Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Exakt hur knyter ni? Några knep? Inne går det rätt bra men så fort jag går ut får jag ont i ryggen nästan direkt. Känns som jag provat det mesta :(
"Skakar ner" barnet ordentligt innan jag börjar knyta. Spänner så hårt jag kan (med andra änden spänd mellan knäna). Korsar över bröstet och över barnets rumpa (brer ut banden även bak alltså), knyter fram. Måste ha precis rätt höjd på midjebältet (har en hybrid, så spänne där, det har jag alltid knäppt redan innan jag lyfter upp barnet).

Jag får till det kanske två gånger av tre, men ibland blir det inte bra. Midjebältet kan sitta för högt eller för lågt, eller så har jag inte lyckats dra henne tillräckligt nära mig mot kroppen. Ibland lyckas jag korva ett axelband också och det straffar sig direkt, men det är ju mest klantigt.

Vill jag ha superavlastning kör jag dubbla bärdon med babybacken under mei-tai-hybriden, det är oslagbart i avlastning, men en smula omständligt och lite varmt.
Jag tycker att det gäller att få det så tight det bara går när jag knyter, annars hamnar belastningen snart på fel ställen. Så A får inte ha sina armar utanför när jag knyter då har jag svårt att få det tillräckligt tight, så jag får säga åt honom ibland och då tar han ned sina händer och klappar mig i sidan :loving:

Jag knyter: kryssat fram, kryssat bak över/under rumpan och så knyter jag fram. Ser till att axelbanden är rejält utbredda över hela axeln, gärna en liten bit ned på armen (minskar visserligen rörligheten men ökar bekvämligheten iaf för mig). Midjebältet vill jag ha precis på höftkammen.
Bär jag länge kan det hända att jag vill efterdra lite.
Jag kan bära i några timmar innan det börjar kännas när jag knutit såhär. Enda gångerna jag misslyckas är när jag är stressad och A stretar emot
Jag tycker det beror mycket på hur hårt den sitter och att knytet för axelbanden hamnar på rätt plats. Tyvärr har jag ännu inte lyckats lära mig exakt vad rätt plats är annat än att ibland blir det rätt och andra gånger blir det fel...
Jag fick sällan ont när han var lättare (kring fem kg), men nu (kring tio kg) så får jag ont i stort sett varje gång, och då har jag ändå tagit lång tid på mig att knyta. Tycker jag provat allt, knyta hårt, löst, midjebandet på olika höjd, ryggsäck, korsa, tibetanskt, twinna osv, både med sjalbands MT och selbands MT. Jag får ont nästan direkt varje gång, och det känns så pass att jag under den timmens promenad mest tänker på att jag vill hem. Kan det göra nån skillnad att jag går och håller i hundarnas koppel? Vet inte vad jag mer skulle kunna prova, börjar få slut på idéer.
Jag har aldrig lyckats knyta en mt bekvämt, så det kan jag inte uttala mig om. Men tror att kopplen kan ha betydelse. När man bär en ryggsäck tycker jag att det gör stor skillnad om man bär något i händerna, även om det är något väldigt lätt

Du kanske skulle prova ett sånt midjebälte till kopplen.
Jag använder en hybrid, och har alltså ett vadderat midjeband med spänne. Det spänner jag först. Sedan skakar jag ned barnet ordentligt så att hon sitter i botten på meitaien. Jag brer ut axelbanden över mina axlar och mitt bröst, och fösöker så gott det går att även breda ut dem över hennes rumpa också om vi ska bära en lite längre stund. När hon var mindre och jag var smalare räckte axelbanden till att knyta ett extra varv runt midjan, då avlastade det ännu bättre, men nu knyter jag direkt fram.

