Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:Vilken skrämselhicka :shock: Tur att du fick sån bra hjälp, och kul att du är igång! Vad blev det för sked?
50 tog jag, fast jag börjar bli nojig att jag har tänkt för smalt. Jag har varpat för att det ska bli 35cm brett och tänkte göra mig en kasse och nu tänker jag att det kanske är lite snålt tilltaget :roll:
Användarens profilbild
Av tweed
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:Jo det gör det väl, måste komma en liten bit och lära mig hur hårt jag ska dra åt, bara sambon kommer hem från jobbet nån gång...
Ja vilket ohyffs att åka iväg när di har en ny väv :mrgreen:

Själv har jag vävt gåsögon hela dagen och ingen textilkonstnär hade tallat på min varp :vågen:
Ja verkligen dumt av honom att jobba :lol: Han är hemma om tio minuter :vågen:

Vilken tur att du fick ha din väv för dig själv.

Om ni är intresserade av min simpla tuskafts väv återkommer jag gärna med bilder när jag kommit en bit..
Ja det var tur! Jag tror iofs konstnären symboliserade mina klasskompisar :lol:

Jag ser gärna bilder, det är alltid roligt! Jag kan också bidra med en bild ikväll, jag tog en med mobilen.
Gärna, gåsögon är ju jätte fint! Jag skulle dra fram lite nu och lyckas inte spärra den igen :hmm:
Har du vänt över spärren, så att den ligger på fel håll på den ena bommen? Jag lyckades med något sådant också sist jag vävde, svårt att förklara så här i text :hmm:
Av mly
kvarnkvik skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:Jo det gör det väl, måste komma en liten bit och lära mig hur hårt jag ska dra åt, bara sambon kommer hem från jobbet nån gång...
Ja vilket ohyffs att åka iväg när di har en ny väv :mrgreen:

Själv har jag vävt gåsögon hela dagen och ingen textilkonstnär hade tallat på min varp :vågen:
Ja verkligen dumt av honom att jobba :lol: Han är hemma om tio minuter :vågen:

Vilken tur att du fick ha din väv för dig själv.

Om ni är intresserade av min simpla tuskafts väv återkommer jag gärna med bilder när jag kommit en bit..
Ja det var tur! Jag tror iofs konstnären symboliserade mina klasskompisar :lol:

Jag ser gärna bilder, det är alltid roligt! Jag kan också bidra med en bild ikväll, jag tog en med mobilen.
Gärna, gåsögon är ju jätte fint! Jag skulle dra fram lite nu och lyckas inte spärra den igen :hmm:
Har du vänt över spärren, så att den ligger på fel håll på den ena bommen? Jag lyckades med något sådant också sist jag vävde, svårt att förklara så här i text :hmm:
Nja, jag vred visst hela hjulet åt fel håll, svårt att se nu i början hur det ska vara... :duh:
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnkvik skrev:
melon skrev:Vilken skrämselhicka :shock: Tur att du fick sån bra hjälp, och kul att du är igång! Vad blev det för sked?
50 tog jag, fast jag börjar bli nojig att jag har tänkt för smalt. Jag har varpat för att det ska bli 35cm brett och tänkte göra mig en kasse och nu tänker jag att det kanske är lite snålt tilltaget :roll:
Jag tänker att jag skulle kunna sätta den i en 40-sked istället så blir det bredare, fast jag måste räkna lite på det...
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
kvarnkvik skrev:
Jag tänker att jag skulle kunna sätta den i en 40-sked istället så blir det bredare, fast jag måste räkna lite på det...
Vi väver kassar nu i skolan i en trasväv och på 35 centimeters bredd :tumup: Det tuckte vi var lagom till en väska för a4, hoppas det blir lagom till dig också.

