Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

morgon skrev:Skulle ni uppmuntra förskolepersonal att våga pröva att bära med bra bärhjälpmedel? T ex om det var någon liten som nyss hade börjat och var orolig, eller i stället för vagn på utflykter?
Jag bar C daglien i sele på ryggen fram tills hon var runt 3. När hon var ca 2,5 fick jag ett dagbarn som jag bar i stort sett dagligen fram tills han slutade en månad innan F föddes. Jag bar honom på ryggen fram till jag var gravid i 8:e månaden. Samma sak med C.

Jag har aldrig burit F lika mycket som C och därmed har jag tappat mycket av muskulaturen i ryggen och blir numera snabbare trött än vad jag blev fram tills dess F föddes.

Som svar på ovanstående fråga skulle jag säga ja, det är toppen om fsk-personal vågar prova. Det jag dock tycker man ska vara tydlig med är att man faktiskt kan bli riktigt trött i ryggen även med ergonomisk sele eller sjal om man är ovan vid att bära.

Och man måste utgå ifrån barnet. Vissa barn vill inte bli burna i sele utan i armarna :loving: och då blir det tungt...
När bär ni?
Varför - av vilka anlednignar?

Oftast när vi är ute i naturen på ett sätt eller annars, när inte vagn fungerar eller vi inte orkar ta med den, typ när vi reser, vid sjukdom

Hur bär ni dem? Hur länge i taget?
I princip enbart på ryggen, i sele, vid sjukdom ringsjal eller i undantagsfall vävd sjal på mage. Är vi ute i naturen eller på resa kan det ju bli upp till 3-4 timmar i sträck, men också korta 15-20 minuters pass mellan "gå själv"-sessionerna.

I vilken typ av bärhjälpmedel?
Övervägande sele

Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet?
Nej. (inte om jag inte slarvat med inställningarna). Det händer att jag får träningsvärk i benen, jag upplever att det är benen som jobbar hårdast när jag bär, inte ryggen, näst hårdast är magen, även magmusklerna får sig ett litet träningspass när man bär på ryggen.

Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall?
Jag ser till att jag ställer in selen rätt och att jag har en bra sele med rejält bra avbärarbälte.

Något annat du vil lberätta?
Jag tycker det är synd att bli begränsad i vad man kan göra bara för att man inte kan komma fram med vagnen, köra tillräckligt många barn i vagnen. När lillebror kom hade vi ju honom i sele och storebror i vagnen, eller så bytte vi (till storebrors förtjusning!) På det sättet behövde vi ingen dubbelvagn. För en förskola skulle det ju vara mycket lättare att komma iväg om de kunde sätta 2 barn i en dubbelvagn och ha ett (mindre) barn i en sele på ryggen. Då kan varje förskollärare transportera 3 barn. På vår förskola får de små barnen ofta avstå utflykter av praktiska skäl (de kan bara köra 2 barn per pedagog och går 2 pedagoger, alltså 4 barn i vagn och sedan barn som kan gå själv där i mellan.)
morgon skrev:Skulle ni uppmuntra förskolepersonal att våga pröva att bära med bra bärhjälpmedel? T ex om det var någon liten som nyss hade börjat och var orolig, eller i stället för vagn på utflykter?
Min bror jobbar som förskollärare och han bar just ett sånt barn i ringsjal, det fungerade utmärkt.
När bär ni?
Till och från dagis, tåget, när vi går till stan, på affären, om jag har trötta och gnälliga barn hemma och jag behöver göra annat.
På ryggen mestadels, i sjal eller sele (Boba) eller Mei Tai. Allt från 10 minuter upp till många timmar
Slippa vagn, det går fortare att hon sitter på min rygg än att vi går, för att hon inte orkar gå jättelångt, för att hon är trött, gnällig eller sjuk
Vävd långsjal, ergonomisk sele eller Mei Tai.
Nej men om det blåser ute och jag blir kall i nacken när jag bär så får jag spänningshuvudvärk
Jag använder en varm sjal runt halsen när jag bär ute
Min lilla är 2 år och stora är 4 och båda bärs även om stora går mest numera men fram tills hon var 3 bars hon väldigt mycket. Lilla bärs fortfarande mer eller mindre uteslutande när vi är ute och går.
Marina skrev:
Min bror jobbar som förskollärare och han bar just ett sånt barn i ringsjal, det fungerade utmärkt.
Jag har just funderat på att föreslå ringsjal till personalen på Ls förskola, då de fått in 1-2 ettåringar som inte går än, som de bär mycket, särskilt ute. Att ha på ryggen tror jag skulle bli rätt bökigt, då det är mycket upp och ner, även med de små barnen, de kryper ju ändå runt en del själva. Nu ska jag svara på frågorna också :D
När bär ni?
När det är för krånglig terräng (trångt som i stan, knöligt som på landet) för vagnen eller när L egentligen ska gå själv, men kan behöva lite hjälp dit (som i helgen när vi var på bussutflykt och vi skulle flytta oss 200 meter från bussen till huset vi skulle vara i, då var det lättare att ta henne i selen).

