Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller med övriga. Om du böjer dig fram när du knutit och satt i barnet, vad händer då?

Sitter han kvar stadigt mot ditt bröst, eller gungar sjalen ut från kroppen liksom? :hmm: Det är ett bra test på att man inte knutit för löst, om det är svajjigt eller känns säkert att luta sig frammåt.

Jag brukade vrida barnets huvud - alltså nu låter det ju lite fel och våldsamt :roll: hur ska jag förklara. :hmm: Alltså vila barnets kind mot ditt bröst. Inte huvudet in vönt rakt mot kroppen, utan lite på diagonalen, innanför den ena kryssdelen. Med näsan vänd in mot mitten så att andnings vägarna är fria. Huvudet ska liksom sitta stadigt med stöd i sjalen, hellre lätt vänt uppåt då än nedåt.

Fattar ni hur jag menar? :hmm: Ska se om jag kan hitta bild.
När man ska sätta i barnet i sjalen så tycker jag att det underlättar att man korvar ihop delarna lite. Och sen sprider ut dem igen i rätt ordning.

Det inre krysset - från knäveck till knäveck och över hela ryggen och barnets bakhuvud, men så näsa och mun sticker fram. Den yttre kryssdelen, från knäveck till knäveck. Och upp över barnets rygg, bra och jämt utspritt.

Då har man "smoking bältet" som en korv neddragen nedanför så länge. Nu tar man den upp över barnets fötter och kropp, och sprider ut så att den get extra stöd från under rumpan till nacken. Fötterna kan sticka ut. Eller då drar man över dem också om det är kyligt. :D

Och tänk på att rumpan ska tynga ned lite, knäna uppdragna.

Jag vet inte om min förklaring bara blir rörig? :hmm: Har du kollat några filmer på You tube? Det brukar finnas lite instruktion videos där som kan vara bra. Annars är det nog bäst att träffa andra och få lite mer handfast hjälp att få till en bra knytning. :D
Och jag brukar lägga barnet nästan upp på min axel när jag stoppar i det i sjalen så att barnet liksom ligger stabilt och tryggt där och så stödjer jag barnet med ena armen/handen medan jag försiktigt lirkar i barnets ben i krysset. När benen är inne är liksom det mesta krånglandet gjort och det är det som stör barnet mest och för det mesta gör det upprört från början. När benen är i krysset så kan man börja röra sig mera medan man brer ur krysset över rumpa och rygg vilket gör att med lite träning så tycker de barn jag har träffat på hittills att det inte är något krångel alls.

Hoppas du har fått lite hjälp och fått det att fungera :heart:
Trulsamin skrev:Och jag brukar lägga barnet nästan upp på min axel när jag stoppar i det i sjalen så att barnet liksom ligger stabilt och tryggt där och så stödjer jag barnet med ena armen/handen medan jag försiktigt lirkar i barnets ben i krysset. När benen är inne är liksom det mesta krånglandet gjort och det är det som stör barnet mest och för det mesta gör det upprört från början. När benen är i krysset så kan man börja röra sig mera medan man brer ur krysset över rumpa och rygg vilket gör att med lite träning så tycker de barn jag har träffat på hittills att det inte är något krångel alls.

Hoppas du har fått lite hjälp och fått det att fungera :heart:
:iagree:

Ja, precis så gör jag också! Jag liksom låter barnet glida ned från axeln i krysset.

Och när jag ska ta ut barnet så lyfter jag liksom rakt uppåt.
Hej sialein, hur går det?
Om du har tid o möjlighet att ta dig och bebisen till oss vid Hornstull kan jag visa hur du knyter bra!
/Liselotte

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?