Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Cärlek
Vilket är egentligen bäst ur miljösynpunkt?
(Tror) jag vet att för bambu skövlas, bla tråkiga resultat, pandornas mat och de är utrotningshotade. Men det finns ju ekologiska bambusjalar, hur funkar det då?
Om hampa vet jag inget alls....

Någon här som är insatt?
Användarens profilbild
Av God_cares
Jag har förstått det som att bambu är bra för att det växer så oerhört snabbt men tassar för bättre svar :)
Användarens profilbild
Av tweed
Rent odlingsmässigt är den väl många gånger bättre än bomull, men just tillverkningsprocessen är ju minst sagt tveksam :?
Det finns olika sorters viskostillverkning, där lyocell väl anses som mer miljövänlig, där finns kemikalierna i ett slutet kretslopp och återanvänds hela tiden för att använda så lite kemikalier som möjligt.
Det som stod i ditt inlägg om den biologiska nedbrytbarheten och det antibakteriella har jag inte läst om eller tänkt på innan. Intressant det här!
Användarens profilbild
Av HannaGerda
kvarnkvik skrev:Rent odlingsmässigt är den väl många gånger bättre än bomull, men just tillverkningsprocessen är ju minst sagt tveksam :?
Det finns olika sorters viskostillverkning, där lyocell väl anses som mer miljövänlig, där finns kemikalierna i ett slutet kretslopp och återanvänds hela tiden för att använda så lite kemikalier som möjligt.
Det som stod i ditt inlägg om den biologiska nedbrytbarheten och det antibakteriella har jag inte läst om eller tänkt på innan. Intressant det här!
Så har jag också fattat det nu när jag läst lite.. att den stora stora fördelen med bambu är att den växer så snabbt, kräver väldigt lite vatten och inte påverkas av skadedjur som man behöver använda massa skit mot. Men att för att producera sådant bambutyg vi vill ha i kläder krävs det rätt mycket kemikalier.

Jämför man med andra textilier som både kräver mycket skit vid odling och skit vid produktionen av tyg så måste ju bambu helt klart vara bättre ändå?

Mycket intressant.. jag har inte reflekterat över det alls. Jag har bara köpt det som skrivs om att bambu är så bra och miljövänligt och en naturprodukt osv.
Av Cärlek
Tack för era svar! Och för länkarna, nu ska här läsas :vågen:
Av Cärlek
Har nu nördat runt på nätet några timmar och jag lutar starkt åt hampahållet. Tror nog eko-bambu kan vara bra också. Testa att googla på hampatextil och bambutextil!

Det är så tråkigt bara (om) att man inte kan lita på det alla tillverkare skriver!

Hittade andra intressanta/bra sidor också

http://www.hampatextil.com/default.html
http://ecofashion.nu/

Så jag tänker som första sjal beställa en MamEco som består av eko-bomull och hampa. Valet stod till slut mellan en sådan och en Aldoria bambu soft men efter vad jag har läst är MamEco stadigare än Aldorian och passar nog mig bättre.
Gör ju inget att den har ett bra pris dessutom :) Hoppas att den är bra!! Så blir det nog en vävd i eko-bambu senare :)

Nu ska jag fortsätta nörda in mig :D
Användarens profilbild
Av Rawa
kvarnkvik skrev:Rawa är bra på det här med textila material, vi får hoppas att hon hittar hit :D
*tass* 8)
Användarens profilbild
Av tweed
:tumup:
Rawa skrev:
kvarnkvik skrev:Rawa är bra på det här med textila material, vi får hoppas att hon hittar hit :D
*tass* 8)
Användarens profilbild
Av Ingrid
Det stämmer ganska bra med vad jag också har kunnat få fram om bambu. Jag har varit i kontakt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval angående Bra Miljövalsmärkning av våra bärsjalar. Och tidigare har man angett att bambu har varit bra, pga att odlingen av bambu är så pass mycket bättre än odlingen av bomull. Men nu vill man gå vidare och se till att beredningen av bambufibern också blir miljövänlig. Och då är det som sagt slutna kretslopp som gäller, då kemikalierna kan återanvändas om och om igen. När det är trikå vi talar om. Vävd bambu kan som sagt lättare beredas på ett annat sätt, med mer mekanisk bearbetning, om jag förstått saken rätt. Jag fick en tjock bibba som pdf-fil förra året från Naturskyddsföreningen om tillverkning av bambu, som jag hade tänkt läsa, men inte hunnit pga en allmänt överbelastad situation rent privat. Tyvärr. Men jag kan nog leta fram den och maila över, om det är någon som är intresserad. Sedan håller de på och reviderar och tar fram riktlinjer för Bra Miljöval av bambuprodukter. Så det kan vara intressant att se vad de säger. Naturskyddsföreningen är ju opartisk och intresserad av miljön i första hand, så jag tycker de känns tillförlitliga.

När det gäller det antibakteriella, så har jag också hört att bambuviskos inte ska kunna behålla den egenskapen, men på det tyg som är i våra bärsjalar har tillverkarna gjort laboratorietester just på det, och det har faktiskt signifikant antibakteriella egenskaper trots att det är bambuviskos. Så just det är nog lite oklart.

På det hela taget tyckte i alla fall den representant som jag talade med på Naturskyddsföreningen att bambuviskos var ett bra alternativ jämfört med bomull ur miljösynpunkt.
HannaGerda skrev:
kvarnkvik skrev:Rent odlingsmässigt är den väl många gånger bättre än bomull, men just tillverkningsprocessen är ju minst sagt tveksam :?
Så har jag också fattat det nu när jag läst lite.. att den stora stora fördelen med bambu är att den växer så snabbt, kräver väldigt lite vatten och inte påverkas av skadedjur som man behöver använda massa skit mot. Men att för att producera sådant bambutyg vi vill ha i kläder krävs det rätt mycket kemikalier.

