Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kristinek skrev:[

Det är onekligen läskigt :?. Svårt hur man ska lösa det hela när pluttisen totalvägrar att ligga i vagnen. :hmm: BVC tipsar om att gå tills han slutar skrika, har t om testat fast det tar emot massor. För att inse att jag har en otroligt envis son(som tycker att det är obehagligt att ligga ner och är för liten för sittvagn)!! Broddar kommer det garanterat bli dock!
Vad har du för vagn? Vi började med sittvagn när E var 3,5 månader. Vår vagn har lite skålad rygg så hon sitter bra i den. Annars palla upp med en rejäl kudde i liggvagn så bebis kan kika ut lite? :)
fabriksmoln skrev:Vi har dessa:
Bild
Kanske inte ska kalla det broddar, de kallas snökedjor på den sidan iaf :hmm:
Går att köpa här:
http://www.addnature.com/product.aspx?p ... TRAXWALKER
Hur är de att gå med när det inte är is överallt? Inomhus, typ i trapphuset? Med vissa broddar blir det ju nästan värre än utan :S
Andelle skrev:Vilken typ av broddar funkar när det är fläckvis halt och resten barmark? De jag köpte förra vintern är som spikskor och blir jättejobbiga att gå med på asfalt. Bor man som jag i stan är det oftast hyfsat snöröjt och har man broddar tycker jag det är jobbigare än om det ligger snö och is kvar.

Bild

De här har jag nu.
Jag har också något liknande dem, köpte dem sent så hann aldrig testa mina förra säsongen. Spikey Plus tror jag att mina heter. Gick med Apotekets som bara sitter fram (Yngsjöbrodden tror jag de heter) hela vintern och ramlade inte men det var nog mer tur än att de var särskilt bra.
lejonunge skrev:Jag försöker att inte bära när det är halt. Om man ramlar över barnet och inte kan ta emot sig med händerna är det ju riktigt farligt. (tänk: barnhuvud dänger i asfalten och mammas fulla tyngd på bebisen direkt efter.) Om en barnvagn välter rullar ju barnet mer ur efter att vagnen vält. (hu vilka otäcka bilder jag målar upp...)
Usch, vill inte ens tänka på det! Blir nog barnvagn oftast ändå, kanske går att vänja henne vid den om vi testar lite varje dag. Eller så får jag isolera mig hela vintern, bortsett från hundpromenader. Eller så, om jag har riktigt tur, så blir det ingen is i år utan bara snö... :)
God_cares skrev:
fabriksmoln skrev:Vi har dessa:
Bild
Kanske inte ska kalla det broddar, de kallas snökedjor på den sidan iaf :hmm:
Går att köpa här:
http://www.addnature.com/product.aspx?p ... TRAXWALKER
Hur är de att gå med när det inte är is överallt? Inomhus, typ i trapphuset? Med vissa broddar blir det ju nästan värre än utan :S
Jättebra, utomhus märker man dem inte, spelar ingen roll om du går på is eller asfalt. Dock kan de kännas lite "svampigt" när man går inomhus, men man vänjer sig snabbt!
fabriksmoln skrev:

Det är onekligen läskigt :?. Svårt hur man ska lösa det hela när pluttisen totalvägrar att ligga i vagnen. :hmm: BVC tipsar om att gå tills han slutar skrika, har t om testat fast det tar emot massor. För att inse att jag har en otroligt envis son(som tycker att det är obehagligt att ligga ner och är för liten för sittvagn)!! Broddar kommer det garanterat bli dock!
Vad har du för vagn? Vi började med sittvagn när E var 3,5 månader. Vår vagn har lite skålad rygg så hon sitter bra i den. Annars palla upp med en rejäl kudde i liggvagn så bebis kan kika ut lite? :)
Kudde i liggvagnen är enda sättet som jag kan få honom att sitta ens en stund. Har också en skålad rygg i vagnen, en Emmaljunga Ozone City är det. Men får hela tiden höra att det är alldeles för tidigt att byta till sittvagn. Broddar är nu inhandlade iaf och idag när jag gick till t-banan märkte jag även tacksamt att de lagt ut massa grus på gångvägen här vilket gav bra fäste.
kristinek skrev:
fabriksmoln skrev:

Kudde i liggvagnen är enda sättet som jag kan få honom att sitta ens en stund. Har också en skålad rygg i vagnen, en Emmaljunga Ozone City är det. Men får hela tiden höra att det är alldeles för tidigt att byta till sittvagn. Broddar är nu inhandlade iaf och idag när jag gick till t-banan märkte jag även tacksamt att de lagt ut massa grus på gångvägen här vilket gav bra fäste.
Du kan ju alltid testa med sittdel, bara att byta tillbaka annars! Du behöver ju inte ha den helt upprätt, om du har den halvliggande kanske det fungerar? :D

