Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Min dotter är strax över året och går nu. Så nu har vi börjat vara ute i parken på dagarna, där Lillan får gå omkring och ta på jord och sand och lort... och bli jordig, sandig och lortig om skor, händer...ja, överallt. Jag skakade till och med ur en portion sand ur blöjan när vi kommit hem från parken idag.

Min undran är om ni har tips på hur man slipper att lorta ner sig själv och sitt bärdon när man tar hem sitt barn från lek i parken. Jag har inga barn sen tidigare, så jag är total gröngöling vad gäller detta. Vet inte hur folk gör med sina barnvagnar heller när barnen har lekt sig smutsiga. Lägger man en filt i vagnen eller struntar i att vagnen blir lite skitig?

Och vad gäller bärdon - det är ju stört omöjligt att INTE smutsa ner sig själv och sin sele eller sjal om man ska stoppa in ett lortigt barn i selen/sjalen. De gånger som vi har varit ute i parken på sistone har jag burit Lillan dit och tillbaka i ringsjalen och behövt kasta in ringsjalen i tvättmaskinen efteråt. Det känns dumt att tvätta sjalen så ofta. Dels blir den ju sliten, dels behöver jag den torr när Lillan är trött eller ledsen (och sjalen tar tid på sig att torka).

Så jag undrar - hur gör ni? Har ni en "utesjal" som bara får tillåtelse att vara lortig och som enbart följer med vid dylika tillfällen..? Eller klär ni av barnet de smutsiga ytterplaggen och skorna INNAN hon/han får åka hem i bärdonet? Det kan ju till nöds funka hyfsat varma dagar, men inte annars. Eller finns det galonsjalar som man bara spolar av när man kommer hem? :D Fast det förhindrar ju inte att ens egen jacka blir lortig. Då behöver jag en galonjacka själv också. Hmm...jag märker att jag inte har en aning om någonting här. Tacksam för råd!
jag bara borstar bort det värsta och slänger upp barnet. :lol:
Du behöver fler bärdon! ;)

Här blir vi skitiga och struntar i det :tumup:
Haha, tack för svar båda två! Jag behöver en till ringsjal, med andra ord! :D Skönt att få en ursäkt att köpa ytterligare en sjal. Tackar och bockar.
Nu är jag ju inte så himla noga med att hålla saker rena. Men jag är ändå förvånad hur lite skit som fastnar på mina kläder och på bärdonen när jag bär min leriga blöta unge. Så jag lyfter bara i henne.

Ett tips är att när smuts torkat så kan man borsta bort den ganska lätt. Istället för att slänga in i tvättmaskinen. Funkar på overaller, jeans, sjalar och selar tycker jag. Men inte på mjukiskläder kanske. Så jag drar av allt det smutsiga i hallen, hänger upp och kollar statusen lite senare.
Tack för svar, Hoyabella! Jag har nu insett att jag behöver ytterligare en ringsjal, som jag kan ha som "utesjal" när det är dags för lek utomhus. En beige eller så. Den jag har nu är ljusblå och vit, och det känns inte så kul att se all smuts på den - eller vänta i evigheter på att den ska torka efter tvätt. Så det får bli en beige eller grå sjal som jag borstar dammet av, som du beskriver, och som inte blir så synligt smutsig som min vackra blå-vita ringsjal :) .
LiselotteM skrev:Tack för svar, Hoyabella! Jag har nu insett att jag behöver ytterligare en ringsjal, som jag kan ha som "utesjal" när det är dags för lek utomhus. En beige eller så. Den jag har nu är ljusblå och vit, och det känns inte så kul att se all smuts på den - eller vänta i evigheter på att den ska torka efter tvätt. Så det får bli en beige eller grå sjal som jag borstar dammet av, som du beskriver, och som inte blir så synligt smutsig som min vackra blå-vita ringsjal :) .

Ett tips är att använda en bärpåse istället för ringsjal när man bär hem barn från lekparken. Jag är försiktig med att tvätta våra ringsjalar för att skydda ringarna från slitage. Sen tar en bärpåse mindre plats också.
Min lilla har ofta galonbyxor när vi är ute i lekparken/sandlådan. Om hon blivit väldans lortig så tar jag av henne galonisarna innan jag tar upp henne i sjalen för att bära hem henne. Men en hel del lort får man nog räkna med det kommande halvåret. Vi klär ofta av oss ytterkläder och skor i farstun innan vi går in i lägenheten om det varit riktigt lortväder ute, för att slippa få in all sand, lera och smuts in i hallen. Bara att skaka av ytterkläderna och hänga in dem och bära in en ren gosig unge.

Om det är regnigt och lerigt ute, så har jag tagit på mig själv min regnjacka och burit barnet i famnen, inte i sjal. Så slipper sjalen bli geggig och lerig, och min regnjacka kan lätt bara spolas av lite och hängas upp över badkaret och droppa torr tills nästa dag. Sen har jag en sån där billig ergokopiasele som vi ibland använder även om vi båda (framför allt ettåringen) är leriga och blöta, om vi går lite längre hemfrån i regnrusket och jag inte vill bära bara på armen. Det gör liksom inte så mycket om den smutsas ner, och jag tvättar den inte från gång till gång eftersom det har blivit vår "gåutismutsenochlekasele".

Sista veckan har vi haft nära på sommarväder här. Då har lillan varit ute med bara jeans och fleecetröja. Hon har krypit runt i sandlådan och lortat ner sig rejält. Men innan vi ens hunnit hem så har sanden liksom trollat bort sig av sig själv från alla hennes ytterkläder. Det har ju varit så pass torrt att inget fastnat. Superskönt!
Tack för svar, Lindiwe och Supermamman!
Lindiwe: Kan man bära lite större barn i bärpåse (mitt barn är dryga året och ganska stor)? Jag har dålig koll, men jag inbillade mig att man mest använde bärpåsar till rätt pyttiga barn. Har du eller någon annan tips om någon bärpåse som funkar till en 10 kilo tung ettåring, måhända?
LiselotteM skrev:Tack för svar, Lindiwe och Supermamman!
Lindiwe: Kan man bära lite större barn i bärpåse (mitt barn är dryga året och ganska stor)? Jag har dålig koll, men jag inbillade mig att man mest använde bärpåsar till rätt pyttiga barn. Har du eller någon annan tips om någon bärpåse som funkar till en 10 kilo tung ettåring, måhända?
Jag har sytt en egen bärpåse, den har jag till och med burit N när hon vägde 18 kilo, så det borde gå bra. Den jag sydde avlastar ganska dåligt, det blir inte alls lika bra som en ringsjal, men jag brukar snurra runt henne på ryggen i den och då går det bättre. Fast om du ska bära ett lerigt barn är det ju inte så roligt att snurra runt barnet till ryggen förstås.
Tack för svar, Lindiwe!
För att avlastningen ska funka är det viktigt att bärpåsen passar dig bra eftersom att den inte kan justeras som en ringsjal. Jag har en hemsydd påse av vävt tyg (efter mina måttt) som jag gärna tar till sandlådan. Den avlastar lika bra som vår ringsjal och kan också dubbla som halsduk åt mig.
Sarai skrev:
För att avlastningen ska funka är det viktigt att bärpåsen passar dig bra eftersom att den inte kan justeras som en ringsjal. Jag har en hemsydd påse av vävt tyg (efter mina måttt) som jag gärna tar till sandlådan. Den avlastar lika bra som vår ringsjal och kan också dubbla som halsduk åt mig.
Tack för svaret! Ska se om jag kan lyckas knåpa ihop en bärpåse här hemma.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?