Jämför man med andra textilier som både kräver mycket skit vid odling och skit vid produktionen av tyg så måste ju bambu helt klart vara bättre ändå?

Mycket intressant.. jag har inte reflekterat över det alls. Jag har bara köpt det som skrivs om att bambu är så bra och miljövänligt och en naturprodukt osv.
Av Cärlek
Vad smart att kontakta Naturskyddsföreningen! Intressant läsning, tack för det!
Kontrar med lite mer om hampa :D

Kanske ska kontakta dom angående hampa också. För som jag förstod av det jag läste så krävs inga bekämpningsmedel eller annat för odlingen och för att kunna få användbara fibrer till textil ska hampan vattenrötas innan, utan kemikalier vad jag förstått. Svårt att hitta om fiber- och textilframställningen!

Sökte på hampa på deras hemsida och fick upp 6 artiklar, detta är länk till en av dom:
http://www.naturskyddsforeningen.se/upl ... fibrer.pdf

"Naturskyddsföreningen har gjort en kartläggning av några nya textilgrödor. Hampa och
nässla är exempel på grödor som får gott betyg i kartläggningen av textilgrödor. Viktigt att
notera är att kartläggningen inte tar upp miljöeffekter vid själva fiberframstälningen." -Citat från länken

Sånt här är så intressant och kul!
Användarens profilbild
Av Rawa
Ja, det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till och flera har redan tagits upp :tumup: . Bambu är mindre platskrävande genom hela beredningsprocessen och mindre resurskrävande under odlingen.

Bambun kan rötas, bråkas och spinnas som en stjälkfiber (precis som lin och hampa) men bambufiberna sitter hårdare och kräver längre rötning och hårdare bearbetning än hampa och lin så där vinner hampan.

Bambu lämpar sig mycket bra för tillverkning av regenatfibrer (viskos, HWM, lyocell mfl) och i konsumentled specificeras ofta inte vilken tillverkningsprocess som används utan man gör bara skillnad på viskos, acetat och triacetat (de två senare lämpar sig INTE till blöjtillverkning).

Hampa är väldigt likt lin i sina egenskaper och de är båda en stjälkfiber. Växten skördas, rötas, häcklas, bråkas, kammas osv. Av fiberna spinns garn. Den växer fort och ger större mängd slutprodukt/areal än lin. Alla typer av hampaväxter har varit förbjuden att odla i en stor del av världen oavsett om de haft hög eller låg thc-produktion så därför är det här ett relativt nytt användningsområde för hampa, idag finns möjlighet att söka tillstånd att odla hampa med låg thc-halt i bladen både i Sverige och USA mfl länder och hampa tas på allvar som textil fiber.

Hampa och bambus egenskaper skiljer sig markant i slutprodukten. Regenatfibrer av bambu är flexibla, känns mjuka och förblir mjuka även när de hängtorkas medan hampafibrer är ganska styva och känns hårda när de hängtorkas, ibland kan tyget till och med kännas vasst.
När man väljer utformning av en produkt och även när man själv väljer vad man ska köpa så är det här en viktig faktor, att inte välja bara det ena eller bara det andra utan istället kombinera på bästa sätt ger mesta möjliga både för konsumenten och miljön i slutändan.
Hampaprodukter som ska bäras mot huden består ofta av en blandning av hampa och bomull (både i blöjor och i bärsjalar tex Mam Eco) som ger ett mervärde för båda materialen, bomullen hjälper tyget att förbli mjukt när det hängtorkas och hampan har större absorbtionsförmåga och minskar benägenheten att mögla samt bakterietillväxt.
Bambuviskos brukar tillverkas i blandningar tillsammans med en liten mängd polyester och/eller lycra, de minskar benägenheten att krympa, ger bättre slitstyrka och bättre formfasthet (att produkten återgår till sin tänkta ursprungliga form).

Jag har själv valt hampa i inlägg till pocketblöjor av olika slag men bambu som innermaterial i pockets samt som ytskikt på prefolds.
Inlägg i bambu eller hampa bör gå att vika ut eller på annat sätt kunna sära i flera lager när de ska torkas för båda materialen har hög absorbtionsförmåga och inläggen kan ta många dagar på sig att torka annars, tack vare båda fibernas egenskaper tar de inte skada av lång torktid men som konsument är det rent ut sagt skitjobbigt :wink: .

I helhetsperspektivet så är tvätt och skötsel en ganska stor del när det gäller tygblöjor eftersom de används många gånger under lång tid. Så ett lite sämre val ur produktionsvinkeln kan ge ett bättre val i slutändan, men bäst är som sagt att välja rätt material på rätt plats :tumup: .

Lite OT-kuriosa:
De mest lättodlade och lättberedda fibrer vi har är Sisal och Jute, dock är den mycket känslig både för nötning och den ruttnar när den blir fuktig eller våt. Det är faktiskt den mest använda textila fibern också trots att den inte används i klädtillverkningen alls! Det är en engångsfiber kan man säga och används i marktäckande dukar, transportsäckar till mat och andra varor, i rep mm.
När jag läser om engångsblöjor med Bambu blir jag lite tveksam varför man inte använder en fiber som Sisal eller Jute som har samma goda uppsugningsförmåga men som lättare kan brytas ner och komposteras :hmm: .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?