Förlåt för OT :wink:
fabriksmoln skrev:
kristinek skrev:
fabriksmoln skrev:

Du kan ju alltid testa med sittdel, bara att byta tillbaka annars! Du behöver ju inte ha den helt upprätt, om du har den halvliggande kanske det fungerar? :D

Förlåt för OT :wink:
Har länge funderat på att testa, så kanske ska göra det för att se hur han reagerar :)! BVC-sköterskan säger dock att det ska vara dåligt för hans rygg att börja med sittvagn redan och tyckte då att det nog är bättre att jag bär än har sittvagn sålänge om det funkar för min rygg.
kristinek skrev:
lejonunge skrev:Jag försöker att inte bära när det är halt. Om man ramlar över barnet och inte kan ta emot sig med händerna är det ju riktigt farligt. (tänk: barnhuvud dänger i asfalten och mammas fulla tyngd på bebisen direkt efter.) Om en barnvagn välter rullar ju barnet mer ur efter att vagnen vält. (hu vilka otäcka bilder jag målar upp...)
Jag har burit tre barn året om och halkat ett fåtal gånger, och då bara så att jag sjunkit ner på ena knät, aldrig någon jättevurpa. Så jag tror att man instinktivt rör sig försiktigare, med eller utan broddar (jag har oftast broddar).
Barnet kan ju fara ur vagnen mer våldsamt än att bara rulla ur eller vagnen kan rulla iväg ut i trafiken, om vi nu ska måla upp skräckscenarion.
Jag har halkat en gång med Idun på magen förra vintern. Man har en stark instinkt att skydda barnet när det väl händer. Idun blev inte ens ledsen.
Emma_oh skrev:
Barnet kan ju fara ur vagnen mer våldsamt än att bara rulla ur eller vagnen kan rulla iväg ut i trafiken, om vi nu ska måla upp skräckscenarion.
Jag har halkat en gång med Idun på magen förra vintern. Man har en stark instinkt att skydda barnet när det väl händer. Idun blev inte ens ledsen.
Och jag har ramlat två gånger, sommartid, utan att det ens var halt. Första gången var E knappt två veckor :cry: Instinktivt omfamnade jag henne och trillade på sidan. Hon mådde bra, blev lite skrämd bara men jag däremot hade blåmärken lääänge. Andra gången samma sak. Det räcker att man är lite trött/utmattad och att det råkar ligga en pyttesten på fel ställe, det behöver inte vara halt :(
fabriksmoln skrev:
Emma_oh skrev:
Och jag har ramlat två gånger, sommartid, utan att det ens var halt. Första gången var E knappt två veckor :cry: Instinktivt omfamnade jag henne och trillade på sidan. Hon mådde bra, blev lite skrämd bara men jag däremot hade blåmärken lääänge. Andra gången samma sak. Det räcker att man är lite trött/utmattad och att det råkar ligga en pyttesten på fel ställe, det behöver inte vara halt :(
Jag har också ramlat sommartid och samma sak där så skyddar man (jag i alla fall) instinktivt barnet. Så att ramla med sin fulla tyngd på barnet tror jag är ovanligt.
Men broddar vill jag absolut ha på vintern. Tror att jag ska köpa nya dock. Jag hade såna
Bild
men de är så klumpiga om det blir barmark.
Jag tror också att man oftast klarar ett fall med sina fallskyddsreflexer (att "instinktivt" skydda sig själv och barnet), men jag vågar inte lita på att jag alltid gör det. Det är för mig som annat säkerhetstänkande: oftast går det bra att cykla, men jag har hjälm ändå. Oftast krockar inte bilen, men jag har bälte och bilstol till barnen ändå. Och undviker att köra bil och cykla i halka om jag har ett val. Skulle aldrig cykla med barn i barnstol i riktig halka heller. Här är vi olika i våra bedömningar vilka risker vi är beredda att ta för att kunna ta oss dit vi vill helt enkelt.
Här måste jag tassa in också! De där snökedje-broddarna såg ju intressanta ut. Ska kolla upp de lite mer, har aldrig haft broddar, bar inget förra vintern. Istället svor jag flera gånger varje dag när det inte var skottat och man skulle ut på sov-promenader och hundpromenader.

Jag tycker också det känns säkrare att bära på magen, nackdelen är väl att man inte ser var man sätter fötterna. I alla fall om man har ett större barn.

För mig räcker det om det kommer snö två veckor kring jul och nyår.

Det bästa är säkert att ha barnet i sjal och dra barnvagnen så man har något att hålla sig i. :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?