Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
imsel skrev:Var tvungen att prova virka.. och jo, jag hållar ju också tummen på det platta.. Finns det inga andra (som finns på tex webshop) material med platt del?

Och så provade jag göra bara en luftmaska på sidorna på mormorsruta, och det blir nog bättre.
Men alltså.. ska man verkligen på varje nytt varv börja med 3 luftmaskor? Jag får det inte att se bra ut :( Man ser ju tydligt att det är luftmaska, och inte stolpe dom resten :|
du kan ju prova att göra bara 2 luftmaskor också, jag tycker nog att 3 stycken är lite mycket till stolpar, jag gör nog 3 till dubbestolpar...
Användarens profilbild
Av imsel
Tack för tips! :D
Jag tycker de blir för höga eller låga eller snea hur jag än gör :|
Har inte provat bara 2 maskor dock. Får prova det på nästa :tumup:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag har börjat med ett nytt projekt! :vågen: jag ska virka och tova ett sitt-underlag (om det blir bra ska det bli en lotterivinst!)

(och så låtsas vi inte om alla de ufo:s jag har som jag borde göra klart! :hide: )
Av pnylan
Tassar in här och gör mitt första inlägg på sjalbarn... :) Har precis börjat på en hjärtekatt efter tips här i tråden. Har virkat och repat upp och virkat och repat upp huvudet flera gånger eftersom jag inte fick rätt antal maskor på varvet. Läste sen ett inlägg om hur man byter varv utan att skarven förskjuts - tackar! Nu går det som en dans! :vågen:
Användarens profilbild
Av glis
pnylan skrev:Tassar in här och gör mitt första inlägg på sjalbarn... :) Har precis börjat på en hjärtekatt efter tips här i tråden. Har virkat och repat upp och virkat och repat upp huvudet flera gånger eftersom jag inte fick rätt antal maskor på varvet. Läste sen ett inlägg om hur man byter varv utan att skarven förskjuts - tackar! Nu går det som en dans! :vågen:
Hurra! Första inlägg är stort! Välkommen att göra fler!

Jag köpte en virknål från knitpro men den höll inte för fem maskor! Jag orkade inte reklamera heller, och jag skulle ju ändå inte virka... Nu har jag i alla fall virkat 6 afrikanska blommor.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
pnylan skrev:Tassar in här och gör mitt första inlägg på sjalbarn... :) Har precis börjat på en hjärtekatt efter tips här i tråden. Har virkat och repat upp och virkat och repat upp huvudet flera gånger eftersom jag inte fick rätt antal maskor på varvet. Läste sen ett inlägg om hur man byter varv utan att skarven förskjuts - tackar! Nu går det som en dans! :vågen:
Välkommen och vad roligt att du får rätt på det nu :)
Användarens profilbild
Av imsel
Har ni nån länk till afrikanska blommor?

Vad jag har sett så finns det inte så mycket garn i bomull :hmm:
Inte i butikena här i stan iallafall. Mest akryl eller ull.
Användarens profilbild
Av imsel
Sjalette skrev:
imsel skrev:Har ni nån länk till afrikanska blommor?

Vad jag har sett så finns det inte så mycket garn i bomull :hmm:
Inte i butikena här i stan iallafall. Mest akryl eller ull.
Jag gör efter den här tutorialen http://heidibearscreative.blogspot.com/ ... orial.html. Finns massor av "ordlistor" med virktermer från engelska till svenska, här är en liten http://virkverket.blogspot.com/2007/05/ ... ermer.html

Jag sökte lite på virkgarner förut i några webbutiker, hittade ganska många olika sorters då. Är det så att merceriserad och gasserade garner är enklare att virka med? Jag antar att det innebär att dom är ganska.. hmm.. fasta eller vad man ska kalla det?
Åh, tack :D
Kanske ska prova en sån. Men jag har ännu inte ens provat byta färg i en mormorsruta, kanske måste öva på det också :lol:
Lite knepigt med engelska..även om man kan kolla vad allt betyder..
Vad är det för garn som det tex är i den första länken? Bomull är det väl, men hur tjock är den? Det är typ sånt garn jag vill ha!
Användarens profilbild
Av imsel
Jo, alla dom har jag koll på hur man gör :D

Finns det bomullsgarn som man kan ha virknål 3,5 till? (eller kanske tom 4?) de flesta där var till 2 eller 2,5.
Fast tex mormorsrutor och blommor kanske blir bättre med mindre?
Användarens profilbild
Av tweed
Sjalette skrev:Tack för alla garnsvar! Sammanfattat förstår jag det som att bomull är lite som allt-i-ett, akryl knarrar, och specialvalt garn passar bäst om man har en "plan" med det (typ filt eller mössa). Jag har inget emot knarrande så jag tror det får bli akryl om jag inte hittar något restpaket med bomullsgarn. Har inte akryl lite roligare färger än bomull? Eller är det bara en fördom från min sida?
Jag tycker att det finns massor av fina färger på bomullsgarn, kolla tex in drops safran http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... arn=Safran
Muskat http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... arn=Muskat

För den som vill ha bomull/akryl finns drops cotton light http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... ottonLight

JAg föredrar ull i alla lägen, men jag stickar mest men när jag virkar blir det oftast drops safran som jag tycker är mjukt, lagom tjockt och finns i fina färger :D

Imsel; Samtliga dessa garner är för virknål 3,5-4
Av pnylan
glis skrev:
Hurra! Första inlägg är stort! Välkommen att göra fler!

