Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Dorotea skrev:Jag undrar om det är någon som känner till folkhögskolan i Fritsla, som har vävkurser. Är de bra månntro? Finns det andra här i trakten? Det måste det ju göra, vi befinner oss ju i tygriket för i allsin dar :this: Jag vill gå vävkurs!
Det är lite dåligt med vävkurser faktiskt, jag gick på medborgarskolan för tre-fyra år sen men de la ner och packade ihop hela vävstugan för att det inte fanns intresse. Det fannsju även en riktigt bra vävutbildning inne i Borås förr (i lokaler som Teknis nu förfogar över) men den lades också ner i brist på intresse. Vävlinjen i Fristad låtar jätteintressant! Om jag var miljonär skulle jag gå den.
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
melon skrev:
glis skrev:Jag har vävt en liiiten bit gubbatäcke som någon gång i framtiden skall bli ett glasögonfodral. Det vävde jag i alla möjliga restgarner, det blir lite ojämnt men väldigt effektfullt och fint. Skall det monteras tycker jag att det är en bra variant.

Alltså, det var inga gubbar på, bara andra figurer, men det är faktiskt ganska fint.
Å det låter jätteroligt, jag vill se bild!
:hide: Här, hemma hos datafirman, vill inte min dator prata med kameran efter uppdateringen i höstas. Och mobilen glömde jag hos mina föräldrar (här nere, inte i Sthlm) så jag kan inte fota nu. Men jag kan leta rätt på den så får du se den på onsdag! Irl!
Å det blir av på onsdag? Hurra :vågen:

Och så fnissar jag lite över ert dataproblem. Skomakarns ungar liksom :fnissa:
Användarens profilbild
Av melon
Dorotea skrev:
melon skrev:
Dorotea skrev:Jag undrar om det är någon som känner till folkhögskolan i Fritsla, som har vävkurser. Är de bra månntro? Finns det andra här i trakten? Det måste det ju göra, vi befinner oss ju i tygriket för i allsin dar :this: Jag vill gå vävkurs!
Det är lite dåligt med vävkurser faktiskt, jag gick på medborgarskolan för tre-fyra år sen men de la ner och packade ihop hela vävstugan för att det inte fanns intresse. Det fannsju även en riktigt bra vävutbildning inne i Borås förr (i lokaler som Teknis nu förfogar över) men den lades också ner i brist på intresse. Vävlinjen i Fristad låtar jätteintressant! Om jag var miljonär skulle jag gå den.
Hm! Vad trist! Jag ska undersöka Fristad (jaa, jag blandar ihop fristad och fritsla, grr..) De har en kurs som heter "Väv och må väl" som går på halvfart i höst :fnissa: Söt kurs tycker jag :fnissa: Men det skulle kanske vara något för mig! :D
Det låter extremt mysigt. Nästan så jag vill må dåligt så jag får starta på kursen :rodna:
Har du vävt tidigare?
Användarens profilbild
Av melon
Dorotea skrev:
melon skrev:
Dorotea skrev:
melon skrev:
Hm! Vad trist! Jag ska undersöka Fristad (jaa, jag blandar ihop fristad och fritsla, grr..) De har en kurs som heter "Väv och må väl" som går på halvfart i höst :fnissa: Söt kurs tycker jag :fnissa: Men det skulle kanske vara något för mig! :D
Det låter extremt mysigt. Nästan så jag vill må dåligt så jag får starta på kursen :rodna:
Har du vävt tidigare?
Jag tror inte att man måste må dåligt för att gå kursen :lol: Jag har mejlat och frågat vad som är meningen med den kursen och om man gå den inom ramen för vården osv. Det vore perfekt för mig :vågen:

Jag har vävt mattor i farmors vävstol, och så har jag en liten bordsvävstol som jag tror att jag skrev om tidigare i tråden :hmm: Men jag har ännu inte haft tid/ork/möjlighet att lära mig hur jag ska varpa den. :( Jag hjälpte farmor med mattvarpen en gång och det var ju JÄÄÄTTEKRÅNGLIGT.
Å de hade ju en sommarkurs också.