Nu får jag nog i och för sig ont av att bära, men mest i höfterna och att det blir allmänt tyngre att gå, men nu väger hon omkring 18 kilo och jag bär sällan så jag är otränad. Fram tills hon vägde omkring 15 kilo var det inga större problem.
Tivedstrollet skrev: Du kanske skulle prova ett sånt midjebälte till kopplen.
Tänkte också på ett midjebälte till hundarnas koppel. Har ju också hundar och när de måste vara kopplade håller jag armarna ganska stilla, har märkt att jag spänner armar och axlar då vilket leder till obehag och ibland till att det gör lite ont i axlarna.
Cärlek skrev:
Tivedstrollet skrev: Du kanske skulle prova ett sånt midjebälte till kopplen.
Tänkte också på ett midjebälte till hundarnas koppel. Har ju också hundar och när de måste vara kopplade håller jag armarna ganska stilla, har märkt att jag spänner armar och axlar då vilket leder till obehag och ibland till att det gör lite ont i axlarna.
Har ett som jag haft i flera år men sällan använt. Får försöka börja använda det lite. Provade igår när jag gick själv med två hundar och det gick bra när kopplena var spända men mina går ofta ganska nära mig så jag får hålla på och samla in - släppa ut kopplen. Kopplade lär de gå på ganska många ställen eftersom de är av snabbspringande och hetsjagande sort :whut: Jag känner precis detsamma, att man lätt spänner sig och kan få ont ibland.
Björklöv skrev:Jag tycker att det gäller att få det så tight det bara går när jag knyter, annars hamnar belastningen snart på fel ställen. Så A får inte ha sina armar utanför när jag knyter då har jag svårt att få det tillräckligt tight, så jag får säga åt honom ibland och då tar han ned sina händer och klappar mig i sidan :loving:

Jag knyter: kryssat fram, kryssat bak över/under rumpan och så knyter jag fram. Ser till att axelbanden är rejält utbredda över hela axeln, gärna en liten bit ned på armen (minskar visserligen rörligheten men ökar bekvämligheten iaf för mig). Midjebältet vill jag ha precis på höftkammen.
Bär jag länge kan det hända att jag vill efterdra lite.
Jag kan bära i några timmar innan det börjar kännas när jag knutit såhär. Enda gångerna jag misslyckas är när jag är stressad och A stretar emot
Instämmer i ovanstående! Samt vill tillägga att jag upplevde stor skillnad ( mycket större än jag trodde!!) med sjalband på MT 'n. Håller äv. Med dej Carolina när det gäller detta m "10 kg gränsen". Tycker åxå att sålänge han vägde mindre kunde man bara i typ vad och hur som helst utan nämnvärt obehag , vid 10 kg o över det börjar bli viktigt att knyta " rätt" samt ha " perfekta" don. Jag knöt tex mycket högre i midjan förr ( främst an estetiska skäl :oops: ) men har nyligen fått ner MT ordentligt på höften o upplever STOR skillnad. Jag bär flera timmar varje dag o trots min " problemrygg" funkar det nu bra!
Lycka till !
OK, jag tror jag vet hur jag gör nu för att knyta meitaien och inte få ont. Jag sätter dottern i vanlig position på ryggen och tar tag i axelremmarna och drar hårt så hon hamnar i en bra position tajt och högt på ryggen. Jag fortsätter att knyta hårt när jag flyttar händerna ned och skapar ryggsäcksaxelremmar (bär alltså inte korsat när jag bär på rygg). Jag har fortfarande spänt band när jag korsar remmarna under barnets rumpa men, här kommer men:et, när jag gör sista knytet så drar jag inte åt så hårt så denna rem är inte så spänd som de andra och jag knyter den högt upp i höjd med revbenen faktiskt. Det ser sjukt oergonomiskt och obekvämt ut men det funkar klart bättre än ett knyt nere vid magremmen (som jag knyter nere på höfterna).
Viktiga är att ha bekvämt midjebälte. Det är där tyngden hänger. Det testar jag genom att peta ner axelbanden och låter de hänga fritt. D ska bara säkra ryggtäcket så inte barnet kan ramla ur bakåt tänker jag. Bär ofta och länge. Men som man har jag annan kroppsform. Har iofs problemrygg och kan inte bära dåliga ryggsäckar med låg vikt längre stunder. Men MT och 15 kg går bra.

Efter ett tags bärande knyter jag ibland om axelbanden. när barnet liksom gosat in sig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?