Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av linafelicia
honungsmarmelad skrev:Jag skulle vilja väva en matta men jag har ingen vävstol och har inte vävt någonting sedan sjätte klass. Vad skulle det kosta att få en matta uppvävd, tror ni? Är det någon som skulle kunna tänka sig att väva en matta efter mina önskemål, givetvis mot betalning för den tid ni lägger ner (och materialkostnader)? :)

Jag vill hemskt gärna ha en köksmatta nämligen. En med vackra, klara färger (tänk typ klargult eller vansinnesorange eller kanske illgrönt), i exakt rätt storlek. Det vore :love:
Om ingen här nappar så är mitt tips att kolla om det finns någon vävstuga i din närhet och kontakta dom. Där finns kanske någon som vill väva åt dig och annars brukar dom ha koll på vad det finns för väverskor i närheten.
http://textilhemslojd.se/vavstugor
Användarens profilbild
Av MuuM
Kvarnvik, då bor du här när ni kommer upp till Syfestivalen och lär mig att trä min lilla barnvävstol? ;-) Nakum har ju flyttat ut så vi har gästrum igen. Vi har plats för er alla om det behövs, om det är trångt hos Glis föräldrar! :tumup: Och FruFant har ju stickstuga hemma hos sig på lördagskvällen... Kanske dags att starta en syfestivalstråd igen?
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag vävt klart en väv av Gudrun Sjödénkataloger, frågan är bara vad jag ska göra av den :hmm: Tänkte mig en väska, men om jag ska sy i sidstycken så får det nog bli för hand, lite krångligt annars... Några förslag?
Den är ca 60cm lång och kanske 35cm bred :D
Bild
Av mly
kvarnvik skrev:Nu har jag vävt klart en väv av Gudrun Sjödénkataloger, frågan är bara vad jag ska göra av den :hmm: Tänkte mig en väska, men om jag ska sy i sidstycken så får det nog bli för hand, lite krångligt annars... Några förslag?
Bild
Oj vad fint!!
Användarens profilbild
Av linafelicia
kvarnvik skrev:Nu har jag vävt klart en väv av Gudrun Sjödénkataloger, frågan är bara vad jag ska göra av den :hmm: Tänkte mig en väska, men om jag ska sy i sidstycken så får det nog bli för hand, lite krångligt annars... Några förslag?
Bild
Tjusigt!
Det enklaste är väl att göra en papperskorg av det men om det ska bli en väska får det nog bli för hand men jag tror att det håller bättre om du syr en väska med sidstycken där du syr klart väskan och sen i efterhand syr på det vävda för hand. Gick det att förstå hur jag menar? :hmm:
Användarens profilbild
Av tweed
emmy_ackevik skrev:
Bild
Oj vad fint!!
Smart! :tumup:
Av mly
Hjälp mig snälla duktiga vävare! Jag blev för ett tag sedan med vävstol, men sedan har det inte hänt mer. Vet att jag vill väva kökshanddukar. Hittade av en slump denna igår, skulle det kunna fungera till handdukar? Min farmor ska hjälpa mig med att sätta upp och hon har lin som jag ska få till inslag. Fungerar det eller vad behöver jag mer? Farmor har all denna kunskap men ingen dator så jag kan inte visa henne...
http://www.tradera.com/varpflata-auktio ... _152635391
Användarens profilbild
Av melon
Bild
Om man är jävligt envis går det att sy i sidstycken på maskin. Det syns inte ordentligt på bilderna men du fattar. http://nitsirkristin.blogspot.se/2011/0 ... a.html?m=0
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
Bild
Om man är jävligt envis går det att sy i sidstycken på maskin. Det syns inte ordentligt på bilderna men du fattar. http://nitsirkristin.blogspot.se/2011/0 ... a.html?m=0
Den är klar och ska redovisas om en halvtimme :D Jag ska ta en bild så får du se. Jag sydde en väska och sydde fast väven runtom.
Av mly
emmy_ackevik skrev:Hjälp mig snälla duktiga vävare! Jag blev för ett tag sedan med vävstol, men sedan har det inte hänt mer. Vet att jag vill väva kökshanddukar. Hittade av en slump denna igår, skulle det kunna fungera till handdukar? Min farmor ska hjälpa mig med att sätta upp och hon har lin som jag ska få till inslag. Fungerar det eller vad behöver jag mer? Farmor har all denna kunskap men ingen dator så jag kan inte visa henne...
Puffar upp min fråga så den inte kommer bort nu när det bytte sida...
Användarens profilbild
Av melon
emmy_ackevik skrev:
emmy_ackevik skrev:Hjälp mig snälla duktiga vävare! Jag blev för ett tag sedan med vävstol, men sedan har det inte hänt mer. Vet att jag vill väva kökshanddukar. Hittade av en slump denna igår, skulle det kunna fungera till handdukar? Min farmor ska hjälpa mig med att sätta upp och hon har lin som jag ska få till inslag. Fungerar det eller vad behöver jag mer? Farmor har all denna kunskap men ingen dator så jag kan inte visa henne...
Jag har inte vävt några handdukar men jag skulle först fråga säljaren vilken sorts cottolin det är så att det handlar om en tjocklek jag var nöjd med, de finns väl precis som vävbomull och lin i olika tjocklekar. Om du är nöjd med det skriver du bara ner infon om antal trådar osv på en lapp som ni har med vid uppsättningen så löser säkert din farmor det :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
melon skrev:
Bild
Den är klar och ska redovisas om en halvtimme :D Jag ska ta en bild så får du se. Jag sydde en väska och sydde fast väven runtom.
Aha, jag är lite långsam :lol: Bild vore kul att se!
Användarens profilbild
Av linafelicia
emmy_ackevik skrev:
De handdukar jag vävt i cottolin tycker jag är lite för grova. Det var det första jag vävde när jag gick ett år på textillinje på folkhögskola och trots att det är 12 år sedan och jag har använt dom mycket tycker jag fortfarande att dom är tjocka, otympliga och suger upp vatten lite dåligt. Om jag ska väva handdukar framöver tänker jag använda tunnare lingarn eller bomullsgarn.
Användarens profilbild
Av tweed
Här är väskan :D
Bild
Bild

Och det här har jag gjort under den här veckan i Linköping.
Kypert och olika härledningar ur kypert
Bild
Nu ska jag välja en teknik och väva något "riktigt" och min tanke är att väva ett gubbatäcke med inspiration från den här bilden
Bild
Någon som har tips på böcker om vävning av gubbatäcke?
Av BaraSara
emmy_ackevik skrev:
Cottolin finns väl bara i 22/2? Det blir ganska grova handdukar, men det behöver ju inte vara fel! Vävtekniken spelar ju också roll för hur de upplevs. Jag har vävt handdukar i våffelväv med cottolinvarp och lininslag, de blev jättefina, tjocka och gosiga. På vävstugan har vi en handduksväv (oliksidig kypert) med cottolin som ser fin ut (har inte vävt den själv, dock).
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 29

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?