- lör apr 21, 2012 17:12
Ni kanske inte hade kollat punkterna ovan? Jag tycker bomull 8/2 brukar vara rätt elastiskt och segt.
kvarnkvik skrev:Ja, lintow gör sig inte så bra i varp.melon skrev:Förra gången varpade jag ju i Lintowkvarnkvik skrev:Jag hittade ett garn som är ungefär lika tjockt som 8/2 bomullen, men det är liksom lite fluffigare i konsistensen och går av lättare, cottolin? Är det lämpligt till varp isf? Jag är livrädd för trådar som går av efter mitt förra försök, och skulle helst varpa med mattvarp, men det känns lite tjocktVad var det för varp som gick av? Det behöver inte bero på fibervalet även om lin och cottolin går av lättare än tex ren bomull. Bomull 8/2 kan du ha i varpen, det måste du jobba en hel del för att få av. Det finns ganska mycket som man kan tänka på för ett undvika varptrådar som går av: vävspännare så att inte väven dras ihop, föytta vävspännaren ofta och flytta även bak väven ofta, kolla så att varpen går i mitten av skeden och att solven sitter rakt och inte skaver på varptrådarna.så det var ju inte så konstigt att det gick av. Men vi hade ganska mycket trådar som gick av på det vi vävde när vi var i Lkpg sist också, varpat med bomull 8/2, men då varpade vi ju bara tio cm brett och det var inte särskilt noga med uppsättningen.
Ni kanske inte hade kollat punkterna ovan? Jag tycker bomull 8/2 brukar vara rätt elastiskt och segt.