Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
ellla skrev:
Ponyo skrev:Jag gissar att ingen av er ulltvätteskor bor i lägenhet? :fnissa:
Enda skillnaden att bo i hus är att jag måste elda om jag vill ha varmvatten. Och då måste jag ta in ved....
Så lägenhet med massor av varmvatten är av godo tycker jag :)
Fliseldning regerar! Och djupborrad brunn som ger godare vatten om man spolar mycket...

Det jag tvättade igår luktar väldigt mycket mindre och verkar inte så farligt filtat så jag fortsätter på Melons metod då, skönt att få den i skrift :wink:

Ska du spinna upp all tovningsullen nu då :lol:
Användarens profilbild
Av glis
kvarnkvik skrev:
glis skrev:
ellla skrev:
Enda skillnaden att bo i hus är att jag måste elda om jag vill ha varmvatten. Och då måste jag ta in ved....
Fliseldning regerar! Och djupborrad brunn som ger godare vatten om man spolar mycket...

Det jag tvättade igår luktar väldigt mycket mindre och verkar inte så farligt filtat så jag fortsätter på Melons metod då, skönt att få den i skrift :wink:

Alltihop, rubb och stubb, varenda tegelpanna. :P
När jag bar ner säcken med ull kände jag att den är bra tung! Den ullen räcker till oss alla tre.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
kvarnkvik skrev:
glis skrev:
ellla skrev:

Alltihop, rubb och stubb, varenda tegelpanna. :P
När jag bar ner säcken med ull kände jag att den är bra tung! Den ullen räcker till oss alla tre.
:fnissa:
Användarens profilbild
Av KaIi
Hallå, jag ska lära mig att spinna och har turen att ha goda vänner som har får men väldigt trevlig ull som jag ska få.
Om jag rensar den för hand, kan jag köra den i maskinen på ull programmet då eller måste jag balta med en massa vatten?

Darn, jag har för lite timmar på dygnet för att hinna med alla kreativa saker jag vill göra. :lol:
Användarens profilbild
Av melon
KaIi skrev:Hallå, jag ska lära mig att spinna och har turen att ha goda vänner som har får men väldigt trevlig ull som jag ska få.
Om jag rensar den för hand, kan jag köra den i maskinen på ull programmet då eller måste jag balta med en massa vatten?

Darn, jag har för lite timmar på dygnet för att hinna med alla kreativa saker jag vill göra. :lol:
Vi har precis pratat om ulltvätt så läs lite bakåt i tråden. Tvätta i tvättmaskinen skulle jag absulot inte rekommendera, när fibrerna inte alls är preparerade utan helt lösa filtar de väldigt lätt. Däremot kan du centrifugera ullen i maskinen för att få bort vattnet så att det torkar fortare. Dock måste du vara säker på att den bara centrifugerar och att det sker på så hög hastighet som möjligt så att ullen ligger klistrad mot trumman hela tiden för att vara säker på att det inte filtar sig.
Användarens profilbild
Av KaIi
melon skrev:
KaIi skrev:Hallå, jag ska lära mig att spinna och har turen att ha goda vänner som har får men väldigt trevlig ull som jag ska få.

Vi har precis pratat om ulltvätt så läs lite bakåt i tråden. Tvätta i tvättmaskinen skulle jag absulot inte rekommendera, när fibrerna inte alls är preparerade utan helt lösa filtar de väldigt lätt. Däremot kan du centrifugera ullen i maskinen för att få bort vattnet så att det torkar fortare. Dock måste du vara säker på att den bara centrifugerar och att det sker på så hög hastighet som möjligt så att ullen ligger klistrad mot trumman hela tiden för att vara säker på att det inte filtar sig.
Tack, då ska jag kolla igenom tråden.
Användarens profilbild
Av glis
Min egna turkiska slända kom idag, tillsammans med 100 g BFL-ull. Så nu måste jag färga ullen, hur var det man gjorde Melon? Klicka på färg, lägg i påse, placera i gryta över vattenytan?
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Min egna turkiska slända kom idag, tillsammans med 100 g BFL-ull. Så nu måste jag färga ullen, hur var det man gjorde Melon? Klicka på färg, lägg i påse, placera i gryta över vattenytan?
Du, jag har aldrig färgat så, men om jag minns rätt från det jag har hört ska ullen blötas och försiktigt kramas ur, sedan kan man klicka på färg och ångkoka.
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:
glis skrev:Min egna turkiska slända kom idag, tillsammans med 100 g BFL-ull. Så nu måste jag färga ullen, hur var det man gjorde Melon? Klicka på färg, lägg i påse, placera i gryta över vattenytan?
Du, jag har aldrig färgat så, men om jag minns rätt från det jag har hört ska ullen blötas och försiktigt kramas ur, sedan kan man klicka på färg och ångkoka.
Det låter ju fullt rimligt i sammanhanget tycker jag. Så får det bli, passar ju bra nu när jag ändå har huset fullt av små mängder fuktig ull...
Användarens profilbild
Av glis
Det var ju en massa färg över såklart... Nu har jag kramat påsen och värmer den igen...

Eller: skiter i det, nu får den kallna så gör jag ett miljöutsläpp sedan :oops:
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Det var ju en massa färg över såklart... Nu har jag kramat påsen och värmer den igen...

Jag brukar samla allt sånt i en PET-flaska, det brukar vara bra att ha till en annan gång :tumup:
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:
glis skrev:Det var ju en massa färg över såklart... Nu har jag kramat påsen och värmer den igen...

Jag brukar samla allt sånt i en PET-flaska, det brukar vara bra att ha till en annan gång :tumup:
Smart! Då har jag snart brunt ju, det kan vara bra att ha... eller :lol: Apropå comfort zone...
Användarens profilbild
Av glis
OK, andra försöket gav en del meter garn men jag kan konstatera att jag kan spinna tunnare än vad jag vill så jag måste passa på så det inte blir för tunt heller.

Och vilken skillnad det är på olika fibrer!

Om jag nu vill sticka något av detta, hur skall jag i så fall behandla garnet innan jag sätter igång? Melon pratade om att liksom skrämma ihjäl garnet i förväg så det skall tåla normal ulltvätt?
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?