Byta sked bör man göra före pådragningen för annars kommer ju yttertrådarna att bli mer spända när du dragit på i en annan vävbredd.
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:Nu flyter det bå, har kommit en bra bit, men jag måste ställa en dum fråga, vart gör ni av skyttlen när ni slår?
Jag lägger den på väven. Men du kanske inte har kommit så långt än, då är det ju bara bomsnören där.
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:Nu flyter det bå, har kommit en bra bit, men jag måste ställa en dum fråga, vart gör ni av skyttlen när ni slår?
Jag lägger den på väven. Men du kanske inte har kommit så långt än, då är det ju bara bomsnören där.
Jo men nu har jag nog fått ihop ca 30cm så jag har snart fått ner det om rullen. Det går bra att lägga den på väven när jag är så långt att jag nästan behöver dra fram, men innan dess så ramlar den av, då lägger jag den i knäet, men det känns liksom lite fel...
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
Jo men nu har jag nog fått ihop ca 30cm så jag har snart fått ner det om rullen. Det går bra att lägga den på väven när jag är så långt att jag nästan behöver dra fram, men innan dess så ramlar den av, då lägger jag den i knäet, men det känns liksom lite fel...
Är det en ganska liten vävstol? Jag har gott om plats där... Du kanske slår lite hårdare än mig, jag föser mest och då hoppar inga skyttlar. :wink: I handen då, och slå med andra?
Användarens profilbild
Av melon
Här är det första av mina gåsögon. Det var svårt att hitta lagom inslagning så att gåsögonen blev helt vinkelräta, och jag antar att de kommer dra ihop sig när jag tar ner väven. Men mot mitten blev de i alla fall bättre än dessa. 1 meter hann jag idag, och så har jag sparat en halvmeter till imorgon!

Bild
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
kvarnkvik skrev:
Vi väver kassar nu i skolan i en trasväv och på 35 centimeters bredd :tumup: Det tuckte vi var lagom till en väska för a4, hoppas det blir lagom till dig också.

Byta sked bör man göra före pådragningen för annars kommer ju yttertrådarna att bli mer spända när du dragit på i en annan vävbredd.
Det låter ju bra :D
Av mly
melon skrev:Här är det första av mina gåsögon. Det var svårt att hitta lagom inslagning så att gåsögonen blev helt vinkelräta, och jag antar att de kommer dra ihop sig när jag tar ner väven. Men mot mitten blev de i alla fall bättre än dessa. 1 meter hann jag idag, och så har jag sparat en halvmeter till imorgon!

Bild
Så fint melon, gåsögon hamnar härmed på önskelistan och hamnar under kvällens läsning, detta är ju så spännande!

Bild

Bild

Jag slår hårt så det är kanske därför det ramlar ner, håller jag med en hand slår jag snett...
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
kvarnkvik skrev:

Det låter ju bra :D
Du menar väskbredden då och inte skeden va? Men säg till om du provar och det funkar jag har också velat byta sked efter pådaragning men inte vågat :lol:
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:Här är det första av mina gåsögon. Det var svårt att hitta lagom inslagning så att gåsögonen blev helt vinkelräta, och jag antar att de kommer dra ihop sig när jag tar ner väven. Men mot mitten blev de i alla fall bättre än dessa. 1 meter hann jag idag, och så har jag sparat en halvmeter till imorgon!

Bild
Så fint melon, gåsögon hamnar härmed på önskelistan och hamnar under kvällens läsning, detta är ju så spännande!

Bild

Bild

Jag slår hårt så det är kanske därför det ramlar ner, håller jag med en hand slår jag snett...
Å så roligt, va långt du har hunnit :app: Ränder är himla snygga!

Byter du skäl innan du slår? Om du trampar ner nästa trampa och sedan slår till behöver du inte slå lika hårt för att få in inslaget. Då kanske skytteln kan ligga kvar utan att hoppa ner av kraften. Du kan också testa att släppa på varpen lite, om den är väldigt spänd kan det vara svårt att få det tätt.
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:

Bild

Bild

Bild

Å så roligt, va långt du har hunnit :app: Ränder är himla snygga!

Byter du skäl innan du slår? Om du trampar ner nästa trampa och sedan slår till behöver du inte slå lika hårt för att få in inslaget. Då kanske skytteln kan ligga kvar utan att hoppa ner av kraften. Du kan också testa att släppa på varpen lite, om den är väldigt spänd kan det vara svårt att få det tätt.
Aha, trodde det va tvärt om, men då får jag testa att trampa om först. Spänner hårt gör jag också, kanske får släppa ett hack eller två. Tack för alla tips!

Ser era vävstolar ut som min? Räknade på att denna borde va 100-120 år gammal
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 29
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?