Jag köpte en virknål från knitpro men den höll inte för fem maskor! Jag orkade inte reklamera heller, och jag skulle ju ändå inte virka... Nu har jag i alla fall virkat 6 afrikanska blommor.
Tackar! Ang nålar trivs jag också bäst med dom som har en platt mittdel. Jag använder ärvda pearl-inox.
...och ang garner så blir hjärtekatten i akryl, knirret stör inte mej heller. Men, jag gjorde inte direkt ett aktivt garnval utan tog av det jag hade hemma.
Färgglatt bomullsgarn har jag köpt på Stoff o Stil (i Malmö, aldrig provat deras nätbutik). Men det garnet är lite tunnare, lämpligt till nål 2,5 eller 3 skulle jag tippa.
Dom afrikanska blommorna/rutorna är ljuvliga! :love: Tack för länkar!
Av pnylan
Visst var ni några som gör/har gjort hjärtekatten? Jag skulle behöva lite hjälp. Jag håller på med nosen nu men fattar inte avslutningen... Varvet före är 14 maskor sen kommer: v 11: 3 fm tills, 4 fm tills, 4 fm tills, 3 fm tills, tag av garnet, drag igenom och drag åt, sy sedan fast på huvudet..
Ska jag verkligen minska så mycket i ett enda varv? Jag har försökt några gånger men det blir inte snyggt?!
Ursäkta inläggsbombningen, är hemma sjuk och orkar inget annat än ligga på soffan med virkningen :ill:
Användarens profilbild
Av Trulsamin
pnylan skrev:Visst var ni några som gör/har gjort hjärtekatten? Jag skulle behöva lite hjälp. Jag håller på med nosen nu men fattar inte avslutningen... Varvet före är 14 maskor sen kommer: v 11: 3 fm tills, 4 fm tills, 4 fm tills, 3 fm tills, tag av garnet, drag igenom och drag åt, sy sedan fast på huvudet..
Ska jag verkligen minska så mycket i ett enda varv? Jag har försökt några gånger men det blir inte snyggt?!
Ursäkta inläggsbombningen, är hemma sjuk och orkar inget annat än ligga på soffan med virkningen :ill:
Om man vill ha en ganska platt avmaskning så avmaskar man gärna många maskor på en gång, tycker inte att det låter konstigt. Men kan nog vara lite knepigt att få till fint. Å andra sidan ska man kanske brodera på en nos???
Av pnylan
Tack för snabbt svar! Ja, för att det skulle bli symmetriskt mot hur fort man ökade i andra änden skulle det avmaskas så fort. Men det var just det där att få till det snyggt :wink: Det blev så håligt tyckte jag. Ja, det ska på en nos men om jag har fattat det rätt så ska nosdelen läggas på tvären och sys fast - alltså syns början och slutet. Äh! krångligt det blev... hoppas du förstår. Tack i alla fall för hjälpen. :)
Av stina_m
Hej! Får jag oxå vara med här? Virkar sedan ca 1 1/2 år tillbaka amigurumis. I perioder i alla fall. Häromkvällen började jag virka en massa små bollar som ska bli en mobil till den kommande bebisen.

Idag köpte jag lingarn för att virka en disktrasa. Mitt första försök att virka en disktrasa (i ett bambu och bomullsgarn) blev inge bra. Jag återkommer med bild och frågor om vad jag gjort för fel. Jag fattar verkligen inte hur jag kan misslyckas med ett rakt stycke... :whut:

Mitt favoritgarn till amigurumis är ett bomullsgarn. Soft Cotton från Järbo. Virkar det med storlek 3. Det här är min favoritvirknål. http://www.staketshantverk.com/virknala ... db1967f49d (När jag köpte den fanns den i 3,0.)

Ullgarn är inte heller dumt! Virkade ett par mössor förra hösten. Ren akryl har jag inte provat... Nåt nystan med akryl och bomull har jag testat och det var helt ok. Kan hålla med om att det finns lite mer färger med akrylgarn.

Jag gillar inte alls det platta på vanliga virknålar. Har tejpat en bula med maskeringstejp över den platta delen. Och jag tycker det är mindre belasting för handen med skedgreppet. Tänk så olika det kan vara! 8)

Nu ska jag testa vilken storlek på virknålen jag tycker är bäst till lingarnet!
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?