Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lejoninnan
Jag har inte riktigt fått kläm på klädseln ännu, så hjälp mig gärna med att beskriva hur ni gör och vilka lösningar ni gillar - och posta sååå gärna bilder också!

Vad har ni under bärsjalen, när det är ruggigt eller varmt? Vad drar ni på er för jack-igt över, och drar ni det över bebisen i sjalen - och hur handskas ni med puckelryggen som blir av allt tyg? Men allra allra mest undrar jag hur ni klär er under sjalen för att smidigt kunna amma utan att ta av sjalen??

Det kanske låter som en tramsig fråga men utan vana så blir det ett riktigt huvudbry varje gång jag ska ut. :hmm:
Av mammatillE
Kort svar.
Jag gillar bärjacka när det är kallt, bär-regnponcho när det regnar och min nya Lenny lamb bärfleecetröja när det är mittemellan :)
Vid magbärande funkar gemensam stor kofta också. Jag tycker det är skönast med något tunt lager kläder under sjalen och sen gemensamma ytterplagg!
Av Sofie
Oftast har jag linne under sjalen. Om jag behöver ärmar så tar jag en kofta eller skjorta utanpå sjal och allt. Åtminstone såhär de första månaderna.

Utanpå allt jacka med bärpanel :tumup:
Användarens profilbild
Av LillaMy84
Glömde, jag brukar knyta på mig sjalen hemma, trots att jag bär i vävd, om vi ska nånstans med bil först.. då slipper jag stå ute och ta av mig till linne för att knyta:) ( jag fixar inte riktigt knöliga kläder mellan mig och barn) då har jag oftast linne, sjal och nån zippertröja och så jacka ytterst:)
Av Lejoninnan
Sofie skrev:Oftast har jag linne under sjalen. Om jag behöver ärmar så tar jag en kofta eller skjorta utanpå sjal och allt. Åtminstone såhär de första månaderna.

Utanpå allt jacka med bärpanel :tumup:
Tack för svaren, snabb fråga före sänggående - vad är bärpanel?
Jag klär ofta på mig och barnet så lite som möjligt under sjalen, det blir så knöligt och svettigt annars. Hon vill amma ofta, ofta, så jag ser till att ha en tröja som möjliggör det. Antingen en boobtröja eller en med rejäl uringning så att jag kan lirka upp brösten ur uringningen till dottern. Jag föredrar att ha linne eller tshirt på mig, blir ofta för varm med långärmat, även på vintern.

Över oss har vi sedan utifrån hur kallt eller varmt det är en eller två jackor som jag knäpper om oss båda. Jag har ingen speciell bärjacka, utan en stor fleecetröja och en stor vanlig jacka som vi båda får plats innanför. När det regnar så har vi en stor regnjacka som vi delar på. Sedan har dottern en sydväst på sitt huvud och jag huvan från jackan.

När jag bär på ryggen blir det lite krångligare onekligen, eftersom jag inte äger någon bärjacka. Då brukar jag om det behövs ha på mig en tunnare tjocktröja eller om det är väldigt kallt, en jacka också. Sedan får barnet ha kläder efter väder på sig innan vi knyter på oss sjalen.

Förra sommaren då det var varmt och svettigt hade jag ett linne och bebisen ibland bara blöja på sig i sjalen, det blev varmt nog ändå i solen. Sedan en solhatt på bebisen och en tunn scarf som jag knöt runt bebisens ben för att skydda dem från solen.
Användarens profilbild
Av nalimea
Det jag tycker är meckligt är att undvika hud mot hud, få saker är mer obekvämt. Ett linne måste inte vara så urringat för att hennes kind ska klibba fast liksom. :roll:

Utanpå, nu när det är fööööör varm för bärjacka har jag det som funkar. På ryggen sover min skrutt nästan jämt så huvudet kan hamna under tröjan. Knäpp-kofta är ju lugnt på magen.
stjäl tråden lite..

amma i sjal! jag knyter omslutet kryss med vävd långsjal. bebis sitter ju ovanför tuttarna med huvudet och jag har inga megaboobs som jag kan slänga upp. hur gör jag då? när jag ska amma i sjalen får jag liksom knyta upp lite, skumpa ner bebis till värsta oergonomiska ställningen(för mig), amma bebis och sen skumpa upp igen till rätt position och knyta.

är det så man gör när man så "smidigt ammar i sjalen"? eller är det bara smidigt för dom med megatuttar?

tyckte det var så bra svar här med vad man ska ha på sig osv och kände att denna frågan kanske passar in LITE iaf. :)
Av Sofie
Väldigt osmidigt att amma i sjal för de med stora bröst har jag förstått :)

Jag ammar nästan konstant när jag bär småtting i sjal. Jag knyter helt enkelt så långt ner som krävs och får näst intill aldrig ont i rygg eller axlar.
Funkar inte det så får man nog skumpa ner och upp och knyta om typ.
Meitai tycker jag om att amma i också!
Användarens profilbild
Av nalimea
thowida skrev:aldrig hud mot hud när de sover, alltid en lite lapp eller liknande under huvudet på barnet.
Men precis... Fsdt den där lappen sitter ju inte kvar efyr stt hon gruffat och stånkat sig till sömns liksom. :roll:
Och på ryggen är det ju värdelöst pn man råkar ha något som visar för mycket ok.
Så en gravidgarderob, en annan till amning och den i sin tur behöver anpassas eftet stt bära. Och så ytterligare en för när man bär utan stt amma. :gaah:
Nej, men...man får ju sanneligen tänka sig för när man klär sig på morgonen!
Användarens profilbild
Av LillaMy84
Poncho:
Klipp sönder den på kortsidan ungefär halva längden. Ta filten på ryggen, knyt de nedre ändarna runt midjan men barnets fötter innanför och ta de övre ändarna i kors över dina axlar och lås fast i sjalen/selen i armhålorna
Du har ingen bild att visa? :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?