil här. Är ju så van.

Maken körde bil på Manhattan för ett tag sedan. DET var svettigt.
Fast han körde lite samma taktik som här. Bara att ha is i magen och stanna till och blinka och inte vara rädd att byta fil.

Nu blev det OT :fnissa:

Jag går och filurar på att köpa en elcykel + kärra
Tror att det lutar mot en lifebike och en Chariot cx1
Användarens profilbild
Av flindra
Ponyo skrev:
mimme skrev:
flindra skrev:Shit vad modigt att köra med släp i Stockholm... Jag är impad!
Tack.
Jag är ganska nöjd själv faktiskt.
Speciellt som det var fjärde gången jag körde med släp, och första ggn jag körde över huvud taget i Sthlm (har bara åkt med tidigare).
:tumup:

Om man vill så kan man det mesta. :vågen:
:fnissa:
Jag tänker inte riktigt på att det kan vara jobbigt att köra bil här. Är ju så van.

Maken körde bil på Manhattan för ett tag sedan. DET var svettigt.
Fast han körde lite samma taktik som här. Bara att ha is i magen och stanna till och blinka och inte vara rädd att byta fil.

Nu blev det OT :fnissa:

Jag går och filurar på att köpa en elcykel + kärra
Tror att det lutar mot en lifebike och en Chariot cx1
Det är mest att det är så tajta avstånd. Folk kör in en halvmeter framför en, eller byter fyra filer på en gång i 120 knyck för att sedan svänga av på nån avfart. Sånt får jag lite magsår av. Och så motorcyklarna i 200. Jag höll iofs på att bli påkörd av en Porsche på väg hem från Astrid Lindgrens värld en gång så sånt händer ju inte bara i Stockholm!

Låter som en bra kombination med Chariot och Lifebike. :tumup:

Imorgon ska jag göra om i garaget så att lådcykeln får plats. Lämpligt nog finns ett eluttag strategiskt placerat redan, så det är bara att ladda batteriet direkt i garaget.
Användarens profilbild
Av flindra
Här kommer bilder med regntältet på:

Bild

Bild

Regntält är föresten ett missvisande ord; Kapell vore mera riktigt. Det är riktigt grovt material, mycket grövre än man har i ett vanligt tält.
Användarens profilbild
Av Elin G
Får barnen plats under kapellet, flindra? För man fick med ett kapell till cargobiken också, men det är så lågt att mina stora barn inte ryms under det.
Användarens profilbild
Av flindra
Elin G skrev:Får barnen plats under kapellet, flindra? För man fick med ett kapell till cargobiken också, men det är så lågt att mina stora barn inte ryms under det.
Har inte provat, men det är jag övertygad om!

Regnkapellet fick man köpa till extra. Vet inte hur mycket man kommer använda det egentligen, men vi kände att det var bäst att köpa till det från början för annars blir det nog inte av.
Användarens profilbild
Av Elin G
Nolina skrev:
Elin G skrev:Får barnen plats under kapellet, flindra? För man fick med ett kapell till cargobiken också, men det är så lågt att mina stora barn inte ryms under det.
Här får barnen plats om man inte spänner det i bakkant (så det lyfter sig), men femåringen och tvååringen får plats annars också. Vi köpt också för att det inte kommer hända att vi köper vid senare tillfälle.
Det var nog klokt, för vi beställde ett till vår defiets i höstas och det har fortfarande inte kommit :? . Tur att Simon är så trevlig, annars skulle vi nog vara ganska irriterade vid det här laget.
Användarens profilbild
Av flindra
Elin G skrev:
Nolina skrev:
Här får barnen plats om man inte spänner det i bakkant (så det lyfter sig), men femåringen och tvååringen får plats annars också. Vi köpt också för att det inte kommer hända att vi köper vid senare tillfälle.
Det var nog klokt, för vi beställde ett till vår defiets i höstas och det har fortfarande inte kommit :? . Tur att Simon är så trevlig, annars skulle vi nog vara ganska irriterade vid det här laget.
Ojdå, då är det nog bra att köpa alla tillbehör på en gång ja.

Cykeln står här i trädgården och den är så fiiin... :love:
Användarens profilbild
Av flindra
Jag mitt nöt! :oops:

Skulle visa maken hur man backar ut cykeln ur garaget, och så ville det sig så illa att jag hade lagt en snöspade utanför garaget, som jag inte såg, och när jag backade bak så klev jag på den och på nåt vis trasslade jag in mina fötter i den och tappade balansen, hade ingenstans att trampa så cykeln välte och jag trampade på kedjeskyddet. Som sprack.

