Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SaraLj
Dorotea skrev:
ellla skrev:
Dorotea skrev:Mina kardor har rostat. :( Det har aldrig hänt förr. Kan det vara för att jag limmade på ett ställe med Karlssons Klister? :hmm: Det känns inte som att det borde vara rostframkallande.
Ullen blir orange :roll: men redan efter några tussar verkar det ha rensats ut, liksom. Men jobbigt ändå. :(

ÅH, vad jag önskar mig ett enklare sätt att karda ullen. :gaah: Men kardmaskin är DYYRT.
jag tror inte att det beror på klistret. Mina äldre kardor rostar om de ligger oanvända för länge de med. Jag brukar köra mer otvättad ull i dem då :)

Ja, en kardmaskin står på önskelistan här med....
Det är så konstigt att det här är första gången som de rostar - mamma köpte dem innan jag föddes, dvs de är minst 30år gamla... och de har inte använts regelbundet alls, men det här är första gången de rostar.

Nåja, jag kör igenom dem ordentligt med skräpull.
Skumt! Mina var jättrostiga när jag fick dem men efter kardning så har den försvunnit. Den ullen som jag har kardat har varit brun så jag har inte brytt mig om rosten. MEN nu börjar mina kardor släppa piggar. De går visserligen ganska lätt att plocka bort när jag spinner men risken att jag river mig är överhängande och piggarna ska ju vara på kardan... :-( (ja ja jag har ju klagat på mina kardor förr...)
Användarens profilbild
Av solängel
Tipsar om att det finns lösa kardmattor att köpa. Lite billigare än helt nya kardor, och så kanske man gillar sina gamla, nötta handtag.
Användarens profilbild
Av Smilla103
Hej! :D
Jag var vid Gräfsnäs slott i helgen, och de hade öppet ngn hantverksbod där.... så nu vill jag spinna och växtfärga mitt eget garn :)
Tanterna där, hade iochförsig inte spunnit själva, men de hade gjort såå fina sjalar av eget garn.
Jag har en 92 årig gubbe som åker förbi mitt, com har får lite längre bort...hörde att ett tag hade han grävt ner sin ull för att det inte fanns ngn som ville ha den. Tänkte jag skulle se om jag kan få av honom och se om jag kan fixa fram några kardor...
... :D Vad jag vill komma till är att jag kommer nog att smyga lite i tråden, och be om tips och råd från er :D
Användarens profilbild
Av melon
Jag har vinterekiperat maken med handspunnet och handstickat :D Targhee i färgen Magic Carpet från Crown Mountain som spanns till tre singlar och sedan tvinnades ihop till ett ganska tunt tretrådigt garn, 21wpi, 900 meter på 180 gram. Både mössan och kragen är stickade efter mönster ur Sticka småvarmt, och det gick åt totalt 410 meter, alltså har jag hälften kvar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av melon
Smilla103 skrev:Hej! :D
Jag var vid Gräfsnäs slott i helgen, och de hade öppet ngn hantverksbod där.... så nu vill jag spinna och växtfärga mitt eget garn :)
Tanterna där, hade iochförsig inte spunnit själva, men de hade gjort såå fina sjalar av eget garn.
Jag har en 92 årig gubbe som åker förbi mitt, com har får lite längre bort...hörde att ett tag hade han grävt ner sin ull för att det inte fanns ngn som ville ha den. Tänkte jag skulle se om jag kan få av honom och se om jag kan fixa fram några kardor...
... :D Vad jag vill komma till är att jag kommer nog att smyga lite i tråden, och be om tips och råd från er :D
Spännande! Det är en mycket rolig hobby. Vet du vad gubben har för får?

Ett bra tips är annars Oskar i Hökerum som har 300 finullsfår. Jag var där i början av augusti och fick välja och vraka bland hans nyklippta ull. :loving: Nu är allt tvättat och jag ska snart börja karda.
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:Åh så jag har saknat min spinnrock... Idag ska jag ha en riktig pysseldag :)
Å så roligt! En hel dag med bara ull.

Jag har precis bokat en spinnkurs i oktober ihop med en spinnkompis :vågen:
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
ellla skrev:Åh så jag har saknat min spinnrock... Idag ska jag ha en riktig pysseldag :)
Å så roligt! En hel dag med bara ull.

