Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Enid
melon skrev:
Enid skrev:
melon skrev:Själv har jag vävning på skolschemat i en vecka framöver :vågen: Inte så lång tid men vi har fram till kursslut i juni på oss attväva klart så projekten tillåts svälla en hel del. De flesta i klassen har inte vävt förut så idag har vi satt upp en trasvarp i bomullsvarp till väskor och fyra av oss har börjat på en cottolinvarp till tunt tyg med gåsögon. De andra vill väva handdukar och jag funderar på lin- eller ulltyg till en till folkdräktsinspirerad klänning. Och så vill jag väva brickvävning i ull också :app:
Var kanske ditt projekt något av dom jag såg nyvarpade i väveriet för två veckor sedan? :D Eller ni har kanske inte kommit så långt? (Vi hade materiallära lab och fick en guidning runt i huset av Monik :eld: :app: .)
Nähe, jag läser visserligen översiktskursen på 7,5 hp på THS men annars så läser jag 100% på Göteborgs universitet, slöjdlärarutbildningen. Just nu är vi i HDK:s vävsal :loving:
Aah, jag bara antog... :lol: :wink: .

Ja, det var helt galet roligt och inspirerande att gå runt och titta! :loving: Och det är så skönt att vara nånstans där man inte är ett totalt ufo :Hahaa: , jag har inte så många runt omkring mig i dagsläget som tycker det är spännande med stickmaskiner stora som rum och värmetåligheten hos aramid :fnissa: . Tur att SB och alla konsthantverksbloggar finns så det är lätt att dela de lite mer mainstream intressena som vävning, stickning och sömnad åtminstone :wink: .
Användarens profilbild
Av glis
Vi var på studiebesök i stickeriet på textilhögskolan för ett år sedan. Jag blev svårt sugen och har sedan dess närt en dröm om att kunna skriva magistern i något cross over projekt... Och för att göra det måste jag säkert läsa in mig på mer textil. Stackars mig :wink: Jaja, det skall också bli gjort någon gång. :roll:
Användarens profilbild
Av husmodern
Tass
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:Nu kommer strax farnor och en annan tant och ska hjälpa mig med väven :app:
Å så spännande :app: jag ser fram emot rapporteringen.

Själv har jag just avslutat en vecka i HDK:s vävsal och OJ tänk att få läsa vävning på heltid. De stackarna som går där i tre år :whut: Vi i klassen har satt upp två varpar ihop och igår tillbringade hela familjen fredagkvällen åt att spola upp lin på vävspolar. Barnen älskade det och Siri fick sån kläm på det att hon gjorde spolar helt själv :shock: På måndag är det gåsögon som gäller, 1.5 meter cottolinvarp är mina :vågen:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag ska sätta upp en varp i rosengång, bomull 8/2. Tanken är att jag ska väva gubbatäcke i den, men jag klurar på hur tät sked jag ska ha :hmm:
Sen undrar jag varför vävgarnsspolar inte är märkta? Jag har ju massor som ligger på jobbet, men jag vet ju inte vad det är :hopmad:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag hittade ett garn som är ungefär lika tjockt som 8/2 bomullen, men det är liksom lite fluffigare i konsistensen och går av lättare, cottolin? Är det lämpligt till varp isf? Jag är livrädd för trådar som går av efter mitt förra försök, och skulle helst varpa med mattvarp, men det känns lite tjockt :lol:
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:Nu kommer strax farnor och en annan tant och ska hjälpa mig med väven :app:

Själv har jag just avslutat en vecka i HDK:s vävsal och OJ tänk att få läsa vävning på heltid. De stackarna som går där i tre år :whut: Vi i klassen har satt upp två varpar ihop och igår tillbringade hela familjen fredagkvällen åt att spola upp lin på vävspolar. Barnen älskade det och Siri fick sån kläm på det att hon gjorde spolar helt själv :shock: På måndag är det gåsögon som gäller, 1.5 meter cottolinvarp är mina :vågen:
Nu har vi solvat drygt halvvägs, ser jätte fint ut, men det är ju en del arbete kvar innan det går att väva...
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:Jag hittade ett garn som är ungefär lika tjockt som 8/2 bomullen, men det är liksom lite fluffigare i konsistensen och går av lättare, cottolin? Är det lämpligt till varp isf? Jag är livrädd för trådar som går av efter mitt förra försök, och skulle helst varpa med mattvarp, men det känns lite tjockt :lol:
Vad var det för varp som gick av? Det behöver inte bero på fibervalet även om lin och cottolin går av lättare än tex ren bomull. Bomull 8/2 kan du ha i varpen, det måste du jobba en hel del för att få av. Det finns ganska mycket som man kan tänka på för ett undvika varptrådar som går av: vävspännare så att inte väven dras ihop, föytta vävspännaren ofta och flytta även bak väven ofta, kolla så att varpen går i mitten av skeden och att solven sitter rakt och inte skaver på varptrådarna.
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:

Nu har vi solvat drygt halvvägs, ser jätte fint ut, men det är ju en del arbete kvar innan det går att väva...
Men då är det ju inte så mycket kvar :app:
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:

Jo en del är det väl, hoppas farmor har tid någon dag i veckan, sen ska det vävas, ser väldigt fint ut iaf.
Användarens profilbild
Av tweed
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:

Vad gör ni för solvning?
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:Jag hittade ett garn som är ungefär lika tjockt som 8/2 bomullen, men det är liksom lite fluffigare i konsistensen och går av lättare, cottolin? Är det lämpligt till varp isf? Jag är livrädd för trådar som går av efter mitt förra försök, och skulle helst varpa med mattvarp, men det känns lite tjockt :lol:
Vad var det för varp som gick av? Det behöver inte bero på fibervalet även om lin och cottolin går av lättare än tex ren bomull. Bomull 8/2 kan du ha i varpen, det måste du jobba en hel del för att få av. Det finns ganska mycket som man kan tänka på för ett undvika varptrådar som går av: vävspännare så att inte väven dras ihop, föytta vävspännaren ofta och flytta även bak väven ofta, kolla så att varpen går i mitten av skeden och att solven sitter rakt och inte skaver på varptrådarna.
Förra gången varpade jag ju i Lintow :duh: så det var ju inte så konstigt att det gick av. Men vi hade ganska mycket trådar som gick av på det vi vävde när vi var i Lkpg sist också, varpat med bomull 8/2, men då varpade vi ju bara tio cm brett och det var inte särskilt noga med uppsättningen.
Av mly
kvarnkvik skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:

Vad gör ni för solvning?
Bara tuskaft, vågade mig inte på något mer avancerat :oops:
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:

Resten av solvningen, skedning, framknytning och trampuppknytning. När det är solvat brukar jag tänka att det snart är dags att väva :wink:

Jo en del är det väl, hoppas farmor har tid någon dag i veckan, sen ska det vävas, ser väldigt fint ut iaf.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 29
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?