Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vår son föddes för tre och en halv vecka sedan. Jag har sett fram emot att bära honom i sjal och köpte en begagnad MobyWrap (trikåsjal) här för ett tag sedan. Tyvärr har vår pojke problem med att hålla fri luftväg, pga en underutvecklad underkäke (liten haka) som gör att tungan hamnar för långt bak i svalget (Pierre Robins sekvens). Han har också gomspalt sekundärt till detta. Jag är nyfiken på om någon här har erfarenhet av att bära barn med liknande besvär i sjal?
I nuläget klarar han inte att hålla fri luftväg i ryggläge någon längre stund. På sidan eller mage går det oftast bra, men när han sover kan det täppa till sig så att han snarkar eller får andningsuppehåll. Jag har provat att bära honom upprätt i sjalen men får stötta hans huvud med handen, så att det ligger i rätt position. Ibland har jag fått hjälpa till med ett finger i käkvinkeln också, dvs trycka fram underkäken litegrann, för att fria luftvägarna. Vi har fått låna saturationsmätare som mäter syrgasmättnaden, så vi kan ha koll på det även i sjalen.
Jag märker att han tycker mycket om att vara i sjalen, han slappnar av och somnar prompt. Jag skulle gärna hitta någon position som är bättre för andningen, om ni har tips?

Tack på förhand /Tessan
Grattis till lille sonen. :heart: Vad skönt för honom om han kan sova och slappna av i sjalen. Försök knyta sjalen så tight, utan att han tycker det är obekvämt, så att den ger honom stöd över huvudet. Sedan förstår jag om du kanske behöver stötta honom lite extra med handen på grund av andningsproblemtiken.
Utan att ens ha ett barn med extra besvär så kunde jag inte i början bära min ena tvilling i sjal utan problem. Född v36+3 och hade mått 2535g/45cm. Vill bara säga att bara för att det inte funkar perfekt till att börja med så betyder det inte att det inte kommer gå bra sedan :heart:
Tack för svaren! Visst är det så att hans andningsproblem kommer att minska efter hand, så sjalandet borde ju också funka allt bättre. MVH /Tessan
Borde inte upprätt vara bättre än liggande, lättare att hålla luftvägarna fria? Det kanske han tycker också, eftersom han slappnar av och somnar när han kommer i sjalen. Jobbigt för dig om du alltid måste stötta huvudet, men det kanske inte behövs så länge till.
Jag tror också att upprätt, i tight omslutet kryss, är det jag tänker mig borde fungera bäst, ev med assistans av handen. Prova om huvudet kan "fixeras" mjukt under ena "axelbandet". Kanske kan du ha nytta av en lite mindre elastisk sjal, typ Mam eco, som är lite stabilare än en vanlig trikå? Vagga är nog inte så bra tänker jag spontant. :heart: förresten, vilken nervositet det måste vara att ha ett barn som inte kan hålla fri luftväg alltid. Jag har inte burit ett barn med den typen av problem i sjal men upplever med mina friska barn att jag har väldigt bra koll på andningen iom att man känner deras andningsrörelser hela tiden. Blir det mycket problem med luftvägen men han i övrigt mår bra av bärandet kanske du kan fråga hans läkare om det skulle vara till hjälp med en "näskantarell" som håller luftvägen fri. Lycka till med bärandet!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?