I sele på ryggen, allt från 5 min till 2 timmar.

Transport. Ibland även för att L vill bli buren hemma, men då blir hon ofta arg över att bli buren i selen.

Sele.

Nej.

Något annat du vill berätta?
Tror att förskolepersonal skulle ha mycket ut av att ha en ringsjal till de små barnen. Här slutar det ju med att de bär ändå, trots att de får ont i ryggen.
När bär ni? På promenader, i hemmet när sonen vill, alltid vid läggning.

Hur bär ni dem? Hur länge i taget? Ute bär vi antingen i armarna eller i sele, inne oftast i armarna för då vill han upp och ner och hit och dit :), vid läggning alltid i selen av märket Beco.

Varför - av vilka anlednignar? För att han vill det, och för att det är oerhört praktiskt och mysigt.

I vilken typ av bärhjälpmedel? Ergonomisk sele, Beco.

Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet? Nej aldrig. Och jag är liten till storlek och tränar inte. Dock kan jag få träningsverk i mina biceps om jag burit i armarna en lång stund.

Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall? Väljer ergonomiska selen istället för att bära i armarna.

När bär ni?
Till och från förskolan. Promenader på stan eller i skogen. Ibland hemma vid tex matlagning.

I sjal eller sele. Till FK tar det fem minuter, promenader och utflykter kan bli två timmar, typ.

För att inte behöva släpa på vagnen. Om barnet själv fick välja skulle vi bara använda den eländiga paraplysulkyn, allt annat möts av motstånd just nu.

Ergo eller långsjal.

Jag får ont i ländryggen oavsett bärsätt. Pappan kan bära hur länge som helst utan att få ont.

Jag skulle tro att allmän styrketräning skulle hjälpa mig, men det blir inte av...

Så därför frågar jag efter era erfarenheter av att bära "större" barn.
När bär ni? Till dagis, på stan, i skogen, när han är trött och inte orkar gå, när vi har bråttom, vid matlagning, när han behöver komma till ro, vid nattning, när han ska sova när vi är ute på språng
Hur bär ni dem? rygg, höft och mage
Hur länge i taget? allt från 5 min till flera timmar
Varför - av vilka anlednignar? praktiskt, när man bär på höften är det lätt att prata och titta på saker.
I vilken typ av bärhjälpmedel? Ergo-sele, långsjal på magen, ringsjal
Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet? Det har hänt när jag inte ställt in selen ordentligt eller slarvat med att dra åt ringsjalen
Kan man förebygga det på något sätt? hur gör du i så fall? ha koll och använda bra skor
Något annat du vil lberätta? När barnet blir så pass stort att det kan prata kan man ha en dialog kring bärandet. Ibland vill E åka vagn och då är det (nästan alltid) bara att gilla läget. ;)
*tass* och återkommer

Vilken bra tråd! Även till andra syften än TS. man glömmer liksom å fårga sig själv...

Men grannen som har en 1-åring nu sa ngt om att han hade henne på armen när han lagade mat igår, då är det spontana förslaget bärdon!
morgon skrev:
Cilia skrev: Det jag dock tycker man ska vara tydlig med är att man faktiskt kan bli riktigt trött i ryggen även med ergonomisk sele eller sjal om man är ovan vid att bära.
Ja! Det var ju det jag funderade på. Moggleif antyder ju något åt samma håll också men menar, om jag förstår det rätt, att man får skilja på trötthet och ömhet pga sned/överbelastning? :hmm:
Jag håller med Cilia. Man kan inte jämföra någon som burit i princip dagligen från det att bebisen är nyfödd och sedan uppåt i ålder med någon som är helt ovan vid bärande som "rivstartar" med ett större barn direkt. Då måste rätt muskler få en chans att stärkas gradvis innan det är lika bekvämt som för en van bärare.

Jag, som bär dagligen och har gjort sedan första barnet föddes 2005 och senast idag burit treåringen en timme på ryggen och tvillingarna x antal timmar får ont när jag bär oavsett bärredskap och hur noggrann jag är, men det är ändå mycket mycket mindre än vad jag skulle haft om jag inte haft mina ergonomiska bärmojer till hjälp och inget som hindrar mig från bärande. Jag har kass rygg sedan tonåren och är van att ha mer eller mindre ont konstant. Min man som bär nästan lika mycket som jag känner också av att det gör ont efter några timmar, trots att han är mer vältränad. Han får framför allt ont i fötter och knän.

Min mamma (som är förskollärare sedan många år med utslitna handleder med artros samt dålig rygg) har svårt att bära i famnen bara så henne sätter jag upp bebis på ryggen på när jag behöver bärhjälp när hon är här. Det funkar, men inte länge, innan hon får ont. Då är det ändå en knappt sjukilosbebis det gäller, jag skulle inte med gott samvete be henne ha trettonkilostreåringen i sele...

