Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av moggleif
nano skrev:Roligaste och intressantaste kom nog i söndags efter gudstjänsten då vi fikade och en man som har bott i Ecuador (har även adopterat tre barn därifrån) säger: "Vet du hur de bär i Ecuador?" och självklart kom vi att prata en stund om barnbärande i Ecuador (jag och en annan mamma som också vart där diskuterade hur de bär nyfödda också).
Hur gör de då? hallå kan ju inte bara säga hälften liksom.
En helt ny vinkel på bärandets positiva sidor fick jag på bussen en dag:
Tant: Det är så bra att bära dem sådär!
jag: Ja det är mysigt
tant: Ja, man blir ju så rak i ryggen av det!
Av nano
moggleif skrev:
nano skrev:Roligaste och intressantaste kom nog i söndags efter gudstjänsten då vi fikade och en man som har bott i Ecuador (har även adopterat tre barn därifrån) säger: "Vet du hur de bär i Ecuador?" och självklart kom vi att prata en stund om barnbärande i Ecuador (jag och en annan mamma som också vart där diskuterade hur de bär nyfödda också).
Hur gör de då? hallå kan ju inte bara säga hälften liksom.
Haha, de bär med en kvadratisk sjal som de viker till en trekant. Lägger/slänger upp barnet på ryggen, sjalen över med snibber ned. Sen var vi inte helt hundra exakt hur dom gör men de för iaf fram ändarna, drar sen tillbaka dem under baken på barnet och knyter ihop dem med "snibben" på trekanten. Nån som begrep :mrgreen: Efter lite disskusion kom vi också fram till att de allra minsta antagligen bärs med samma sjal men i slunga/slinga över axeln (liggandes i vagga).
Av nano
Emma_oh skrev:Så bär de tydligen i fyrkantig sjal i bolivia
http://www.youtube.com/watch?v=CBpH3NPzcqU
liten varning för den är ganska ovarsam.
Skulle tro att man bär ung sådär, vågar inte svara på om man lindar dom dock :hmm:
Av nano
Samuels mamma skrev:Roligaste kommentaren av kassörskan på handelsträdgården idag: "Det sitter en liten människa på dig!" :Hahaa:
Du skulle ha spärrat upp ögonen och utbrustit "VA! Vart?!" och snurrat runt :shock:

Jag fick en sån härlig kommentar häromdagen. Var på loppis med dottern sovandes på ryggen i manducan. Helt plötsligt kommer en lite äldre dam som måste vart från afrika, hon pekar på dotter och får fram "bra bära" på mycket knagglig svenska och ger mig tummen upp. Blev så glad för det är första gången jag fått kommentar av någon annan typ än "vad mysigt/gulligt/osv". Men jag kan ju undra varför de inte bär här i sverige, förstår ju att det blir knöligt på vintern men på sommaren? Känns sorgligt. Men kanske vill den lite yngre generation inte sticka ut? :hmm:
Av nano
honungsmarmelad skrev:Har faktiskt sett två olika mammor bära i kanga här! :)
Och flera i trikåsjal.
Härligt!

Jag har träffat en här (på ica) som burit i sele. Hon stoppade mig och sa att det så praktiskt ut när jag klippt i hål i fleecejacka och dragit utanpå både mig och barnet. I övrigt har jag aldrig sett nån eller pratat med nån som har burit :/ (Bor förvisso i en liten stad).
nano skrev:
Samuels mamma skrev:Roligaste kommentaren av kassörskan på handelsträdgården idag: "Det sitter en liten människa på dig!" :Hahaa:
Du skulle ha spärrat upp ögonen och utbrustit "VA! Vart?!" och snurrat runt :shock:

Jag fick en sån härlig kommentar häromdagen. Var på loppis med dottern sovandes på ryggen i manducan. Helt plötsligt kommer en lite äldre dam som måste vart från afrika, hon pekar på dotter och får fram "bra bära" på mycket knagglig svenska och ger mig tummen upp. Blev så glad för det är första gången jag fått kommentar av någon annan typ än "vad mysigt/gulligt/osv". Men jag kan ju undra varför de inte bär här i sverige, förstår ju att det blir knöligt på vintern men på sommaren? Känns sorgligt. Men kanske vill den lite yngre generation inte sticka ut? :hmm:
jag räknas väl till den yngre generationen och jag har inte ens någon vagn utan bär endast. inte mig emot om det räknas som att sticka ut, jag vill ju ha mitt barn nära!! :tumup:
Solstorm skrev:
litensoetis skrev:
nano skrev:

jag räknas väl till den yngre generationen och jag har inte ens någon vagn utan bär endast. inte mig emot om det räknas som att sticka ut, jag vill ju ha mitt barn nära!! :tumup:
Kommer du eller dina föräldrar från en kultur där bärande är norm?
haha nä verkligen inte. speciellt min mor var MYCKET skeptisk till att vi inte ville ha vagn, kom med pikar att "det märker ni att det behövs när barnet väl kommit", gärna med ett hånflin. mohahaha säger jag bara och hånflinar tillbaka nu, när jag fortfarande kånkar runt på min 12kilosklump på ryggen utan problem ;)
Jag har fått massor av fina kommentarer till vårt bärande.
Några vanliga:

- Där har du det bra! (riktat till barnet på magen eller ryggen)
- Ååååh, kan jaaaag få sitta där? (sägs med jämna mellanrum med ett nästan sorgset leende i hissen/trapphuset av en grannkvinna som nog haft ett rätt tufft liv, tror jag)
- Vad mysigt det ser ut.
- Det där måste vara jättebra för barnet.
- Är det tungt?

En imponerad 90-plus-kvinna, minns inte exakt ålder, i kön i mataffären nyligen:

- Sådana där fanns inte när jag hade barn. Hade man burit sitt barn på det sättet hade de trott att man var knäpp.

En äldre man på bussen förra veckan, före detta sjöman:

- Sådana där har jag sett på mina resor, de verkar bra. När jag var ung hade vi inte ens barnvagnar. Man bar barnen i armarna eller la dem i en korg som man kunde flytta en bit.

Enda negativa kommentaren någonsin hörde jag idag (om jag inte hörde fel, det var trots allt på bullriga Hornsgatan). Fyra äldre kvinnor kommer gående i bredd och jag har min bebis i sjal på magen. Kommentar:
- Stackars unge, att hänga så där på magen.

(Jag blängde lite och tänkte att sura tanten har nog inte blivit mycket buren själv...)
När vi klev av vagnen häromveckan kom en kvinna fram och frågade om jag ville ha hjälp med selen. Sa att det inte behövdes men att det var omtänksamt att fråga. - Såg när du lyfte ned barnet och det var ju inga problem för dig. Så mysigt det verkar, såna fanns inte på min tid men det verkar praktiskt... Tror hon kom fram mest för att få prata, inte mig emot :D
Av honungsmarmelad
Jag blir tokig på folk som vill hjälpa med selen när jag sätter upp T på ryggen! Det kanske inte alltid ser supersmidigt ut men det är alltid lättare för mig att göra det själv än att ha en främling som ska komma och peta. Händer rätt ofta och de lyssnar inte när jag säger nej tack, utan ska ofta hjälpa ändå. Enda gångerna jag riskerar att tappa honom är då.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 37

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?