Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:Vilken skrämselhicka :shock: Tur att du fick sån bra hjälp, och kul att du är igång! Vad blev det för sked?
50 tog jag, fast jag börjar bli nojig att jag har tänkt för smalt. Jag har varpat för att det ska bli 35cm brett och tänkte göra mig en kasse och nu tänker jag att det kanske är lite snålt tilltaget :roll:
Jag tänker att jag skulle kunna sätta den i en 40-sked istället så blir det bredare, fast jag måste räkna lite på det...
Vi väver kassar nu i skolan i en trasväv och på 35 centimeters bredd :tumup: Det tuckte vi var lagom till en väska för a4, hoppas det blir lagom till dig också.

Byta sked bör man göra före pådragningen för annars kommer ju yttertrådarna att bli mer spända när du dragit på i en annan vävbredd.
Det låter ju bra :D
Du menar väskbredden då och inte skeden va? Men säg till om du provar och det funkar jag har också velat byta sked efter pådaragning men inte vågat :lol:
ja, jag menar väskbredden :lol: vågar mig nog inte på att ändra skedbredden nu, för jag orkar inte med att det håller på och går av nu när det är tidspress. Men kanske på den bit som blir över sen :)
Användarens profilbild
Av tweed
Kom på att jag ju måste väva figurerna uppochner på ena halvan för att få dem på rätt håll på båda sidorna av kassen :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:Vilken skrämselhicka :shock: Tur att du fick sån bra hjälp, och kul att du är igång! Vad blev det för sked?
50 tog jag, fast jag börjar bli nojig att jag har tänkt för smalt. Jag har varpat för att det ska bli 35cm brett och tänkte göra mig en kasse och nu tänker jag att det kanske är lite snålt tilltaget :roll:
Jag tänker att jag skulle kunna sätta den i en 40-sked istället så blir det bredare, fast jag måste räkna lite på det...
Vi väver kassar nu i skolan i en trasväv och på 35 centimeters bredd :tumup: Det tuckte vi var lagom till en väska för a4, hoppas det blir lagom till dig också.

Byta sked bör man göra före pådragningen för annars kommer ju yttertrådarna att bli mer spända när du dragit på i en annan vävbredd.
Det låter ju bra :D
Du menar väskbredden då och inte skeden va? Men säg till om du provar och det funkar jag har också velat byta sked efter pådaragning men inte vågat :lol:
ja, jag menar väskbredden :lol: vågar mig nog inte på att ändra skedbredden nu, för jag orkar inte med att det håller på och går av nu när det är tidspress. Men kanske på den bit som blir över sen :)
Toppen. Det ska bli jättespännande att se hur det blir. Garnerna såg ju fina ut :wink:
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:Här är det första av mina gåsögon. Det var svårt att hitta lagom inslagning så att gåsögonen blev helt vinkelräta, och jag antar att de kommer dra ihop sig när jag tar ner väven. Men mot mitten blev de i alla fall bättre än dessa. 1 meter hann jag idag, och så har jag sparat en halvmeter till imorgon!

Bild
Så fint melon, gåsögon hamnar härmed på önskelistan och hamnar under kvällens läsning, detta är ju så spännande!

Bild

Bild

Jag slår hårt så det är kanske därför det ramlar ner, håller jag med en hand slår jag snett...
Å så roligt, va långt du har hunnit :app: Ränder är himla snygga!

Byter du skäl innan du slår? Om du trampar ner nästa trampa och sedan slår till behöver du inte slå lika hårt för att få in inslaget. Då kanske skytteln kan ligga kvar utan att hoppa ner av kraften. Du kan också testa att släppa på varpen lite, om den är väldigt spänd kan det vara svårt att få det tätt.
Aha, trodde det va tvärt om, men då får jag testa att trampa om först. Spänner hårt gör jag också, kanske får släppa ett hack eller två. Tack för alla tips!

Ser era vävstolar ut som min? Räknade på att denna borde va 100-120 år gammal
Ja, min är lik men den är nog inte så gammal och fin. Jag har en glimåkra, det är det enda jag vet. Tror den heter glimåkra hobby. :hmm:
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:Här är det första av mina gåsögon. Det var svårt att hitta lagom inslagning så att gåsögonen blev helt vinkelräta, och jag antar att de kommer dra ihop sig när jag tar ner väven. Men mot mitten blev de i alla fall bättre än dessa. 1 meter hann jag idag, och så har jag sparat en halvmeter till imorgon!

Bild
Så fint melon, gåsögon hamnar härmed på önskelistan och hamnar under kvällens läsning, detta är ju så spännande!

Bild

Bild

Jag slår hårt så det är kanske därför det ramlar ner, håller jag med en hand slår jag snett...
Å så roligt, va långt du har hunnit :app: Ränder är himla snygga!

