Jag har också varit skeptiskt till uttalanden som "Afrikanska barn skriker inte", jag tycker rent av det är lite rasistiskt sagt (även om jag vet att det är positivt menat). Och jag har aldrig tolkat AP som att det skulle få bebisar/barn att inte skrika

utan just vara ett föräldrabeteende som kan underlätta anknytning och minska
"onödig" gråt och skrik.
Mitt stora barn var av den där sorten som skrek massor, krävde att få amma på stubben, som krävde konstant kroppkontakt under sina första 2 år, som aldrig gick att lämna bort till någon han inte hade nära och bra anknytning till (han gjorde sina dagisfröknar till anknytningspersoner och därför funkade det där efter en lång inskolning men far- och morföräldrar eller vänner kunde INTE sitta barnvakt innan han var 3 år). Jag gjorde "allt rätt" enligt AP och ändå hade jag den "jobbigaste" och skrikigaste ungen av ALLA.
Men tydligen är jag "konstig" som inte tolkat varken AP eller något annat barnstyrt och vuxennära förhållningssätt/föräldraskap som att barnet aldrig skulle skrika

. Jag har hört uttrycket "Afrikanske barn skriker aldrig." förut men jag har aldrig hört det tolkas som att barn inte skriker om man bär, ammar fritt, samsover osv.
Det jag hört och sett är föräldrar till "lätta barn" som själva tar på sig äran för att barnen är som de är, men det har egentligen inte funnits någon röd tråd i
varför de trott att barnen är så lätta.. det har varit allt och ofta totalt motsatta saker som de förespråkad och bedyrat.
Som nummer två kom ett sånt där "lätt barn" till mig, hon sa tydligt till vad hon ville när hon ville det men hon
krävde inte på samma sätt. Hon knöt helt automagiskt an till far- och morföräldrar, till våra vänner, till andra släktingar, till dagispersonalen och till oss med. På kort tid och utan att den vuxne behövde aktivt premiera/arbeta för anknytningen.
Jag tror det är viktigt det där att om en eller ett par generationer så kommer AP inte vara lika viktigt som begrepp, det kommer vara mycket mer självklart. Tack och lov!! Och då kommer nya begrepp dyka upp inom nya områden som vi glömt bort.
Not so much anymore..