Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
ellla skrev:
glis skrev:
ellla skrev:
glis skrev:
ellla skrev:
glis skrev:
melon skrev:
glis skrev:Var köper ni ull? Jag sitter och blir kär i ullen på Fat Cat Knits. Vad skall jag som snart tänker börja med spinnrock tänka på? Någon särskild ull som är lämplig till det?
All ull :wink:

Jag har nog tänkt att sluta köpa ull från USA, de har precis chockhöjt frakten :shock: Jag är väldigt nöjd med World of wool, bra priser på ofärgade tops i massor med olika raser, de har också färgade tops men inga handfärgade som liknar det som feta katten gör.

Det finns en svensk färgare som heter Friday Studios. Jag har fått två filtade flätor därifrån men andra verkar nöjda så jag har kanske haft otur.

Annars är min stora favorit Katie som har Hilltopcloud (UK). Det var hon som gjorde de blå battarna som jag spann garn av till dig. Hon blandar battar på beställning och färgar också själv.
Jag kollade på Friday men föll inte för färgerna hon hade just då och filt vill jag inte ha... Hilltop har jag också kollat på, där blev jag riktigt sugen. Det är trist att betala en massa frakt, jag får nog börja med Hilltop.
Den lilla snutten som jag färgade själv blev ju ok men jag saknar liksom visioner... Å tredje sidan vill jag nog egentligen ha flammigt enfärgat garn så då borde egenfärgat bli bra. Och då passar det ju bra med world of wool. Men vilken sort? Kan ni inte bestämma åt mig?
är det just rovings du vill ha?
Kolla limmo-design om hon har ngt fint :)
Eller vinterverkstan.
:)
Jag vet inte vad jag vill ha? Rowings är de långa flätorna va? Och batts är fluffigare rullar? Merinon jag fick av Melon var liksom väldigt fluffigt och tjockt förgarn, vad heter det? Fast jag tycker att "flätan" från Gammeldags var lätt att spinna av på slända i alla fall.
Kardad ull kan man dra genom ett hål och göra kardband (rovings) eller rulla ihop till kardflor (battar, batts)
De är roliga båda två.
Prova dig fram tycker jag!
Du kan ju färga själv med! renee har mycket kardband till humana priser. http://butik.enuldenaffaere.dk/shop/sve/frontpage.html
Hon kan vara svår att förstå om man pratar med henne. Det är lättare i skrift :)
:tumup: Jag gillar danska men det är inte alltid lätt nej... Tack för alla tips!
Jag brukar förstå danska. Men inte i det här fallet. Jag ler mest och försöker skratta på rätt ställe då vi träffats :roll: :roll:
jag har beställt rovings från nåt mer ställe. som hade fanatiska färger.... Colinette var de ja! Där kan man köpa merino i samma färger som deras garn och spinna själv.
Användarens profilbild
Av glis
Delade lägenhet (och till slut hushållskassa) med en danska på högskolan, hon blev en av mina bästa vänner någonsin. Hennes bror kunde jag inte förstå för fem öre och tyckte det var väldigt pinsamt då jag förstod alla andra släktingar, men till sist kom jag på att det berodde på att han bott så länge i Köpenhamn att han han hade börjat prata själländska och alla de andra pratade jysk. Men nu är det länge sedan jag gick på högskolan och dansken som börjat på mitt jobb medan jag var föräldraledig bryter bara lätt och då på bosniska så jag får ingen övning där heller. :roll:

Ojojoj, colinette... :notes:
Användarens profilbild
Av ellla
glis skrev:Delade lägenhet (och till slut hushållskassa) med en danska på högskolan, hon blev en av mina bästa vänner någonsin. Hennes bror kunde jag inte förstå för fem öre och tyckte det var väldigt pinsamt då jag förstod alla andra släktingar, men till sist kom jag på att det berodde på att han bott så länge i Köpenhamn att han han hade börjat prata själländska och alla de andra pratade jysk. Men nu är det länge sedan jag gick på högskolan och dansken som börjat på mitt jobb medan jag var föräldraledig bryter bara lätt och då på bosniska så jag får ingen övning där heller. :roll:

De var sådär att spinna men garnet blev ljuvligt!
Jag har nog lite tussar kvar i gömmorna om du vill testa lite :)
Användarens profilbild
Av glis
ellla skrev:
glis skrev:Delade lägenhet (och till slut hushållskassa) med en danska på högskolan, hon blev en av mina bästa vänner någonsin. Hennes bror kunde jag inte förstå för fem öre och tyckte det var väldigt pinsamt då jag förstod alla andra släktingar, men till sist kom jag på att det berodde på att han bott så länge i Köpenhamn att han han hade börjat prata själländska och alla de andra pratade jysk. Men nu är det länge sedan jag gick på högskolan och dansken som börjat på mitt jobb medan jag var föräldraledig bryter bara lätt och då på bosniska så jag får ingen övning där heller. :roll:

