Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Carmine
#8953616
Hej! Det finns säker jättemånga trådar om det här redan, men pga tidsbrist startar jag den här.

Frågan jag ställer är helt enkelt; vad behövs för att bära på vintern? Bärjackor, bärskydd, broddar/halkskydd....Vad behöver barnet ha på sig under bärjackan/bärskyddet, eller är det bäst med overall, vad behöver det ha på fötterna osv.

Just nu funderar jag på om vi behöver ett bärskydd eller om det är bättre med "hemmagjord" bärjacka. (Undrar också om någon har testat Pognae's bärskydd, är det bra?) Och vilka broddar är bäst?

Fyll gärna på med fler frågor om ni har några!
Användarens profilbild
Av Cillan
#8967997
Jag funderar oxå på vad barnet ska ha på hösten/vintern. Är fleeceoverall bra?

Funderar på bärjacka. Helst en som funkar många årstider (t ex softshell) men främst höst, vintern och tidig vår i alla fall.
Användarens profilbild
Av Cisco
#8968043
Det är väl lite beroende på ålder på barnet tänker jag och även vad Man själv och barnet trivs i/med.

Jag kan berätta hur vi gjort. Dottern föddes i jsnuari 2011 när det var vargavinter även i Skåne. När vi skulle ut i massa minusgrader tog vi på henne en molo-overall i typ fleece ned vanliga kläder under. På med varm mössa och goa ulltossor och ner i trikåsjalen på magen. Hade på min varma vinterjacka och stängde så gott det gick. Brukade ha med en liten babyfilt i ull som vi kunde stoppa in under smokingbältet ifall det behövdes. Virade en halsduk runt min hals och täckte på så vis glipan mellan mig och kylan. Hon var aldrig kall.
I vintras, då hon närmade sig ett år köpte jag först ett bärskydd. Smart grej tänkte jag men det föll platt när jag insåg att hon aldrig skulle gå med på att ha armarna innanför skyddet.

Sen skaffade jag en begagnad bärjacka, men kom snabbt fram till samma sak. Dottern fick panik av att vara tvungen att ha armarna innanför jackan. :notworking:

Testa att köpa begagnat/låna/prova i affär om det finns och prova om ni är nyfikna på om det funkar för er.
Annars är mitt tips att ha en smidig overall, eventuellt en lite tunnare variant än den som barnet har utanför sjalen. Bra om den är i en storlek större så benen inte glider upp för mycket. Varm mössa, fuskpolo och varma tossor på barnet. För mig har det funkat att själv ha en tunn ulllkappa och att ha barnet knuten utanpå jackan, på ryggen Minst bökigt blir det med mei tai eller sele. Knöt jag upp henne på magen hade jag henne under jackan.

Så kunde hon flaxa med armarna bäst hon ville
:)
Användarens profilbild
Av Cisco
#8968049
Förresten, fleeceoverall har funkat bra även förra vintern när hon var större. De Kallare dagarna kan man bylta på med fler lager kläder under overallen.

Tag i beaktande att jag bara har erfarenhet av Skånevinter :lol:

Edit: Broddar har jag använt när det varit halt. Obekvämt som s***n men värt att inte riskera att halka. Köpte några på Apoteket, säkert finns det varianter som inte är så obekväma.
Användarens profilbild
Av kristinek
#8968056
Vi körde bärskydd i vintras när W var kring halvåret. Smidigt att både jag och sambon kunde ha det(vi hade nog iofs gått i samma strl på bärjacka med, men det tänkte vi aldrig på :P)

Nu blir det nog overall till W i vinter.
Av Sofie
#8968096
När w var mindre körde jag innekläder på honom och mig, han hade tjocksockar och tunn väpnarluva i merinoulloch tjockare mössa utanpå, jag en halsduk och mössa. Utanpå oss båda en ullkofta i stor storlek och en hemsydd ullponcho. Paraply vid regn.
Funkade mkt bra, men jag såg ut som en hemul.
Om det var helt oförskämt kallt så hade han en tunn ullfrottéoverall och så lade jag en fleecebit eller ullfilt om hans rygg innanför koftan. Vi reser till härjedalen en del så upplägget är testat både i -25 fjälluft och -12 fuktig västkust. :tumup:

När F var mindre köpte jag en bärjacka i vindfleece. Bästa köpet näst efter sjalar!
Samma övriga plagg. Men jag såg iaf ut som en snorkfröken eller något istället :lol: och jag slapp bli kall på övre delen av ryggen när jag ryggbar!