Byter du skäl innan du slår? Om du trampar ner nästa trampa och sedan slår till behöver du inte slå lika hårt för att få in inslaget. Då kanske skytteln kan ligga kvar utan att hoppa ner av kraften. Du kan också testa att släppa på varpen lite, om den är väldigt spänd kan det vara svårt att få det tätt.
Aha, trodde det va tvärt om, men då får jag testa att trampa om först. Spänner hårt gör jag också, kanske får släppa ett hack eller två. Tack för alla tips!

Ser era vävstolar ut som min? Räknade på att denna borde va 100-120 år gammal
Ja, min är lik men den är nog inte så gammal och fin. Jag har en glimåkra, det är det enda jag vet. Tror den heter glimåkra hobby. :hmm:
Denna är troligtvis handgjord (hemmasnickrad). Jag skulle tro att det kanske inte fanns så mycket att köpa eller ekonomi för att köpa i bondstugorna här för 100 år sedan. Farmor och farfar hade varsin vävstol och farmors va från hennes föräldrahem, den va det meningen att jag skulle få, men hon trodde att denna va bättre. Farmors vävstol såg äldre ut, men den kanske bara va mer välanvänd. Jag gillar att det finns historia bakom dem, sen är maskhålen lite mysiga med :lol:
Av mly
Nu har jag fått en stund vid väven till, tack för tipset om att trampa om innan jag slår, fungerade utmärkt, känner dock att jag är lite stel från igår :lol:

Nu har jag iaf vävt så mycket att det är ett varv runt tygbommen (heter det så eller har jag fantiserat ihop det?)

Det är verkligen kul!
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:Nu har jag fått en stund vid väven till, tack för tipset om att trampa om innan jag slår, fungerade utmärkt, känner dock att jag är lite stel från igår :lol:

Nu har jag iaf vävt så mycket att det är ett varv runt tygbommen (heter det så eller har jag fantiserat ihop det?)

Det är verkligen kul!
Stämmer bra :tumup: Vävning är jättekul! Och det ärret bra komplement till stickning tycker jag.
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:Nu har jag fått en stund vid väven till, tack för tipset om att trampa om innan jag slår, fungerade utmärkt, känner dock att jag är lite stel från igår :lol:

Det är verkligen kul!
Stämmer bra :tumup: Vävning är jättekul! Och det ärret bra komplement till stickning tycker jag.
Lite svårt att ha med sig i väskan bara :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
Nu måste jag fråga en sak, för jag börjar bli osäker på det här med rosengången :roll: Det är ju bunden rosengång jag ska göra och då ska den väl bli slät på ytan och mönstringen blir genom färgbyten? Men när jag var i Linköping och vi testade olika, så blev ju inte vår bundna rosengång alls så :hmm: Det är den som är i mitten på den här bilden, i turkos, grön och lila. Jag ska försöka ge mig på att solva imorgon, så det är ju bra om det blir rätt. Kan de vara så att det blev så här för att varpen var för tät (80/10) och att vi har slagit in inslaget för löst :hmm:
Bild
Användarens profilbild
Av glis
Jag tycker att det skulle kunna vara som du säger, att det är bunden rosengång som är slagen för löst/skedad för tätt. Det är lite svårt att se när det är samma färg i inslaget, man är ju inte van vid att det blir strukturmönster liksom. Men trampordningen ser rätt ut om jag mins rätt.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:Eller är det "slapp posengång" eller vad det heter?
Lös rosengång tänker du nog på :lol: Det är den rosa till vänster längst upp.
Eehh, höger dårå :roll:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:Nu måste jag fråga en sak, för jag börjar bli osäker på det här med rosengången :roll: Det är ju bunden rosengång jag ska göra och då ska den väl bli slät på ytan och mönstringen blir genom färgbyten? Men när jag var i Linköping och vi testade olika, så blev ju inte vår bundna rosengång alls så :hmm: Det är den som är i mitten på den här bilden, i turkos, grön och lila. Jag ska försöka ge mig på att solva imorgon, så det är ju bra om det blir rätt. Kan de vara så att det blev så här för att varpen var för tät (80/10) och att vi har slagit in inslaget för löst :hmm:
Bild
Det låter som en alldeles för tät varp ja, trådarna kan inte bilda rips runt trådarna som det är tänkt.

Jag tror din väv kommer bli mycket "rättare" än din provväv :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:

Det är verkligen kul!
Lite svårt att ha med sig i väskan bara :lol:
Ja det är ju det. En bandgrind/ramväv/bordsbandvävstol kanske men det är ju inte annat än att det är lite otympligt. Det går ju inte att väva så smidigt på bussen heller :Hahaa: Just därför är den bara komplement, det finns inget bättre än stickning. :heart:
Användarens profilbild
Av melon
Jag blev klar med gåsväven idag (och jag som hade planerat en hel vecka enbart till den fick nu resten av veckan tid över till att väva mer!) så nu har jag varpat upp mattvarp till två små mattor inspirerade av linafelicias vackra regnbågsmatta. Jag har tänkt att gå från en färg till en annan bara, inte så många färger. Men jag skulle behöva komplettera med mattrasor... och här omkring är det dåligt med såna loppisar. Attans.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 29
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?