- tor jan 24, 2013 14:47
Om 6,5 vecka är det tänkt att lillan ska komma och förberedelserna är i full gång. Under hösten när funderingar på inköp började var det en självklarhet att man ju måste ha en bärsele så det var ju trevligt att då få en i julklapp. I samma veva fick jag låna en kortsjal av en kollega och tänkte att det kan ju vara kul att testa. Under julledigheten när det skulle letas fram knytinstruktioner för att testa nådde det hela dock en helt annan nivå. Alla bilder på sjalburna barn såg så ofantligt mysigt ut och helt plötsligt såg den där bärselen fruktansvärt obekväm ut för den lilla så det började snabbt grävas lite mer i vad som finns och hur det funkar. Så förutom den jag fick låna och ringsjal som jag hittade begagnat så har jag nu bestämt att investera i en trikåsjal.
Så mina funderingar är om ni har några tips på hur och när man ska börja testa att bära. Kan man prova redan efter några dagar eller är det säkrare att vänta några veckor tills man själv känner sig säkrare och den lilla fått lite mer stabilitet? Är det någon knytning som är att föredra för nyfödda? Jag hade väl inte tänkt ge mig ut på någon långpromenad den första tiden utan det är väl lite mer mys och avlastning hemma.
Så mina funderingar är om ni har några tips på hur och när man ska börja testa att bära. Kan man prova redan efter några dagar eller är det säkrare att vänta några veckor tills man själv känner sig säkrare och den lilla fått lite mer stabilitet? Är det någon knytning som är att föredra för nyfödda? Jag hade väl inte tänkt ge mig ut på någon långpromenad den första tiden utan det är väl lite mer mys och avlastning hemma.
Bär i Gauze, Ellevill Zara och Beco Soleil