Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av jika
Jag är hyfsat ny här och kommer säkert med en massa uttjatade frågor men måste fråga ändå ! :wink: Lilltjejen, 6 månader, skaffade jag sjal till innan hon kom just för att storasyster var så närhetskär och jag ville kunna röra mig (och leka med storayster) ifall lillasyster skulle vara likadan. Andra rekommenderade mig att köra på 5 mm på en gång men jag har aldrig sett det som ett problem med att barnen vill vara nära. Så en sjal införskaffades! Men nu vill jag gärna skaffa en vävd så jag kan ha henne på ryggen också... Bara det att jag är rädd. :cry: Rädd för att tappa henne eller för att hon ska krångla ur sig (expert på att luta sig bakåt som en galning).

Ge mig tips och styrka till att våga bära på ryggen, snälla?
Användarens profilbild
Av darnia
Mina tips:
* Om du tycker det känns läskigt, välj en knytning där barnet sitter på ett kryss.
* Du kan alltid dra åt lite till, bättre barnet sitter tätt än för löst.
* Öva knytning vid sängen, i början gärna med någon annan vuxen till hjälp.
* Kan du gå på sjalträff i din närhet och få expertråd av vana ryggsjalare?
Det krävdes en del övning i början att få till ryggbärandet för mig. Men det GÅR! Och man lär sig snabbt! Och sen är man fast :). Den här knytningen är måhända lite omständlig och kräver sina övnings-sessioner, men för mig har den blivit en riktig favorit, bland annat för att den känns så säker. Barnet sitter jättebra och säkert:

http://www.youtube.com/watch?v=0h-QqZms9Qw

Länken fick jag för övrigt av en annan sjalbarn-medlem när jag la in en tråd liknande din för något år sedan eller så.

Instämmer med darnia: Håll dig gärna nära en säng, så att barnet landar mjukt om du klantar dig lite i början. Optimalt är om du kan stå så att du samtidigt ser vad du gör i en spegel. Jag vill fortfarande gärna ha en spegel när jag ska knyta på ryggen.

Efter tips här på sjalbarn.se svingar jag upp barnet på ryggen så här ("stålmannen-kastet"):

http://www.youtube.com/watch?v=vHQay2iFHKk

Det var lite läskigt de två första gångerna, kanske, men eftersom jag stod med ryggen mot en säng kändes det ändå säkert.

Jag har använt en Ellevill Zara-sjal till ryggbärandet och tyckt att det funkat jättebra. En del gillar det, andra inte. Det jag gillar är att det är lite friktion i tyget, vilket gör (i mitt tycke) det lättare att få barnet att sitta stadigt även om man inte dragit till 100 procent tajt överallt.

Efter ett tag lär man sig dock att tajta till tyget ordentligt efter varje manöver, så att barnet till slut sitter stadigare än berget och man själv får ett superergonomiskt bärande.

Här är för övrigt min gamla "hjälp-mig-med-att-bära-på-ryggen-tråd". Finns många bra tips där:

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=195788

Lycka till! /Liselotte
Av jika
Tack för alla bra råd och synpunkter! Nu har jag en del att fundera på men känns i alla fall skönt att jag inte är den enda som haft de här funderingarna. Kanske blir både en mei-tai och en sjal, lika bra eftersom deras pappa gärna vill bära men är lite rädd för sjalar. :wink:
Mei Tai är lättast på rygg tycker jag, lättare än sele för jag lyckas alltid tvinna banden på något märkligt vänster. Sedan säger jag som alla andra.. öva öva öva..

Hur stor är storasyster? Du kanske kan öva med henne.. stora barn kan ju hålla i sig själva på ett annat sätt och det är lättare tycker jag.
Jag tyckte att ergon var mycket bättre för ryggbärande än sjal, fick aldrig sjalen att avlasta lika skönt som selen på ryggen utan de flesta knytningar tryckte någonstans, oftast på axlarna. Vid magbärning fick jag mycket bättre avlastning från bandet runt ryggen, men jag antar att bysten är i vägen för avlastningen om man bär på ryggen även om man slår sjalen ett varv runt bröstet för avlastning. Därför var höftbältet bättre på selen. Så mitt råd är väl att det inte är någon större ide att traggla med ryggknytningar bara för sakens skull som jag gjorde, testa sele.
Använder wrap conversion . ( MT sydd i sjaltyg ) funkar toppen :) avlastar jättebra o sprätt lätt att knyta :)
Med sjalen på ryggen är high secure back carry den enda knytning som jag lyckats få till. Den är bra eftersom man förankrar ungen redan vid första varvet med sjalen :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?