Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Ponyo skrev:
kvarnkvik skrev:
Ponyo skrev:
kvarnkvik skrev:Ojojoj :app: Jag tror jag är biten av spinnbacillen :mrgreen: Idag har jag varit hos glis och testat att spinna på rock. Jag har testat en snabbis på melons tidigare, men idag hann jag testa lite mer och komma underfund lite mer om hur det funkar, så nu måste jag nog ragga upp en lämplig rock här i grannskapet :lol:
Och så sitter jag ju såklart och fiberporrsurfar på etsy :roll:

Mitt första egenspunna projekt, spunnet av melons slattar :lol:
Bild
Se till att det blir en bra rock. Min var inte bra, och jag blev inte biten förrän jag testade slända.
Jag har testat slända och det gillar jag inte. Jag har några rockar i bekantskapskretsen så jag kollar av dem först, så kostar det mig inget att testa.
Du bor helt klart bättre till än jag.
Min man åkte långt för att köpa en (ganska) dyr men värdelös spinnrock.
Han köpte den i present. Men varken han eller jag hade någon koll då.

Nu skulle jag vilja ha en ny modern. Men jag borde kanske testspinna på en först.
Vore skoj att kunna spinna lite snabbare. För visst går det snabbare på en rock?
Jag tycker slända är jättesvårt och jättelångsamt. Nu är jag ju inte alls bra på att spinna på rock heller, efter en timmes testande, men det känns som att det är lättare att få grepp om. För mig iaf.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
kvarnkvik skrev:
Ponyo skrev:
kvarnkvik skrev:Ojojoj :app: Jag tror jag är biten av spinnbacillen :mrgreen: Idag har jag varit hos glis och testat att spinna på rock. Jag har testat en snabbis på melons tidigare, men idag hann jag testa lite mer och komma underfund lite mer om hur det funkar, så nu måste jag nog ragga upp en lämplig rock här i grannskapet :lol:
Och så sitter jag ju såklart och fiberporrsurfar på etsy :roll:

Mitt första egenspunna projekt, spunnet av melons slattar :lol:
Bild
Se till att det blir en bra rock. Min var inte bra, och jag blev inte biten förrän jag testade slända.
Jag har testat slända och det gillar jag inte. Jag har några rockar i bekantskapskretsen så jag kollar av dem först, så kostar det mig inget att testa.
Du bor helt klart bättre till än jag.
Min man åkte långt för att köpa en (ganska) dyr men värdelös spinnrock.
Han köpte den i present. Men varken han eller jag hade någon koll då.

Nu skulle jag vilja ha en ny modern. Men jag borde kanske testspinna på en först.
Vore skoj att kunna spinna lite snabbare. För visst går det snabbare på en rock?
Det går mycket snabbare på en rock. Dels behöver du inte vinda upp garnet på spolen själv och dels slipper du alla pauser som blir när du ska stanna och vinda upp. Sländans stora fördel är att den är lätt att ta med så de kompletterar varandra bra.

Som exempel: Igår hade vi spinnträff hos Boel och mellan 11 och 18.30 (minus lunch och fikapaus) spann jag 850 meter garn på min rock. :D