Ja, vävning är en jättekrånglig sport med massor med förberedelser och jag trodde aldrig att jag skulle komma till själva vävningen första gången jag satte upp en väv. :lol: Mennu är de halva nöjet. En vävkurs låter ju som något som skulle passa dig mycket väl!
Av mly
Nu har jag blivit med varpfläta, fick den på tradera som jag frågade om tidigare. Men snälla kan någon förklara de olika vävsätten för mig. (tror inte att det heter så men ni fattar nog vad jag menar) Har googlat på oliksidig kypert men hittade inget bra..
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:Nu har jag blivit med varpfläta, fick den på tradera som jag frågade om tidigare. Men snälla kan någon förklara de olika vävsätten för mig. (tror inte att det heter så men ni fattar nog vad jag menar) Har googlat på oliksidig kypert men hittade inget bra..
Har du en vävbok? Jag har precis ropat hem Handbok i vävning av Ulla Cyrus, den har kosmos här på sb och den verkar jättebra. Vävböcker är nog det billigaste på hela Tradera. :tumup: En vävbok med bilder och vävnotor på olika bindningar kommer man långt på.
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:Nu har jag blivit med varpfläta, fick den på tradera som jag frågade om tidigare. Men snälla kan någon förklara de olika vävsätten för mig. (tror inte att det heter så men ni fattar nog vad jag menar) Har googlat på oliksidig kypert men hittade inget bra..
Har du en vävbok? Jag har precis ropat hem Handbok i vävning av Ulla Cyrus, den har kosmos här på sb och den verkar jättebra. Vävböcker är nog det billigaste på hela Tradera. :tumup: En vävbok med bilder och vävnotor på olika bindningar kommer man långt på.
Jaha, då blir det att leta vävbok, eller kanske låna på biblioteket så länge, kan nog behöva läsa på för egentligen har jag inte en aning om alls hur detta fina hantverk fungerar. :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Generellt sett är internet lite tomt på just vävning, jag tror att folk som är haj på vävning och folk som fattar detta med internet inte är alls samma folk :lol:

Men det finns ett gäng svenska vävbloggar och så finns ju såklart http://weavolution.com/, det är som ravelry för vävare.
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:
Jaha, då blir det att leta vävbok, eller kanske låna på biblioteket så länge, kan nog behöva läsa på för egentligen har jag inte en aning om alls hur detta fina hantverk fungerar. :hmm:
Ja bibliotek är ju bra också! Och loppisar.
Av mly
melon skrev:Generellt sett är internet lite tomt på just vävning, jag tror att folk som är haj på vävning och folk som fattar detta med internet inte är alls samma folk :lol:

Men det finns ett gäng svenska vävbloggar och så finns ju såklart http://weavolution.com/, det är som ravelry för vävare.
Kan nog ligga lite i det, vävning är kanske lite mer vanligt bland min farmors vänner, på en sisådär 80år och min farmor har inte en aning om vad en dator är.. Men jag ska helt klart kolla upp länken, tack!
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
melon skrev:Generellt sett är internet lite tomt på just vävning, jag tror att folk som är haj på vävning och folk som fattar detta med internet inte är alls samma folk :lol:

Kan nog ligga lite i det, vävning är kanske lite mer vanligt bland min farmors vänner, på en sisådär 80år och min farmor har inte en aning om vad en dator är.. Men jag ska helt klart kolla upp länken, tack!
Jag brukar få kommentaren "Vad roligt att se att ungdommarna väver!" när jag handlar vävgrejjer :lol: jag är ju 30 men ser iofs yngre ut. Vi måste hålla kunskaperna vid liv!
Av mly
melon skrev:
emmy_ackevik skrev:

Jag brukar få kommentaren "Vad roligt att se att ungdommarna väver!" när jag handlar vävgrejjer :lol: jag är ju 30 men ser iofs yngre ut. Vi måste hålla kunskaperna vid liv!
Jo men så känner jag lite med, därför jag verkligen vill få upp väven nu, farmor fyller 79 till sommaren och hon är den enda jag känner som kan sånt här, men vem vet hur länge hon finns kvar och kan hjälpa mig? Visst det finns säkert annan hjälp att få, men det skulle verkligen vara roligt om det är hon och jag som har gjort detta.

Nu är ju visserligen du lite äldre än mig, men jäfört med farmor är vi riktiga ungdommar både du och jag :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
Varp och inslag är jättebra om man vill ha beskrivningar till alla möjliga vävsätt inom tuskaft, kypert och satin (satin är väl lite överkurs, men de övriga två) Jag har lånat på bibblan i Anderstorp, så det är i din kommun iaf :tumup:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 29
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?