Låter som om jag kan vänta lite då, jag som är värsta nybörjaren. Men jag hör av mig i så fall tack!
Användarens profilbild
Av ellla
glis skrev:
ellla skrev:

Låter som om jag kan vänta lite då, jag som är värsta nybörjaren. Men jag hör av mig i så fall tack!
Det var inte sådär för att det var svårt, utan att jag tycker att merino är lite tråkigt att spinna. Torrt liksom. Lite själlöst kanske? Men garnet gillar jag massor!
Användarens profilbild
Av glis
Men jösses! Nu kollar jag på Hilltop, hon har BFL- KAMEL i Glis-lila! Jag vet inte hur jag skall tänka om blandade fibrer, känns lite avancerat liksom, som om jag borde börja med oblandade för att komma underfund med hur det funkar liksom...
Användarens profilbild
Av ellla
glis skrev:Men jösses! Nu kollar jag på Hilltop, hon har BFL- KAMEL i Glis-lila! Jag vet inte hur jag skall tänka om blandade fibrer, känns lite avancerat liksom, som om jag borde börja med oblandade för att komma underfund med hur det funkar liksom...
Jag tycker att du ska prova det som faller dig i smaken! Det är mycket roligare och så är det mer troligt att det kommer till användning.
Användarens profilbild
Av glis
ellla skrev:
glis skrev:Men jösses! Nu kollar jag på Hilltop, hon har BFL- KAMEL i Glis-lila! Jag vet inte hur jag skall tänka om blandade fibrer, känns lite avancerat liksom, som om jag borde börja med oblandade för att komma underfund med hur det funkar liksom...
Jag tycker att du ska prova det som faller dig i smaken! Det är mycket roligare och så är det mer troligt att det kommer till användning.
Det har jag faktiskt tänkt på men när jag väl satt här och spanade glömde jag det. Jag tror jag beställer lite kameler och något mer...
Användarens profilbild
Av solängel
Lite ot, men att just Renees danska är så svår att förstå är nog mycket för att hon är född i England och flyttade till Danmark i tonåren. Och sedan till Sverige som vuxen. Men hon är snäll och har fin ull :tumup: (Ska man prata med henne får man dock inte säga hekto... det hänger hon inte med på och tycker att vi svenskar är helknasiga som säger hekto istället för 100 gram :wink: )
Användarens profilbild
Av solängel
ellla skrev:
glis skrev:
ellla skrev:

Det var inte sådär för att det var svårt, utan att jag tycker att merino är lite tråkigt att spinna. Torrt liksom. Lite själlöst kanske? Men garnet gillar jag massor!
Det jag tyckte var irriterande med collinette-ullen var att vissa färger var lite tovade. Fast inte så mycket, bara man drog lite i den i förväg gick det bra. Och garnet blir fantastiskt! Det finns en risk för att det blir dyrt här när ellla kommer upp nästa vecka...

Fö spinner jag just nu en merino-silkeblandning som är alldeles underbar! Och så har jag en superwashmerino som är otroligt lättspunnen, det blir supertunt utan att man behöver anstränga sig.
Användarens profilbild
Av solängel
glis skrev:
ellla skrev:
Det har jag faktiskt tänkt på men när jag väl satt här och spanade glömde jag det. Jag tror jag beställer lite kameler och något mer...
Rovings är i allmänhet rätt lättspunnet, tycker jag.
Användarens profilbild
Av glis
Startade spinnrocken idag. Det gick inget vidare, delvis för att barnen ville vara med men inte bara. Nu har jag tänkt igenom varför det blev som det blev så nu tror jag att det går bättre nästa gång.
Användarens profilbild
Av glis
Nu har jag beställt två rowings och ett provpaket med slända och ull från Hilltop. Jag behöver en lite tyngre slända att tvinna med tror jag, så jag hoppas det skall gå bra även om den nog är topptyngd.
Har försökt lite mer med spinnrocken men det går trögt. Suktar mig med att om det skall bli några mängder garn så måste det gå fortare än på slända och jag vill orka spinna flera hekto så det blir lite garn att sticka upp. Jag har fortfarande inte kommit upp i mer än 27 m som mest, det blir inte så mycket stickat av det även om jag nog skall klura ut något.
Användarens profilbild
Av ellla
glis skrev:Nu har jag beställt två rowings och ett provpaket med slända och ull från Hilltop. Jag behöver en lite tyngre slända att tvinna med tror jag, så jag hoppas det skall gå bra även om den nog är topptyngd.
Har försökt lite mer med spinnrocken men det går trögt. Suktar mig med att om det skall bli några mängder garn så måste det gå fortare än på slända och jag vill orka spinna flera hekto så det blir lite garn att sticka upp. Jag har fortfarande inte kommit upp i mer än 27 m som mest, det blir inte så mycket stickat av det även om jag nog skall klura ut något.
Det tar ett tag att bli kompis med sin spinnrock. Och få fart på fingrarna och så. Men det kommer!
Man kan öva med förgarn också, eller genom att tvinna på rocken :)
Och :app: för ny ull!!!
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?