Jag har precis bokat en spinnkurs i oktober ihop med en spinnkompis :vågen:
ja, jag passar på. Terapi kallar jag det :D
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
:vågen:

Bombay dreams?
först forest, sen när jag har lite spolar lediga då ska jag LEKA!
Användarens profilbild
Av ellla
Dorotea skrev:Höstens projekt går långsamt framåt: JAg har snurrat ihop nästan 300g garn nu, från eget får, mha egna handkardor och egen slända :lol: Det ska bli vantar är det tänkt. Men nu har jag kört fast för jag ska färga det också men jag har slut på alun och vinsten. Plus att jag inte har hunnit samla ihop tillräckligt med färgsvamp. Så det får ligga och vänta ett tag... jag kanske måste spinna lite mer under tiden :hmm:
vilka svampar färgar du med?
Användarens profilbild
Av ellla
Spännande! Jag har aldrig färgat med svamp...

En kompis pratar varmt om en ticka som ska ge lila färg, det är kanske lysticka då! (jaghade hoppats på violticka, lättare att hitta :))
Användarens profilbild
Av Smilla103
Blodspindling - ger en härlig, mörkröd färg, men svamparna är små och svåra att hitta. Eftersom det är smidigast att färga med torkad svamp så är det inga problem, man samlar på sig under hela säsongen och kör ett bad när man fått ihop tillräckligt. Man ska ha 40g till 100g garn, jag har 10...

Rödskivig spindling - ger också röd färg, men lite dovare. Man kan färga med bara hattar och får då en kall röd färg, och bara fötter och då får man mer gulrött. Eller hela så får man nåt mittemellan. ;) Den går att hitta i större mängder men de har inte kommit upp ännu. I fjol fick jag tillräckligt för att färga garn till en hel tröja :vågen:

Grönköttig spindling brukar jag bara hitta någon enstaka utav, men de ger fantastiskt fina rödorange färger :vågen: i flera bad som alla har bra ljushärdighet.

Rödbandad skivling färgade jag med i fjol, de finns i MASSOR och ger en brunrosa färg, typ hudfärgad. Jag har tänkt att den är nog bra om man vill göra dockor! :D I år har jag inte plockat några men de har kommit upp nu och står precis överallt så jag kanske faller för frestelsen :mrgreen:

Rören från soppar, fr.a karljohan, ger gul färg. Jag har satt igång ett sånt bad nu med obetat garn, får se om det fäster nånting.

Tickor ger bra färg, men de är jobbiga att hacka... :roll: man borde nog ha yxa egentligen :roll: Jag färgade en hel del i våras med olika tickor. Klibbticka finns på varenda granstubbe i skogen och ger en brunorange färg som jag tycker är jättefin :heart: och så luktar det gott när det kokar, tycker jag iaf :lol: Fnöskticka kan man också färga med men jag kommer inte ihåg om jag har provat det :hmm:

Jag har ännu inte kommit mig för att färga med sammtesfotad pluggskivling - jag har ett litet lager nu. Om man höjer pH i badet mha ammoniak så kan man få grönblå färger, det verkar väldigt spännande :D men ammoniak luktar hemskt illa så jag tänkte försöka hitta en kokplatta så att jag kan stå ute med det.

Det var några exempel :tumup: p åsvampar som jag hittar i min svampskog, som är precis i närheten här, dvs mest granskog. Jag ska ge mig ut och leta i nån mer talldominerad skog för att se om jag kan hitta andra sorter också. Lysticka vill jag ha :eld: för den ger supervacker lila färg mha förhöjt pH, men jag har inte hittat nån.[/quote]

Oj va imponerad jag blir :) Vad du kan....jag vill oxå lära mig :)
Användarens profilbild
Av Smilla103
melon skrev:
Smilla103 skrev:Hej! :D
Spännande! Det är en mycket rolig hobby. Vet du vad gubben har för får?

Ett bra tips är annars Oskar i Hökerum som har 300 finullsfår. Jag var där i början av augusti och fick välja och vraka bland hans nyklippta ull. :loving: Nu är allt tvättat och jag ska snart börja karda.

Hej!
Gubben har gotlandsfår...

Men han i Hökerum...det är väl säkert hans får jag ser när jag kör ut från Komskälet till 40:ian...
Vill du pm:a mig hans nr. eller är det bara att åka dit? Då får du gärna pm:a vägbeskrivning ;)
Vad fick du betala?
Tack för tipset :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 46
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?