Eftersom det har funkat så bra att "vinterfodra" vindfleecejackan med ullplagg så är jag för snål för att köpa en redigare fodrad och vattentätare vinterjacka med bärfunktion. Det blir samma nu med L.

jag tycker man absolut bör köpa en bärjacka om man bär regelbundet och inte tycker att bebisar nödvändigtvis behöver sitta i en snöhög i overall vid varje utevistelse.
Jag har inte orkat hålla på med utelek innan typ nästan två års ålder och jag har ammat i sjalen så för mig har det varit helt överlägset att ha bäldigt lite mellan mig och barnet och ist fler lager omkring oss båda.
Användarens profilbild
Av Cillan
#8983341
Om man har bäskydd drar det inte kallt mellan bärskydd och jacka?

Kan inte välja jacka. Skulle vilja ha suses kinder coat bara för att jag tror att den är den som tål mest vind och vatten men jag kan ha fel dessutom tycker jag den är väldigt dyr. Jag vill kunna ha den höst, vinter och tidig vår. Vindfleece är ju bra för det tål ju vind och lite regn men det är ju frågan om den är tillräckligt varm på vintern. Sen vet jag ju iof sig inte om jag kommer att böra om det är snöstorm ute men det blåser mycket i skåne så vind måste den tåla.

Vad finns det för vindfleecejackor och hur funkar det på vintern?
Användarens profilbild
Av AfSio
#8983558
Cillan skrev:Om man har bäskydd drar det inte kallt mellan bärskydd och jacka?

Kan inte välja jacka. Skulle vilja ha suses kinder coat bara för att jag tror att den är den som tål mest vind och vatten men jag kan ha fel dessutom tycker jag den är väldigt dyr. Jag vill kunna ha den höst, vinter och tidig vår. Vindfleece är ju bra för det tål ju vind och lite regn men det är ju frågan om den är tillräckligt varm på vintern. Sen vet jag ju iof sig inte om jag kommer att böra om det är snöstorm ute men det blåser mycket i skåne så vind måste den tåla.

Vad finns det för vindfleecejackor och hur funkar det på vintern?
En bekant till mig sa att hon hade burit i pop's gravidjacka hela vintern när hennes barn var små och den är i windstopperfleece. Hon hade bara haft bekvämare under på armarna. Sa att sjalen ju värmer ganska mycket också. Jag väntar på en mam bärjacka i fleece. Så jag hoppas att den ska funka i vinter också. Annars får jag väl dra på mig skidjackan. Vi bor också i Skåne.
Av Ismön
#9286130
Hittar svar på de flesta av mina frågor i den här tråden men en finns kvar.

När är det för kallt att bära ute?
Såg att nån burit i -25.
Hur kallt är för kallt?
Tänkte börja med att dra på pojken overaller och underställ i ull
samt benvärmare och ulltossor och sen se om det är bättre att
investera i en bärjacka av något slag.

Jag minns också att back in the day när man var liten så smetade
morsan in en med nivea och vaselin(?) i ansiktet. Är det något
man bör göra? :?
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9286136
Jag har nog ingen gräns direkt för vad som är för kallt, mycket beror ju på hur länge man tänker vara ute också. Men generellt skulle jag föredra att bära jämfört med att köra vagn om det var riktigt kallt.
Användarens profilbild
Av Kristina
#9286189
Sanna81 skrev:Jag har nog ingen gräns direkt för vad som är för kallt, mycket beror ju på hur länge man tänker vara ute också. Men generellt skulle jag föredra att bära jämfört med att köra vagn om det var riktigt kallt.
Exakt, bättre koll på barnet än i vagn. Och när det är -25 vill man inte gå långpromenader ändå och då är det ju så kort stund man är ute så det hinner knappast bli farligt. Se bara till att ansiktet är väl skyddat, de kallaste dagarna använde jag både väpnarluva och buff på barnet så bara ögonen syntes.
Användarens profilbild
Av Carolinah
#9287029
Jag kan bara säga att jag ångrar så sjukt mycket att jag inte köpte en bärjacka redan förra vintern, tyckte det var så drygt att svettas i jacka och allt och sen böka på sele, unge och bärskydd mm, sen blev det knöligt med sele/sjal över vinterjackan också. Men jag var lite snål och tänkte att bärjackan inte skulle komma till användning så mycket, men tyvärr bar jag mindre ute pga att det kändes för drygt ibland med allt bök.
Av Sofie
#9287036
När man bär i bärjacka så delar man med sig av sin kroppsvärme till barnet och varmluft strömmar upp ur hålet i jackan upp runt ansiktet på barnet. Dessutom kan barnet vända ner ansiktet mot förälderns rygg/bröstkorg och tryna ner sig om den fryser om näsan :)

Så länge man känner sig lagom varm själv och har en bra mössa på barnet, gärna en som täcker sidorna av ansiktet, så har jag svårt att se någon nedre köldgräns på bärning :tumup:
Användarens profilbild
Av anna76
#9287166
... Och jag *tror* att du ska undvika vaselin och nivea som är vattenbaserade! de gör mer skada än nytta :wink:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?