Om du kollar i gruppen Spinning in Sweden på ravelry finns det några stockholmare där. Du kan ju ordna en spinnträff och be om att få prova på :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag kollat av mammas spinnrock och den var inte bra, lite skevt hjul och allmänt risig, så den fick åka med dem hem igen :lol: Då står hoppet till vännerna som har tre spinnrockar som de inte vill ha stående i sitt hus. Däremot vill hans mamma, som har bott i huset förut och samlat på sig rockarna, ha dem kvar. Jag får väl göra ett låneavtal :lol:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:Nu har jag kollat av mammas spinnrock och den var inte bra, lite skevt hjul och allmänt risig, så den fick åka med dem hem igen :lol: Då står hoppet till vännerna som har tre spinnrockar som de inte vill ha stående i sitt hus. Däremot vill hans mamma, som har bott i huset förut och samlat på sig rockarna, ha dem kvar. Jag får väl göra ett låneavtal :lol:
Kan du inte byta din mammas skeva mot den bästa av de tre? :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:Nu har jag kollat av mammas spinnrock och den var inte bra, lite skevt hjul och allmänt risig, så den fick åka med dem hem igen :lol: Då står hoppet till vännerna som har tre spinnrockar som de inte vill ha stående i sitt hus. Däremot vill hans mamma, som har bott i huset förut och samlat på sig rockarna, ha dem kvar. Jag får väl göra ett låneavtal :lol:
Hehe :lol:
Jag skickade med den hem med dem igen, så jag inte riskerar att sitta här med tre oanvändbara. För jag tycker inte att de är en fin inredningsdetalj om de är oanvändbara :roll:
Användarens profilbild
Av glis
Jag är helt vimmelkantig efter söndagens spinnande. Det var så himla kul och givande!
Nu skall ja genast sätta mig och prova de olika fibrer jag har hemma!
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Jag skickade med den hem med dem igen, så jag inte riskerar att sitta här med tre oanvändbara. För jag tycker inte att de är en fin inredningsdetalj om de är oanvändbara :roll:
Nej, de är helt klart verktyg! (har du sett dem som används som blompiedestaler? :whut: )
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Jag är helt vimmelkantig efter söndagens spinnande. Det var så himla kul och givande!
Nu skall ja genast sätta mig och prova de olika fibrer jag har hemma!
:app: Det var en härlig dag!
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Nej, de är helt klart verktyg! (har du sett dem som används som blompiedestaler? :whut: )
Just den här hade visst mammas väninna som blomsterpedistal på 70-80-talet. Då hade den visst inte ens något hjul utan något metallkar för blommor, så hjulet har visst pappa skaffat fram i efterhand :roll:
Användarens profilbild
Av melon
Sjalbarnare på spinnträff:

Bild
glis hann med att testa några olika sorters ull efter tvinningen.

Bild
kvarnvik hade sin andra sittning någonsin med en spinnrock och fick till det ordentligt.

Bild
Kvarnviks dotter Hanna indoktrinerades kvickt in i ullens värld trots sticksiga kardor och plåster. Hon kardade, trampade och nystade.

Bild
Kvarnviks andra härva som senare under eftermiddagen blev en mössa till Hannas Monchichi.

Tack för en härlig spinnträff!
Hojta om ni inte vill vara med på foto!
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Just den här hade visst mammas väninna som blomsterpedistal på 70-80-talet. Då hade den visst inte ens något hjul utan något metallkar för blommor, så hjulet har visst pappa skaffat fram i efterhand :roll:
Å hjälp vad snyggt :lol:
Av Ponyo
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Min (förra) såldes som inredningsdetalj. Och hade visst tjänat som det tidigare.
Shabby chic ;)
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Min (förra) såldes som inredningsdetalj. Och hade visst tjänat som det tidigare.
Shabby chic ;)
Det är extra bra när de är målade med så tjockt lager färg att spolen fastnat i spinnvingen :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:Sjalbarnare på spinnträff:

glis hann med att testa några olika sorters ull efter tvinningen.

kvarnvik hade sin andra sittning någonsin med en spinnrock och fick till det ordentligt.

Kvarnviks dotter Hanna indoktrinerades kvickt in i ullens värld trots sticksiga kardor och plåster. Hon kardade, trampade och nystade.

Kvarnviks andra härva som senare under eftermiddagen blev en mössa till Hannas Monchichi.

Tack för en härlig spinnträff!
Hojta om ni inte vill vara med på foto!
H tyckte att det var jättekul och när jag sa att jag skulle till glis nästa helg och greja med ull så sa hon genast "Då vill jag vara med!" Men vi får väl se, en hel dag tror jag inte hon orkar, så det beror på om Glis V kan vara lekbackup.
Användarens profilbild
Av tweed
Finns det något ställe i Sverige som säljer hyfsat billig, men ändå bra nybörjarull? Och finns det någon som säljer riktigt färgglad?
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?