:cry:

Vad ledsen jag blir. Kedjeskyddet sitter iaf kvar, och fyller nog sin funktion. Men HUR KLANTIG FÅR MAN VARA??? :siishah:
Användarens profilbild
Av flindra
Jag har provcyklat utan barn nu och hej vad det går! Cykeln vi hyrde i Borensberg och provcyklade på upplevde jag som ganska vinglig. Här fanns inte alls nåt vingel eftersom elmotorn hela tiden hjälper till. Om man till exempel ska göra en skarp sväng måste man bromsa in, då blir det lätt vingligt när man sedan ska börja cykla igen. Men med elmotorn igång så får man en fin skjuts när man börjar trampa så det blir inget vingel alls. Och sen är det självklart trevligt i backarna också.

Nästa tur blir med barn i lådan. Ska bli spännande!
Användarens profilbild
Av Elin G
Nolina skrev:
Elin G skrev:
Nolina skrev:
Jag skulle nog vara irriterad iaf, varför dröjer det så säger han?
För att leverantören har problem på nåt sätt. Han ska byta leverantör, men det hjälper tydligen inte oss. Hoppas det kommer till hösten i alla fall, annars får vi väl sy nåt eget.
Användarens profilbild
Av Elin G
flindra skrev:Jag mitt nöt! :oops:

Skulle visa maken hur man backar ut cykeln ur garaget, och så ville det sig så illa att jag hade lagt en snöspade utanför garaget, som jag inte såg, och när jag backade bak så klev jag på den och på nåt vis trasslade jag in mina fötter i den och tappade balansen, hade ingenstans att trampa så cykeln välte och jag trampade på kedjeskyddet. Som sprack.

Vad ledsen jag blir. Kedjeskyddet sitter iaf kvar, och fyller nog sin funktion. Men HUR KLANTIG FÅR MAN VARA??? :siishah:

Trist :( . Maken trodde jag spräckt kedjeskyddet på cargobiken, men det visade sig vara en skarv som skulle vara där :roll: . Men man kan ju fråga sig hur vettigt det är med kedjeskydd i plast.
Användarens profilbild
Av flindra
Elin G skrev:
flindra skrev:Jag mitt nöt! :oops:

Trist :( . Maken trodde jag spräckt kedjeskyddet på cargobiken, men det visade sig vara en skarv som skulle vara där :roll: . Men man kan ju fråga sig hur vettigt det är med kedjeskydd i plast.
Ja, det är faktiskt i princip den enda plastdetaljen på Bakfietsen. Allt annat är i plåt. Antagligen vill man spara vikt, är min gissning. Egentligen är nog inte kedjeskyddet sådär superviktigt, på snabba cyklar ligger ju alltid kedjan helt öppet. Funktionen är densamma på våran nu, men vet man hur det såg ut från början så ser det inte så snyggt ut.

Vill ut och prova med barn i cykeln! :app:
Av finnen
Hej

Har inte läst hela tråden så jag kanske frågar saker som redan besvarats.

Jag funderar på att bygga en egen lådcykel, av bakfiets-typ. Jag är dock lite osäker på hur stor lådan ska vara, och hur den ser ut inuti för att barnen ska sitta bra. Har ni några bra bilder på hur det ser ut inuti lådan? Tanken är att det ska få plats två barn, och kanske en hund också.

Det får bli el på den. Hur stark motor är det på era, håller ni er till lagliga 250W, eller behöver man mer?

Ifall någon skulle råka veta vad det är för gaffelvinkel på en lådcykel vore det kul att veta.

Hur viktigt är det med ett regnkapell? Det känns krångligast att göra för mig, så i så fall kanske jag ska försöka bygga den så att ett befintligt passar.
Användarens profilbild
Av flindra
Våran motor är 419 watt om jag minns rätt. Den går aldrig över 25 km/h. Visste inte att det fanns såna lagar. En sån här cykel med tung last behöver ju en ganska kraftfull motor...

Regnkapell är nog inget måste. Barnen kan ju ha regnkläder på sig. Om jag skulle sy ett eget regnkapell skulle jag sy kanaler och stoppa i elrör i kanalerna. Men regnkapell är som sagt kanske inte helt nödvändigt.

Hur ska du göra med ramen? Ska du såga itu en vanlig cykel och svetsa ihop en förlängning? Och hur ska du göra med styrningen? Jag har inte kollat ordentligt på Bakfietsen, men jag tror man styr med en särskild extrastång som går från styret till framhjulet.

Att bygga lådan känns som det minsta problemet tycker jag. Det måste vara riktigt klurigt att få till ramen och styrningen. Sen måste man ha mycket bättre bromsar än på en vanlig cykel. Ekrarna behöver också vara kraftigare för att klara lasten. Jaa, det finns nog en anledning till att lådcyklar är dyra.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?