Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

lejonunge skrev:Jag tror också att man oftast klarar ett fall med sina fallskyddsreflexer (att "instinktivt" skydda sig själv och barnet), men jag vågar inte lita på att jag alltid gör det. Det är för mig som annat säkerhetstänkande: oftast går det bra att cykla, men jag har hjälm ändå. Oftast krockar inte bilen, men jag har bälte och bilstol till barnen ändå. Och undviker att köra bil och cykla i halka om jag har ett val. Skulle aldrig cykla med barn i barnstol i riktig halka heller. Här är vi olika i våra bedömningar vilka risker vi är beredda att ta för att kunna ta oss dit vi vill helt enkelt.
Men där kan man ju jämföra broddar med säkerhetsbälte. Har man ett barn som vägrar vagn, eller man kanske inte ens har någon vagn, så är det ju stanna inne som gäller i så fall...
Emma_oh skrev:
lejonunge skrev:Jag tror också att man oftast klarar ett fall med sina fallskyddsreflexer (att "instinktivt" skydda sig själv och barnet), men jag vågar inte lita på att jag alltid gör det. Det är för mig som annat säkerhetstänkande: oftast går det bra att cykla, men jag har hjälm ändå. Oftast krockar inte bilen, men jag har bälte och bilstol till barnen ändå. Och undviker att köra bil och cykla i halka om jag har ett val. Skulle aldrig cykla med barn i barnstol i riktig halka heller. Här är vi olika i våra bedömningar vilka risker vi är beredda att ta för att kunna ta oss dit vi vill helt enkelt.
Men där kan man ju jämföra broddar med säkerhetsbälte. Har man ett barn som vägrar vagn, eller man kanske inte ens har någon vagn, så är det ju stanna inne som gäller i så fall...
Ja, då har man kanske inget egentligt val, så är det ju även med bilkörning i halka (broddar är förstås jättebra!)
Oj, om jag inte skulle våga bära i halka så skulle jag nog heller inte våga gå ut över huvudtaget första året.
Jag har ramlat en par ggr med barn i sjal och båda var vid barmark. Båda ggr gick det bra.

Fast man kanske tänker annorlunda om man använder vagn också :hmm:
För mig är det inget alternativ att stanna inne hela vintern. :D
Har inte läst igenom alla svar men tipsa om icebug http://www.icebug.se/Default.aspx?m=5, broddarna sitter i skorna och det är ingen fara att gå på asfalt m.m. Det enda som man kan vara lite uppmärksam på är att de gör "hål" i trägolv och kan bli hala på hårda golv (typ ica maxi) och broddar som man sätter på skorna tycker jag "spiky" är bäst, tänk på att inte ta för stor storlek bara! Jag ska definitivt investera i ett par icebug nu när jag sjalar min första vinter! De kostar en slant men man har igen det både i komfort och säkerhet! :tumup:
maltemalte skrev:Det bästa är säkert att ha barnet i sjal och dra barnvagnen så man har något att hålla sig i. :hmm:
Haha, ja, det var ju en bra idé! Eller en rollator ;) Nä, men oftast när jag ger mig på att ha henne i vagn slutar det med att jag får bära, dra vagn och hålla hundkoppel...
lisanilssons skrev:Har inte läst igenom alla svar men tipsa om icebug http://www.icebug.se/Default.aspx?m=5, broddarna sitter i skorna och det är ingen fara att gå på asfalt m.m. Det enda som man kan vara lite uppmärksam på är att de gör "hål" i trägolv och kan bli hala på hårda golv (typ ica maxi) och broddar som man sätter på skorna tycker jag "spiky" är bäst, tänk på att inte ta för stor storlek bara! Jag ska definitivt investera i ett par icebug nu när jag sjalar min första vinter! De kostar en slant men man har igen det både i komfort och säkerhet! :tumup:
Jag tänkte köpa dem förra året, har sett dem på hundmässan My Dog i flera år och tyckte att det lät super. Men så var något inne på Naturkompaniet som säljer dem och där sa säljaren att de blir hala inomhus, har för mig att de blir hala på barmark också och mest är till för ren is. Men annars låter de väldigt bra, förutom priset då!
Någon som har en tanke om vilket bärdon som är säkrast om man ramlar? Spontant tänker jag sjal, något slags omslutet kryss kanske. Förutsatt att barnet har armarna innanför kanske. Sen har jag en MaM bärjacka, den borde väl också hjälpa till och göra det mer stabilt? Eller är det bara jag som inbillar mig att barnet kan flyga ur en sele om man halkar med en väldig fart. Men även om det inte flyger ur borde det ju vara bättre för både rygg och nacke att sitta mer fast?
God_cares skrev:Någon som har en tanke om vilket bärdon som är säkrast om man ramlar? Spontant tänker jag sjal, något slags omslutet kryss kanske. Förutsatt att barnet har armarna innanför kanske. Sen har jag en MaM bärjacka, den borde väl också hjälpa till och göra det mer stabilt? Eller är det bara jag som inbillar mig att barnet kan flyga ur en sele om man halkar med en väldig fart. Men även om det inte flyger ur borde det ju vara bättre för både rygg och nacke att sitta mer fast?
Det beror kanske lite på hur selen är utformad och hur hårt man spänner den. Tror inte det finns en chans att S skulle flyga ur Boban, inte ens om jag hängde upp och ner.
Flyga ur kanske är att ta i lite (jag målar ofta upp bilder som är värre än verkligheten) men på något sätt borde det väl kunna vara mer eller mindre stabilt? Men det beror väl på vilket knyt man gör eller vilken sele man har. Med Beco Gemini utan nackstöd så blir det kanske lite lågt i ryggen och risken att huvudet ska slängas bakåt stor t.ex.
Vi har också burit med bra halkbroddar genom två vintrar. Har aldrig varit i närheten av att halka (till skillnad från när man går själv, utan broddar och barn...). Var också lite orolig innan men inte när vintern väl var där då kändes det säkert och man var ju försiktig! Vi hade alltid barnet inuti bärjacka.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?