Till någon som ändå går och bär en massa så skulle jag definitivt absolut rekommendera någon bra bärmoj, däremot om det går bra även utan bärande så skulle jag nog inte vilja ändra på det.
vovvemor skrev:
morgon skrev:
Cilia skrev: Det jag dock tycker man ska vara tydlig med är att man faktiskt kan bli riktigt trött i ryggen även med ergonomisk sele eller sjal om man är ovan vid att bära.
Ja! Det var ju det jag funderade på. Moggleif antyder ju något åt samma håll också men menar, om jag förstår det rätt, att man får skilja på trötthet och ömhet pga sned/överbelastning? :hmm:
Jag håller med Cilia. Man kan inte jämföra någon som burit i princip dagligen från det att bebisen är nyfödd och sedan uppåt i ålder med någon som är helt ovan vid bärande som "rivstartar" med ett större barn direkt. Då måste rätt muskler få en chans att stärkas gradvis innan det är lika bekvämt som för en van bärare.

Jag, som bär dagligen och har gjort sedan första barnet föddes 2005 och senast idag burit treåringen en timme på ryggen och tvillingarna x antal timmar får ont när jag bär oavsett bärredskap och hur noggrann jag är, men det är ändå mycket mycket mindre än vad jag skulle haft om jag inte haft mina ergonomiska bärmojer till hjälp och inget som hindrar mig från bärande. Jag har kass rygg sedan tonåren och är van att ha mer eller mindre ont konstant. Min man som bär nästan lika mycket som jag känner också av att det gör ont efter några timmar, trots att han är mer vältränad. Han får framför allt ont i fötter och knän.

Min mamma (som är förskollärare sedan många år med utslitna handleder med artros samt dålig rygg) har svårt att bära i famnen bara så henne sätter jag upp bebis på ryggen på när jag behöver bärhjälp när hon är här. Det funkar, men inte länge, innan hon får ont. Då är det ändå en knappt sjukilosbebis det gäller, jag skulle inte med gott samvete be henne ha trettonkilostreåringen i sele...

Till någon som ändå går och bär en massa så skulle jag definitivt absolut rekommendera någon bra bärmoj, däremot om det går bra även utan bärande så skulle jag nog inte vilja ändra på det.
Precis. Jag kan bära F på ryggen om jag behöver, tex när vi är ute och vandrar, men efter 2 timamr är jag helt klart trött. Både i rygg och ben/fötter. Men det är lite grann samma sak om jag är i stan och går, går, går en hel dag. Då blir jag trött i fötterna om jag har fel skor på. Och även med rätt skor kan jag bli trött.

Allt handlar ju om vad man är van att göra. Och tyvärr vill inte F bli buren så himla mycket, så min rygg har ju blivit lite mindre stark om man säger så.
Jag bar fram tills för ett par månader sen, d.v.s. tills han var två ungefär (nu är selen utlånad till en ensamstående nybliven tvillingpappa, tyckte han behövde den mer än mig :) )
Men jag har ju bärandet färskt i minnet i alla fall!

När bär ni? I terräng t.ex. på skogspromenader, och när det är mycket folk, t.ex. på stan eller loppisar. Ett tag alltid när jag var själv med Alfie och dammsög, eftersom han var rädd för dammsugaren.
Hur bär ni dem? Hur länge i taget? I sele på ryggen, en kvart till ett par timmar.
Varför - av vilka anlednignar? Är det mycket folk och trängsel känns det tryggare och är smidigare att ta sig fram. I terräng för att det helt enkelt inte går att köra vagn. Mest av praktiska skäl faktiskt, det är ju mysigt också såklart men Alfie är egentligen väldigt nöjd i vagnen också numera. :D
I vilken typ av bärhjälpmedel? En Beco Butterfly
Får ni ont i rygg, nacke axlar/någon annanstans av bärandet? Mot slutet blev jag ganska trött i ryggen, men hade nog inte precis ont faktiskt. Han är liten och lätt för sin ålder.
Kan man förebygga det på något sätt? hur dgör du i så fall? Jag såg nog selen som förebyggande på sätt och vis, för hade jag inte burit honom i den i vissa situationer hade jag nog burit honom ändå, utan sele, och då hade jag ju säkert haft ont i ryggen...
När bär ni?
När vi ska någonstans eftersom att vi inte har vagn och loppan helst springer åt alla andra håll än åt det vi ska åt.

På mage eller på rygg. Från några minuter till 2-3h i sträck.

Som sagt loppan springer ju omkring mest, för att ta oss dit vi ska, för att söva (även om just det inte händer så ofta längre), för att hon vill bli buren.

Långsjal och boba 3g.

Lite öm som mest om jag bär i flera timmar eller loppan kastar sig en massa.

Kan man förebygga det på något sätt? hur gör du i så fall?
Inte så farligt att jag försökt ändra nått.
Jag kom och tänka på filmen Babies som följer 5(?) bäbisar i olika delar av världen under ett år. I ett klipp visas när det japanska barnet är på dagis och man ser fröknarna i bakgrunden som knyter upp barn på ryggen i meitais.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?